Transportering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SofiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 915
S

SofiaH

Vad gör man när man tror att hästen inte är rädd för själva transporten och transporteringen utan för att bli bortlämnad? Min pålle va innan lättlastad tills jag åkte o lämnade bort honom ngn mån...efter det vill han inte åka mer...han blir oxå mer lr mindre hysterisk över att jag lämnar honom i grannens stall för en kortare stund men när jag kommer tillbaka blir han lugn som en filbunke igen...hjälp.

Om det nu inte är som "Petunia" frågade, så är det ara att träna på, med mycket tålamod!

Hur är hästen vid lastningen? Går han på?

Gör transporten till något positivt!
Tips:

¤ Låt honom äta sina måltider inne i transporten
¤ Ta ut mellanväggen och stå inne med hästen i transporten. Ta med en borste och borsta, prata uppiggande

Åk KORTA rundor med honom, och beröm MYCKET när ni lastat ut. :)

Lycka till!

Ja jag tror oxå det är där problemet ligger...tror kanske inte att ngt hände men tror han mer lr mindre fick stå själv i en hage utan uppmärksamhet den tiden...

Han går upp med frambenen på rampen men sen är det stopp...om jag inte har ställt in krubban i transporten för då går han in o tar sig en tugga för att sen backa ut igen...o det får mig att tro att han inte e rädd för då hade han inte gått in ens...han har åkt o gått in lätt med mellanvägg innan men nu har jag testat både med o utan men ingen skillnad...även testat med annan häst i transporten (hans mor) men nix. Det är samma transport me som han alltid åkt.
Blig galen snart...ska försöka få ut en som tränar NH men vet inte om det hjälper om det inte e självaste transporten han e rädd för...

Det finns jättemånga bra trådar som du kan hitta tips i :)
Kolla på sidorna 2 och 3, så finns dom nog där :)

Tålamod, tålamod!

ta hjälp av en nh-tränare om du har möjlighet. denne kan nog hjälpa dig med diverse markövningar som hjälper dig och din häst att förstå er på varandra. vet hästen att han kan lita på dig i alla lägen, gör han det du ber honom om, om du gör det på ett "sjysst" sätt.
ööh, typ, är väldigt dålig på att förklara... :o

det e just det som e grejjen...han verkar lita på mig i alla lägen o är det ngt så e det mig han söker tryggheten i men han verkar ändå vara rädd att jag ska lämna honom igen...frågan är hur man kommer över det steget...men som sagt...nh-tränare o andra tips :)

Har han fått åka runt mycke tidigare? Kanske blivit bortglömd några dagar av en tidigare ägare eller dylikt? :crazy:

hmm, nu blev det tomt i mitt huvud.. vet inte vad jag ska skriva. men du får väl träna träna träna..
lycka till! :)

jag tror att det ända du kan göra är att lämna honom små stunder och så märker han sedan att du kommer tillbaka. lastning kan man få hjälp med av t.ex. en horsemanchip tränare. jag tycker ändå att du ska se det lite possitivt. din häst verkar tycka om dig väldigt mycket!

Ja jag tror nog mest på ditt tips...att han får se att jag inte tänker lämna honom...o inte tvivlar jag på att min älskling tycker om mig...min egen uppfödning...kommer springandes i full fart så fort han ser mig...det är en underbar kille. :love:

Nä jag är hans enda ägare o det enda vi åkt är till o från sommarbete och till ridhuset några gånger...han har alltid vart en gud att lasta innan...

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 092
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka