Transportera. rida ritt

roxanne

Trådstartare
Hej!
Jag tänker vara med på en pp i sommar, 30km... Nu undrar jag om hästen verkligen orkar bli transporterad dit och hem samma dag som ritten? Det är ca 12-15 mil dit. Är inte ute och åker så mycket annars med henne.. Hur skulle ni göra? Jag menar, ritten kan ju ta 4-5 timmar! Och så nya platser också!

En annan fundering jag har är hur mycket/långt man behöver ha tränat innan? Över vintern och nu på våren rider jag kanske bara en gång i veckan ute i alla gångarter... typ 1-1,5 timme.. När det blir sommarlov kommer jag hinna rida nästan varje dag om jag vill, sen är ritten i juli.

Tacksam för svar! :)

Sv: Transportera. rida ritt

Hej!

Jag hänger på denna tråden. Har nämligen en lite liknande fundering.
skall debutera i en CR den 25/5. Jag har ca: 25 mil att åka och tänker komma dagen före. Men bör jag även sova över natten efter? Är det vanligt att man gör så på distanstävlingar, d.v.s. kommer natten innan och stannar till morgonen efter?

ifall det är långt att åka, för mig mer än ca 15-20 mil och jag inte ska rida lägre än 50 km så åker jag på morgonen och hem på kvällen.

Igår var vi på tävling 45 mil hemifrån. Då åkte vi dagen innan sov över, red 50 km och sen lastade vi och åkte hem. (naturligt vid fick hon vila lite innan hemfärd)

När kan du börja rida oftare än 1 g i veckan?

Tycker du ska vänta med start till sensommaren.
Kolla gärna också på hur långt du rider och inte bara hur länge.

Bor du i tiveden finns ju både karolinerritten och billinge i lämplig tid och avstånd.

ifall det är långt att åka, för mig mer än ca 15-20 mil och jag inte ska rida lägre än 50 km så åker jag på morgonen och hem på kvällen. Det jag menade vad att är det längre än ca 15-20 mil åker jag naturligtvis dagen innan. Är det inte längre än ca 15-20 och jag ska rida ca 50 km åker jag samma dag

Igår var vi på tävling 45 mil hemifrån. Då åkte vi dagen innan sov över, red 50 km och sen lastade vi och åkte hem. (naturligt vid fick hon vila lite innan hemfärd)

Lite trött när jag skrev....

Jag har inte ridit så många ritter, två 20 km och tre 50 km, men jag skulle nog vilja rida min häst 3-6 dagar i veckan ,med varierande arbete för att känna att han är i form för en 30 km ritt.
Och gärna ha iallafall 2-3 månader på sig & träna upp konditionen och musklerna.

En ritt som ligger runt 10-12 mil bort tycker jag inte är några problem att åka samma dag, när vi åkte ca 25-30 mil till en tävling så kom vi dagen innan och åkte sen efter tävlingen(lite vila innan)
Men iallafall för vår del hade det varit bättre med en natt till ,då starten var så sent och vi red lugnt, så kom hem väldigt sent.
(jobbigt & köra) Är ju ovant för hästarna med ny miljö, men jobbigt & stå i transport och spänna sig med för dom.

Lycka till!!:)

Hej!

Tack för alla era svar!

Ja, så som du beskriver tänker jag också göra. Tävlingsstarten går på morgonen så jag räknar med att i då hinner hem innan klockan blir alltför sent.

Tänker starta i A9 ritten den 25/5. Någon som varit där och vill dela med sig av sina erfarenheter?

A9-ritten är ju en ny ritt, men med samma arrangör som Filipstad, så det borde flyta fungera bra.
Dock hoppas jag på ett lite mindre sandigt underlag än det har varit på Filipstadsritten.
Nån som ridit i terrängen runt A9 och vet hur det ser ut där?

A9 består mest av grusvägar. Inte som på Brattforsheden (där Filipstadsritten gått) med mjuka sandvägar. Nu vet jag inte exakt hur de ska dra banan men jag kan ta reda på det.

När det är röda dagar kan jag rida fler gånger och i juni när det blir sommarlov kan jag rida varje dag om jag vill...
Rider ca 1 mil när jag rider. Börjat trava lite längre bitar och hon är hur pigg som helst. Blir inte ens flåsig. Och jag är rätt säker på att hon skulle säga till om hon inte orkar.
Kommer ju ta det ganska lugnt på pp:n.

Vad jag har kommit fram till av dessa svar är att jag skulle kunna åka fram och tillbaka samma dag.. ?

Tack alla för svar! Gärna fler åsikter! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 562
Senast: lizzie
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 675
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 782
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka