Bukefalos 28 år!

Transportera hund i baksätet?

En allsafesele är nog den bästa lösningen. Vill samtidigt varna för andra så kallade bilselar som överhuvudtaget inte är testade utan hunden riskerar att fara ur/selen går sönder vid en krock. Visst vill man att hunden ska klara sig helskinnad men framförallt är det för människornas skull man inte får transportera en hund lös i bilen. Därför, för att skydda människorna, är det inte tillrådligt att använda selar som inte är krocktestade och inte har något bevis för att de faktiskt fungerar.

En bur ska ha två utgångar och den ska knyckla ihop sig vid en krock för att inte fara fram i ryggstödet framför.
 
Jag skulle eventuellt behöva transportera en mellanstor hund i min bil som inte har lämpligt kombiutrymme. Inte varje dag, bara nån gång ibland inte långa sträckor.

Vilket är säkrast? Tygbur i baksätet eller bilsele? Finns det nåt annat alternativ?

Det är inte min hund så byte av bil är inte aktuellt. Går det inte att göra på säkert sätt får jag meddela hundägaren att jag tyvärr inte kan hjälpa till.
Vi har krocktestad sele till våra. Det blev för bökigt med bur i baksätet. (Hund i baksätet är så mycket sämre överlag än bur i bagageutrymmet, så vi kollar på ny bil, men just nu är detta bästa lösningen).
 
Jag har Robur, den är krocksäker för både hund och människa.

"Buren är belastningstestad och
den klarar av över två tons tryck från alla vinklar.
Alla våra hundburar är utrustade med en evakueringslucka som öppnas enkelt på endast några få sekunder om olyckan skulle vara framme.
Det är en helt skrammelfri pulverlackad stålkonstruktion.
Av lång erfarenhet i branschen vet vi att våra hundburar ger hunden ett oöverträffat skydd vid en ev. olycka."

Intressant. Vart är Robur buren testad?
 
En ordentligt krocktestad sele skulle jag satsa på, men samtidigt vara medveten om att hunden kan bli allvarligt skadad eller dö även med en sådan i högre hastigheter. Finns filmer från oberoende tester som visar mindre trevliga resultat även från t ex allsafe.

Krocksäkra burar kan som sagt bli livsfarliga i baksätet om det finns minsta risk att de skjuts framåt in i framsätena. Undantaget är väl om de går att förankra bombsäkert så att det klarar en rejäl belastning. Men då har man å andra sidan problemet att risken är stor att de förstör sätet.
 
Min bur som jag haft i över 10 år förankras i golvet i bagageutrymmet i kombin. Den har varit med om en krock och både hund och bur klarade sig utmärkt, jag bröt revbenen pga mitt bilbältet.
 
Jag kör min mellanstora hund i sele. Det funkar utmärkt och han lärde sig snabbt att lägga sig på rätt plats så det blir bekvämt. Han kan ligga i lite olika ställningar och sitta utan problem. Bättre komfort än bur upplever jag eftersom han behöver lägga massa energi på att balansera/ligga still om han inte sitter bältad t ex om man "bara ska köra några hundra meter" och släpper in honom lös i baksätet (nej man borde inte jag vet).

När jag skulle köpa sele tittade jag på flera men den enda som var krocktestad var så sjukt tung så jag valde Clix som ändå har breda remmar och lite vaddering på bröstet som borde vara mest utsatt vid krock. Jag har dock moddat bort bältesklicken och fäster bara med vanliga bilbätet genom innersta öglan på ryggremmen pga känns säkrare både med riktigt bälte och att hunden sitter tajtare fast.
 
Jag kör min mellanstora hund i sele. Det funkar utmärkt och han lärde sig snabbt att lägga sig på rätt plats så det blir bekvämt. Han kan ligga i lite olika ställningar och sitta utan problem. Bättre komfort än bur upplever jag eftersom han behöver lägga massa energi på att balansera/ligga still om han inte sitter bältad t ex om man "bara ska köra några hundra meter" och släpper in honom lös i baksätet (nej man borde inte jag vet).

När jag skulle köpa sele tittade jag på flera men den enda som var krocktestad var så sjukt tung så jag valde Clix som ändå har breda remmar och lite vaddering på bröstet som borde vara mest utsatt vid krock. Jag har dock moddat bort bältesklicken och fäster bara med vanliga bilbätet genom innersta öglan på ryggremmen pga känns säkrare både med riktigt bälte och att hunden sitter tajtare fast.

Helt rätt tänkt att fästa direkt i säkerhetsbältet! Det kan vara det som gör skillnaden mellan en säker sele och en som är farlig för både hund och människor i bilen. Här ser man resultatet för en Allsafe-sele med respektive utan förlängningsdel:

https://www.centerforpetsafety.org/test-results/harnesses/case-study-allsafe-harness/
 
Efter vi fått in en hund med ryggraden helt av efter en krock i 50 km/h är jag skeptisk till selar. Hunden var fastspänd med en krocktestad och ”säker” sele.
Men den blev på plats eller? Tyvärr får man nog säga så är det lite det som är vitsen med krockskydd av olika slag. Lasten, dvs hunden, ska bli där den är och inte flyga på mänskliga passagerare. Sen om hunden skadas eller rent av dör är sekundärt om man ser till anordningens grundfunktion.

Jag kan tycka att sele är det bästa alternativet om man inte kan ha hunden i en riktig rejäl krocksäker bur i bagaget, eller bakom lastgaller i bagaget, vilket inte verkar vara ett alternativ för TS. Känns som att många glömmer det i tråden. Tygburar och skrangliga gallerburar som lite lekmannamässigt surrats fast i baksätet med säkerhetsbälten och snören har jag inte mycket för.
 
Men den blev på plats eller? Tyvärr får man nog säga så är det lite det som är vitsen med krockskydd av olika slag. Lasten, dvs hunden, ska bli där den är och inte flyga på mänskliga passagerare. Sen om hunden skadas eller rent av dör är sekundärt om man ser till anordningens grundfunktion.

Jag kan tycka att sele är det bästa alternativet om man inte kan ha hunden i en riktig rejäl krocksäker bur i bagaget, eller bakom lastgaller i bagaget, vilket inte verkar vara ett alternativ för TS. Känns som att många glömmer det i tråden. Tygburar och skrangliga gallerburar som lite lekmannamässigt surrats fast i baksätet med säkerhetsbälten och snören har jag inte mycket för.

För mig är just tygbur på baksätet alternativet. Den skulle inte kunna fästas ordentligt, kan man ens fästa en tygbur på ett bra sätt...
 
För mig är just tygbur på baksätet alternativet. Den skulle inte kunna fästas ordentligt, kan man ens fästa en tygbur på ett bra sätt...
Problemet med en tygbur är att hunden flyger rakt igenom den vid en krock. Tyget är inte konstruerat för att hålla en hund inne vid såna påfrestningar som uppstår i det läget. Det enda den gör är att hindra hunden från att fara omkring i bilen och störa föraren vid normal färd. Tom en skranglig gallerbur är bättre än en tygbur vid en krock. Så om det stod mellan krocktestad sele och tygbur hade jag valt sele.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 260
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: geting
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp