Transportera utsrustningen, hur?

Saybia

Trådstartare
När ni åker iväg på t.ex. träning hur transporterar ni då hästens utrustning? en del kanske tar med sig tävlingsskåpet och en del kanske har sadelkammare i transporten, men hur gör ni andra?

Sköthästens grejer (sadel, träns, skydd m.m) brukar vi packa i en Ikea påse som annars används till hö, men det är ju inte så himla snyggt att komma bärandes på en sliten blå höpåse när man är på bortaplan :crazy: Håller på att fundera över alternativ så det är därför jag ställer frågan ovan.
Det finns ju väskor för sadeln men där ryms ju inget annat, finns det inga bra/smarta/smidiga/snygga påsar/väskor där all nödvändig utrustning ryms? behöver lite tips och idéer :)
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Jag har alltid slängt in sadel, träns, skydd, etc i bagaget på bilen.
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Vi har ju sadelkammare på utsidan av släpet samt garderob på andra sidan så vi har ju inga problem hänga sadel träns etc.
Har en liten låda för benskydden. Bredvid står hink med viktigaste borstar. Funkar toppen och slipper hästlukt i bilen :)
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Sök på groomväska, borde gå att hitta på google och därigenom lotsas vidare till försäljare.
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Det finns mindre sadelvagnar. Har man mellanvägg i transporten kan man lätt få med den, rulla av den innan man lastar ur hästen och har då allt (borstar, skydd, sadel och träns) på ett och samma ställe. Lätt och transportabelt.

Själv körde jag faktiskt också IKEA-påse, men hade en som bara användes till detta - inte till foder.
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Till alla: Tack för era svar :) Ja bagaget är ju ett alternativ men det känns lite besvärligt om man inte klär på hästen grejerna där man parkerat, oftast så går vi in i ridhuset och tar på hästen grejerna (är ju ibland kallt, regnigt, väldigt snöigt osv.) och då är det ju smidigt att ha alla grejerna samlade i en bag (eller nåt) så inte en person behöver bära in all utrustning "löst" alt. gå flera vändor mellan bilen-ridhuset.

Ska googla på groomväska.
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Jag hade en vagn som liknar sadelvagnen AWA (googla för bild), den tycker jag är praktisk både till vardags och när man ska ut och åka (om man har mellanvägg i)
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Ikea-påsar finns ju i andra färger numera också :) Helsvarta och helvita såg jag sist.
Jag köpte på mig några röda med vita stjärnor på i julas!
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

jag har mina saker i väskor i bilen :p
tränset + förbygel= tränsväska
sadel = sadelskydd
gjord, benskydd, borste = groomväska
stövlar, hjälm, pass, + alla tävlings saker = kombinerad hjälm/ stövel väska.

har det i baksätet men hänger fram tränsväska + sadel vid rampen + hänger grooming väskan på axlen så jag har allt inom räckhåll.
innan hade jag en ikea påse till allt utom sadeln men det blev hemskt stökigt.
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Åker jag en kort sträcka för träning så har hästen all utrustning på sig i släpet dit och när jag åker hem skalar jag av allt och lägger det i bagaget.

Är det längre så jag inte vill att hästen ska ha grejer på sig så har jag det i bagaget och sadlar vid släpet.
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

Jag har en liten sadelvagn från Hööks som jag stället i bagaget på bilen. Får i det mesta i den faktiskt. Sadel, träns, skydd, hjälm, handskar och väst. Lite tung att bära men det bygger ju muskler ;)
 
Sv: Transportera utsrustningen, hur?

i mitt förra släp hade vi inte sadelkammare så gjorde min karl en sadelhängare med krokar på åt mig. Hängaren åkte i släpet i spiltan bredvid hästen :)
Han gjorde helt enkelt en relativt tung fot som ett T ungefär med ett fyrkantigt rör på där han svetsade fast en sadelhängare och krokar på framsidan av fyrkantsröret. Använde sällan krokarna men sadeln hängde perfekt.
Tränset och liknande hängde på en sån krokanordnig som man kan hänga över en kant, den hängde jag över dörren bak i släpet eftersom jag hade dörrar bakom hästen. Störde inte bakluckan och funkade jättebra.
Hoppas någon fattar något av min förvirrade beskrivning :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Som de flesta nog gör packar jag mina saker i Ikea-kassar när jag ska åka och tävla. Brukar ha en för mina saker som stövlar...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: LenaH
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: fredde
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 878
Senast: kem
·
Avel Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 734
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp