Bukefalos 28 år!

Transportera med sadel på

Seabaz

Trådstartare
Ibland sadlar jag hästen hemma och har bara tränset att sätta på när jag kommer till träningsplats...

Min häst har vadderade väggar i transporten men står stadigt på alla fyra när vi åker så jag är inte rädd att han skulle luta sig och skava sadeln på nåt vis. Dessutom har jag ett tunt ylletäcke över också för säkerhetsskull. Det finns inget vad jag kan se som han kan fastna i inne i transporten...


Vad anser ni? Åka sadlad eller alltid osadlad? Hur lång tid tar sträckan?

Till min sak hör också att jag ofta åker själv med hästen så det är himla smidigare för mig att sadla hemma än på plats....
 
Sv: Transportera med sadel på

Enligt mig: Ren idioti att transportera sadlad häst pga den ökade skaderisken. Att sadeln kan skadas är det minsta problemet enligt mig, och även om hästen står lugnt och stilla i transporten så kan olyckor hända. (man är tyvärr inte ensam ute i trafiken, och hästarna är trots allt levande varelser). Jag personligen är alldeles för rädd om mina hästar för att utsätta dem för den ökade risk det innebär att åka med sadel i transporten. Saker att fastna i finns det nästan alltid i transporten, fästen för bakbommar är bara ett exempel.

har många gånger (2-3ggr vecka i flera års tid) åkt själv med häst till ridhus (ca 7 minuters resa), har alltid sadlat när jag kommit fram. Det är inte resans längd som avgör olycksrisken.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera med sadel på

Jag åker också ofta sadlad och klar (även huvudlaget sitter på). Har en häst som står still och en tillräckligt bred kärra så allt får plats sas. Kanske skaderisken ökar vid en krock men jag anser att fördelarna överväger tillräckligt starkt. Restid upp till en timme ca.
 
Sv: Transportera med sadel på

Det enda som min häst har på sig i lastbilen inför ett träningspass är lindor och boots. Träns och sadel tas på på plats.
Har ungefär ½-timmesfärd till träningsplats.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera med sadel på

Det är inte bara vid krockar som skaderisken ökar....

Men men.....var och en fattar sina egna beslut.
 
Sv: Transportera med sadel på

Jag åker ofta sadlad när jag ska till min ena tränare. Det tar en halvtimma att åka. Funkar perfekt. Tränsar dock när jag kommer fram, skulle aldrig våga åka med huvudlag - där är risken att fastna större i alla fall i min transport.

Att jag började åka med sadel på var på grund av att hon hade gjordtvång och var stressad på bortaplan - nu är det inte så längre men jag tycker ändå det är skönt att bara behöva tränsa när jag kommer fram.
Och hästen verkar inte bry sig.

Finns inget hon kan fastna i på mitten av transporten ändå. Har täcke ovanpå (mest för att skydda sadeln:o)
Hon är mycket cool vid avlastning också så där finns ingen skaderisk heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportera med sadel på

det är väl helt upp till en själv tycker jag, från pålastning på hemmaplan till avlastning hemma bör det ta mycket kortare tid om man sadalr hemma än om man sadlar borta, ta av sadeln efter passet tar ju inte så lång tid, men att sadla på kan ju ta tid...

det beror nog mest å hur hästen är att lasta och köra, hur transporten ser ut, hur hästen är att sadla på bortaplan etc..

jag skulle kunna sadla hemma om allt gick enligt planerna, mest för att slippa packa och riskera att glömma nåt.. och om hästen lätt stressar om man packar en massa och krånglar för att åka å träna..

hästen som polaren ska köpa behöver inte ens några skydd i transporten, han bara står där och glor ut genom rutan :p
men han ska han transportskydd när hon köper honom iallafall, om han inte hatar dem och fjollar runt en massa med dem.. :p
 
Sv: Transportera med sadel på

Skulle aldrig ha varken träns eller sadel på i transportern pga skaderisken.
 
Sv: Transportera med sadel på

Jag skulle aldrig köra sadlad häst i transporten.... Vet att hästar kan fasta i dom mest otroliga saker.... Som man aldrig hade kunnat tänka sej att dom skulle kunna fasta i....

Sen vill jag inte att min häst ska behöva ha nåt som stramar om magen när den står och balanserar i släpet....

Tränsar gör jag innan jag lastar av för att minska risken att ev. tappa hästen på plats om det är så att jag ska rida... Annars tar jag ut den i grimma....

//Domino_s
 
Sv: Transportera med sadel på

När jag åker på hoppträning har jag sadel på, ibland tränsar jag innan också.
Resan tar 3-4 minuter.
 
Sv: Transportera med sadel på

från pålastning på hemmaplan till avlastning hemma bör det ta mycket kortare tid om man sadalr hemma än om man sadlar borta, ta av sadeln efter passet tar ju inte så lång tid, men att sadla på kan ju ta tid...

Men man kan vända på det också, tiden för hästen MED sadel på blir längre om man sadlar på hemmaplan innan transportering. Och resan blir ju inte bekvämare för hästen med sadel direkt.... Tror inte hästen bryr sig nämnvärt ifall den är hemifrån 10-15 minuter längre tid (för mer tid än så kan det ju knappast handla om när det gäller sadling på bortaplan vs hemmaplan)


jag skulle kunna sadla hemma om allt gick enligt planerna, mest för att slippa packa och riskera att glömma nåt.. och om hästen lätt stressar om man packar en massa och krånglar för att åka å träna..

Så.... din bekvämlighet går före hästens bekvämlighet och säkerhet? Packning och "krångel" behöver ju knappast hästen märka av, det tar ju inte direkt lång tid att bära ut sadel + träns i bilen

hästen som polaren ska köpa behöver inte ens några skydd i transporten, han bara står där och glor ut genom rutan :p

Sådan var min ena häst i 4 år också, sen fick han av outgrundlig anledning panik i transporten EN gång, och det höll på att kosta honom livet (klarade sig tack vare sina transportskydd enligt veterinären som tog emot honom på kliniken den söndagnatten)... Var inga problem att transportera honom efter olyckan heller, stod som ett ljus varenda gång.
Klokt av din vän att använda transportskydd
 
Sv: Transportera med sadel på

Osadlad, mest för hästens skull, men också sadeln.
Saker att fastna i och skada sig på i transporten är onödigt tycker jag.

Packa innan man tar in hästen så är allt klart.
 
Sv: Transportera med sadel på

Kl

Olika.
Ibland med sadeln på eftersom min är mkt svårsadlad när man är borta. Men bara om resan är mkt kort max 30 min. När jag är på tävling sadlar jag i transporten. Har aldrig transportskydd utan har lindor och boots eller skydd och boots. Min häst HATAR transportskydd.....
 
Sv: Transportera med sadel på

KL

Jag åker aldrig med sadel på.
Förstår inte direkt vitsen, jag vill att min häst ska vara uppfostrad nog så att jag kan sadla utan problem på bortaplan.
Blir så jobbigt annars.
Åker nästan alltid själv.
 
Sv: Transportera med sadel på

Skulle aldrig komma på tanken, och tycker personligen det är ren idioti att transportera med sadel. "Min häst står som ett ljus i transporten och det finns inget att fastna i", säg det när ni har krockat eller något annat har hänt. Det är hästar vi har att göra med och vi åker i trafiken. Ren lathet i mina ögon, men vi värderar alla olika. De få minutrar det tar att sadla är ju guld värda för vissa.
 
Sv: Transportera med sadel på

Lastat alla våra ( utom den unga ovana hästen)med sadel till träningar. Ibland med, ibland utan. Om man har ont om tid mellan jobb och träning ( man ska ju inte stressa - jag vet- men OM ..) så underlättar det att hästen är sadlad när man kommer fram.Tycker jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även...
2
Svar
34
· Visningar
4 810
Senast: Kallebus
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 558
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp