Transportgolv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Re: Transportgolv

Jösses, är det inte billigare att köpa en ny trailer? Inte ironisk nu utan undrar bara om det verkligen lönar sig att göra så mycket med en sådan gammal vagn.

Ja det kan man undra, haha. Det blev betydligt större projekt än jag tänkt mig... men för mig blir det inte billigare att köpa ny vagn. Dessutom (och kanske framförallt därför som vi gjort så mycket) så tycker både jag och sambon att det är kul att greja med sånt här! Jag har nog lagt ner runt 5000 på att renovera:

Golv 1800:-
Väggar ca 2000:-
El ca 500:-
Matta till lämmarna ca 200:-
Nitar, bultar, ventiler, småplock några hundralappar till

Sv: Transportgolv

*lånar knapp*
Förlåt måste bara få blanda mig i lamppratet. Har just totalrenoverat mitt Trane och har installerat en litet kontakt till en lastlampa längst bak. Lampan ska fästas med en magnet på själva stommen. Närmare bestämt kanten brevid baklämmen. När jag lastat tar jag bort lampan. Ville inte heller göra hål i mitt tak mer än nödvändigt.
Det var kul att renovera allt så att det blev precis som jag önskade och det är så otroligt skönt nu när det är klart.

/Sussi

Nja det beror ju på, om man hittar en fynd vagn så är det klart att det kan bli billigare men jag tror det är svårt!

Om mina beräkningar stämmer (har inte köpt väggarna och lite annat joxs) så kostar renoveringen ungefär så här:

Golv, sparkskydd, baklucka 2100:- allt i aluminium
Färg ram: rostgrund + hammarlack: 500:-
Väggar inkl färg: ca 1500:-
El, sladdar, dosor och lite nya lyktor 500:-
Monterings detaljer typ skruv och sånt 2-300:- allt rostfritt

Sen ska jag sätta i en tak lucka så ca 1500kr tillkommer men med inköp av transporten och all renovering kommer jag inte över 10000:-
Det måste vara väldigt svårt att hitta en helfräsch vagn med takfönster, taklucka och aluminiumgolv för 10000!!!!!

Därimot funderar jag på att åka till tyskland och köpa mig ett nytt renoverings objekt när detta är klart, dock ska det vara ett 80-tals objekt och en boogie med galvad ram.
Men det är en annan historia

Jag tror mnementh hade lite kontakter på alu-plåt och därför det blev färdigskuret!

Jag lämnade mitt till ett plåtslageri så de klippte mitt och la in det i transporten igen åt mig så den var det bara att skruva fast det.
Nu känner vi de som har det så det kostade nästan inget, annars vet jag inte vad det kostar, annars kan man som Anna sa, såga själv med en sticksåg men det kan vara svårt att få det rak om man inte är van.

Så svårt är det inte att få det rakt. På sticksågen sitter det en fyrkantig platta runt sågbladet (som pressarfoten på symaskinen ungefär). Man spänner fast en träskiva eller planka som linjal på rätt avstånd från den linjen man ska såga och så lägger man plattan på sågen mot linjalen och följer kanten.

Men visst är det enklare om man får färdigklippt! De jag köpte plåten av kapade till den i rätt längd (annars hade jag inte fått hem den!) och de hade säkert gärna klippt av framhörnen också.

hehe det beror väl på hur duktig man är, jag kan tex inte rita rakt ens med linjal! :P

3 mm aluminium är definitivt för tunt att transportera hästar på, men det kan vara ett bra underlag under en plywoodskiva på kanske 28 mm.

Det har inte bara med det att göra utan med galvanisk korrosion. Om aluminium kommer i kontakt med stål (ramen) kan golvet försvagas. Från annan tråd:

"Däremot korroderar aluminium, speciellt problematiskt är det att det där två olika material som t ex stål och aluminium används i samma konstruktion. Detta kallas för galvanisk korrosion och är ett elektrokemiskt fenomen. Om två olika metaller kommer i kontakt med varandra och det finns fukt och syre mellan dem så startar en strömkälla. Strömvandringen sker om skillnaden i elektropotential är minst 0,05 Volt. Ju högre potentialskillnaden är ju fortare börjar den oädlaste metallen "rosta", flytta över till den ädlare metallen."

Bojvagnen t ex byggs så att aluminiumet inte kommer i kontakt med annat material.

Senast ändrad:

Till Bill: Någon stans i mina inlägg står att det ska vara 2 lager *3mm = 6mm. Till jämnförelse är Bojs golv 5 mm.
Du skriver att en 28mm plywood skiva är lämplig att lägga ovanpå, hur kommer det sig? ja menar golvet som låg i min transport va bara 21mm och det brukar vara standard tjocklek i transporter?

Till Elektron, golvet är "Saltvatten beständigt" vilket skall göra att det inte oxiderar enligt flera jag pratat med. Dock så kommer jag ändå att lägga en gummimatta mellan ramen och balkarna och själva golvet vilket förhindrar kontakt mellan metallerna och dämpar ev. skrammel golvet kan åstakomma.
Finns det ändå chans att aluminiumet oxiderar eller försvagas på något sätt?

Om du har en gummimatta imellan är du nog säker, aluminium i sig rostar inte men kan ändå försvagas i kontakt med andra material.

Måste inte aluminium vara syrabeständigt eller vad det kan heta? Har för mig att hästkiss fräter sönder det annars ganska fort...

Har inte hittat nån information om det när det gäller aluminium så jag tror inte det kan vara det per definition, däremot stål. Varifrån har du fått den informationen?

Tack för ditt svar!! Nu känner jag mig lite säkrare började tvivla lite :)

Ang. att aluminiumen ska vara syra-beständig, det är nog saltvatten beständig du menar. Den ska då tåla ex vägsalt och inte oxidera, Boj använder sådann aluminium till sina vagnar så den borde vara lämplig till hästtransporter..

Ärligt talat så har jag inte riktigt koll på det här, både han på skroten som jag köpte plåten från och plåtslagaren sa att denna plåten var väldigt lämplig till hästtransporter eftersom den är saltvattenbeständig.

Får nog reda på hur det ska ligga till så hojta till!

Mer om aluminium:
"Aluminium har mycket god korrosionhärdighet i flertalet miljöer, vilket beror på att metallytan i atmosfär och vatten överdras med ett korrosionshämmande oxidskikt. I starkt alkalisk (pH > 10) eller mycket sur (pH < 2) miljö ger oxiden inget skydd, varför aluminium då angrips snabbt. Ett undantag, som nämndes ovan, är koncentrerad salpetersyra, som inte angriper aluminium.

Särskilt god beständighet i marin miljö, såväl i atmosfär som i vatten, har de ej härdbara legeringarna med 2-5 % magnesium. De mera höghållfasta härdbara legeringarna, med mer än 1 % koppar, har däremot ofta sämre korrosionshärdighet än övriga legeringar.

Om man har höga krav på hållfasthet och korrosionshärdighet kan man använda höghållfasta och kopparhaltiga legeringar som pläteras med renaluminium. Denna teknik tillämpas inom flygindustrin."

Källa. http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/Kap3/Korrosionsegenskaper.html

Lånar knapp för en ny fråga. Är det nån som köpt nya såna låsgrejer som man stänger baklämmen med? Var kan man hitta såna?

Är det flaklås du menar? stora grejer man stänger (låser) med? :)

Jag köpte mina på en beslagsfabrik är i trakten, men det finns på jula & Biltema också. Mina kostade ca 100kr st säkert billigare på jula tror de har en släpvagns variant och en lastbils variant.

Det löste sig med golvet ändå, det visade sig att farsan hade alu i rätt tjocklek och storlekar + att han kunde fixa det lite billigare att få alun tillskuren på en plåtfirma här på orten......så snart kanske den där släpen kan börja rulla *suckar* när man har fixat bromsarna och bytt däcken också. Tror ändå att jag har hittat däck till bra pris 2 st c-märkta M+S från en däckfirma här för runt 1500kr

Fast man kommer ju på mer och mer saker man vill fixa till på den, fönster, taklucka och skaffa ordentliga bommar bak samt försöka hitta en mellanvägg som passar. Inte minst av allt en sadelkammare på släpen och slippa att ha sadeln i bilen :D

Precis såna, är det flaklås det heter? Jag letade på Biltema men hittade inget... Men jag ska kolla på Jula också!

Jag vet inte vem Elektron frågade, men jag la gummiduk mellan golvet och balkarna. Jag köpte en rulle på Biltema och skar till remsor i rätt bredd. Golvet nitade jag fast med aluminiumnit så mellan nitarna och balkarna är det kontakt, men det är det enda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste byta golv i min transport och funderar på aluminiumgolv även om det är dyrare. Lägger man in bara aluminiumplåt eller har man...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: jennyjenny
·
Utrustning Nu är jag igång igen :D Funderar på att höja taket i transporten så min tant får lite mer utrymme, någon som gjort det? Hur gjorde ni...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31