Transportfrågor

Strör ni alltid i transporten? Ja, men jag har inte i hela utan en hög i mitten eftersom han kissar ibland.
Vad föredrar ni att strö med? Spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Oftast stängd men det beror på hur varmt det är.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Åker inte så korta sträckor och har därför alltid hönät.
Har ni alltid transportskydd? JA!
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Efter väderlek.
Lindar ni svansen? Alltid svansskydd.
Vänster eller höger sida? Vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten? Mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Åker i lädergrimma. Tränsar om nödvändigt i transporten när vi är framme.
 
Strör ni alltid i transporten?
-- Ja
Vad föredrar ni att strö med?
-- Spån, men har iofs aldrig strött med halm.
Åker ni med luckan öppen eller stängd?
-- Stängd
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
-- Nej, har aldrig hönät. Tycker man ska åka iaf en halvtimme för att ha det.
Har ni alltid transportskydd?
-- Hmm. Ja. (Boots bak, senskydd + Låga transportskydd fram)
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
-- Nej, bara efter träningen då hon är svettig, och då ett ylletäcke.
Lindar ni svansen?
--Nej
Vänster eller höger sida?
--Höger
Mittväggen åtsidan eller mitten?
-- Mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
-- grimma
 
Jag strör alltid i transporten, helst med spån, men har oftast bara tillgång till halm, tyvärr.

Luckan är nästan alltid stängd, förutom kortare resor med häst jag känner väldigt varma sommar dagar.

Jag har nästan alltid hönät i, inte alltid om vi ska åka tio minuter till ridhuset, men hellst då med ifall hästen skulle behöva stå och vänta eller så.

Transportskydd- ett måste!! Helst också lindor under!!

Täcke för det mesta- dock ej varma sommardagar då det finns risk att hästen blir varm i transporten- men alltid annars. Vad för täcke beror på årstid och tempratur. Bomullstäcke, fleece täcke eller thermotäcke.

Svansen lindar jag alltid på min egen pålla, hon kliar sig annars. Vissa hästar lindar jag bara under något längre resor- men för det mesta.

vilken sida jag har hästen på varierar väldigt mycket. Vissa hästar åker bättre på vissa sidor, men annars har jag ingen bestämd sida. Har hört så många för och nackdelar för varje sida...

Mellanväggen åt sidan eller mitten- det beror på vilken häst. Min häst åker bäst när det är brett.

Bara grimma på hästen, även om själva lastningen ofta sker i träns.

//Lilla jag
 
Strör ni alltid i transporten? ja
Vad föredrar ni att strö med? spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd? stängd
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? det beror på, vid en timmes resor brukar jag inte ha det dock.
Har ni alltid transportskydd? ja, eller lindor använder jag
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? på vintern om det är kallt, eller om hästen är lite varm
Lindar ni svansen? nej
Vänster eller höger sida? olika
Mittväggen åtsidan eller mitten? brett
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? grimma
 
Strör ni alltid i transporten?
- Nej, aldrig!
Åker ni med luckan öppen eller stängd?
-Beroende på väderlek och vilken häst jag transporterar.
Har ni alltid hönät?
-Oftast om hästen inte är väldigt glupsk och kan då få "transportkolik".
Har ni alltid transportskydd?
-Ja.
Har ni alltid täcke på?
-Nej oftas inte.
Vad för täcke?
-Beror på vädret.
Lindar ni svansen?
-Vid längre resor.
Vänster eller höger sida?
-Alltid vänster.
Mittväggen åtsidan eller mitten?
-Mitten.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
-Grimma i läder.
 
Det känns ju som att denna fråga redan är besvarad, men jag vill bara göra ett tillägg. Jag har lärt mig att man bör alltid ha övre luckan stängd när man har häst i transporten. Detta eftersom avgaserna från bilen går ut under transporten. Har man övre luckan öppen dras avgaserna in till hästen pga "baksug". Jag har därför alltid luckan stängd.
 
Jo, du har rätt angående avgaserna. Men om det är en supervarm sommardag och hästen svettas kraftigt i transporten så är det frågan om vad man väljer.
 
Strör ni alltid i transporten? Japp.
Vad föredrar ni att strö med? Spån.
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Oftast öppen, men det beror på.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Oftast hönät, även när vi åker kort.
Har ni alltid transportskydd? Ja, alltsomoftast.
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Inte på sommaren, men nu har fleecetäcket börjat åka på, både bort och hem.
Lindar ni svansen? Nej
Vänster eller höger sida? Vänster.
Mittväggen åtsidan eller mitten? Beror på transporten och om hon åker själv eller med annan häst. I stallägarens transoprt med vikbar mellanvägg med gumminederdel står den ibland imitten, eller på brett där bak, när det är "solid" mellanvägg är den åt sidan.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma?Sadel? Träns med grimma över som hon är fastbunden i. Aldrig sadel.
 
Strör ni alltid i transporten? Ja

Vad föredrar ni att strö med? Halm

Åker ni med luckan öppen eller stängd? Öppen, om det inte är svinkallt ute.

Har ni alltid hönät? Nix

Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Över fyra timmar

Har ni alltid transportskydd? Nej

Har ni alltid täcke på? Nej
Vad för täcke? Om jag har täcke så är det ett tunt svettäcke.

Lindar ni svansen? Aldrig

Vänster eller höger sida? Vänster

Mittväggen åtsidan eller mitten? Borttagen

Vad har hästen för utrustning på sig? Grimma
 
Ja.
Med kutterspån.
Alltid stängd.
Alltid hönät.
Ja.
Beror på väder, varma sommardagar, inget täcke. Annars olika beroende på väder eller om hästen är svattig efter träning/tävling.
Sällan, bara vid låååånga resor.
Vänster.
Mitten.
Grimma, transportskydd o ev täcke.
 
Strör ni alltid i transporten?
JA
Vad föredrar ni att strö med?
Spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd?
Stängd, så att han inte störs av bakomvarande bilar/lastbilar.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
har inte hönät. Hade det en gång men fick ta bort det vid bensträckarpausen. Han höll på att kvävas av hödammet.. Så aldrig mer hönät under själva tranporten, förutom vid pauser.
Har ni alltid transportskydd?
Ja, för att undvika skador på benen.
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Inget täcke på sommaren. Nu på hösten får han ha bomullstäcke på vägen till ridhuset. Fleecetäcke på vägen hem efter ridpasset.
Lindar ni svansen?
Nej
Vänster eller höger sida?
Vä. Hästen ska stå på den sida som är närmast vägmitten för att den sidan oftast är jämnare än ute vid vägkanten.
Mittväggen åtsidan eller mitten?
Mittväggen i mitten.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Bara grimma. Sadel och träns kan skada hästen allvarligt om hästen bökar till det i tranporten..
 
Strör ni alltid i transporten? JA
Vad föredrar ni att strö med? SPÅN
Åker ni med luckan öppen eller stängd? STÄNGD
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? ALLTID HÖNÄT
Har ni alltid transportskydd? NEJ(HAR OSKODDA UNGHÄSTAR SOM ÅKER BRA)
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? INGET TÄCKE
Lindar ni svansen? NEJ
Vänster eller höger sida? VÄNSTER
Mittväggen åtsidan eller mitten? MITTEN
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? GRIMMA

Mvh Pia
 
Strör ni alltid i transporten? JA!På grund av att det finns en lag som säger att om resan tar längre tid är 30 min inklusive i och urlastning ska tranporten vara ströd!
Vad föredrar ni att strö med?
Spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Det beror på hästen och väderlek..
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Jag använder inte hönät men foderpåse.men bara på längre resor
Har ni alltid transportskydd? Ja
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Det beror alltid på vädret.Jag använder mitt sunda förnuft när jag täckar för olika resor..Är hästen svettig har den givetvis täcke på pga att det drar rätt bra i transporten.
Lindar ni svansen? Det beror på om hästen sliter sin svans eller inte när den åker..
Vänster eller höger sida? Vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten? I mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Bara grimma.Men lastas ut i träns pga säkerheten.Ska jag på träning kan jag ev ha benlindor eller skydd under transportskydden för att slippa krångla med det när jag väl är framme.
 
Strör ni alltid i transporten? JA!
Vad föredrar ni att strö med? Strör alltid med halm.
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Är det varmt - luckan öppen. Men om det är mycket blåsigt, regnigt osv - stänger vi luckan.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Vi kör aldrig längre sträckor, och eftersom vi alltid har träns under grimman hänger vi inte in hönät.
Har ni alltid transportskydd? Alltid! Och efter inlägget jag läste här någonstans för en tid sen, har vi numera benlindor under transportskydden!
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Brukar ha ett tunnare täcke på, beror ju också på väder och vind!
Lindar ni svansen? Brukar inte göra det....
Vänster eller höger sida? Alltid vänster.
Mittväggen åtsidan eller mitten? Ena hästen står utan mittväggen, trivs bäst då, den andra har alltid mittväggen, känns som om han står tryggare då!
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Som sagt, alltid träns under grimman.
:rofl:
 
Strör ni alltid i transporten? Ja, mina hästar blir tydligen vansinnigt kissnödiga av att åka transport.
Vad föredrar ni att strö med? Jag strör med spån eftersom jag har det hemma.
Åker ni med luckan öppen eller stängd? På "trekvart" om det inte är snöstorm, då stänger jag den. Har rätt så bra ventilation i transporten men det kan ju aldrig bli för frisk luft!
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Har aldrig hönät under färd, åker jag mer än någon timme (beroende på häst) så stannar jag och ger hö och vatten istället. mitt gammelsto har en förmåga att sätta i halsen när hon äter hö utan att ha vatten, så jag är lite nojjig.
Har ni alltid transportskydd? Transportskydd eller lindor + boots, ja.
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Har inte täcke sommartid, annars har jag något som sitter bra och andas, vanligtvis ett svettäcke eller stalltäcke.
Lindar ni svansen? Har svansskydd på alla utom shettisen (han är för liten för att nå till bakbommen).
Vänster eller höger sida? Ensam häst står alltid på vänster sida.
Mittväggen åtsidan eller mitten? Jag har en vägg med mjuk nederdel så den får vara på mitten.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Halsring + grimma (uppbunden i halsringen), skydd, eventuellt täcke. Aldrig sadel eller träns.
 
Strör ni alltid i transporten? Ja.

Vad föredrar ni att strö med? Har bara haft spån (det är det vi haft i stallarna där jag stått)

Åker ni med luckan öppen eller stängd? Stängd.

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Nej. Har hönät då valacken ska åka, han blir luganre om han har ngt att tugga på. Mitt sto har bara hönät resor över 1 h. Ponnyn/fjordan har ej hönät (kraftsar åt maten o kan fastna). Sambons unghäst har vi ej åkt med ännu.

Har ni alltid transportskydd? Ja.

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Nej, beror på väder.

Lindar ni svansen? Ja.

Vänster eller höger sida? Vänster om vi åker med bara en häst.

Mittväggen åtsidan eller mitten? I mitten.

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Grimma. Ingen sadel eller träns.
 

Strör ni alltid i transporten? = Nej...
Vad föredrar ni att strö med? Spån...
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Stäng..beroende på väder
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?inte alltid..kankske när man åker längre än en 20 minuter..
Har ni alltid transportskydd? ja..
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? nej..beror på vad för väder...
Lindar ni svansen? nej..inte alltid...
Vänster eller höger sida?vänster..
Mittväggen åtsidan eller mitten?mitten..
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?Grimm+transport skydd..ALDRIG sadel eller träns..
// Hanna
 
Hmmm... Läser att i princip alla lastar på vänster sida för balans och sånt... Själv så lastar jag på höger sida för att hästen ska få komma så långt ifrån mötande bilar som möjligt... Förstår faktiskt inte det där med balansen... Är det om man klantar ner i diket då, eller? Lite högre tankar än så har jag faktiskt om mig själv som bilförare...
 
Dessutom så tror jag transporterna är såpass väl utformade att det ska bli någorlunda balans trots att det bara är en häst som åker... :smirk: Själv lastar jag iochförsig också alltid på vänster sida...har alltid gjort så bara... :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 292
Senast: fio
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 920
Senast: Rugge
·
G
Hästhantering Hej, har ett fullblodssto född 03 som jag har lite problem med när det kommer till att åka transport. Att lasta och stå stilla i släpet...
Svar
15
· Visningar
2 034
Senast: Kalle_
·
Hästhantering Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har...
Svar
17
· Visningar
1 724
Senast: Silverplats2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp