Transportgrimskaft/uppbindning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 407
T

Tjalfe

Har nu köpt min första egna transport och behöver ha transportgrimskaft.
Det finns ju både vanliga i nylon och gummi och även elastiska.
Vilket är bäst/säkrast att använda? Stumt eller elastiskt? Gummi eller nylon?

En annan sak jag funderar över är vart/hur jag ska sätta dom så att det blir så säkert som möjligt. Finns inte alls lika bra uppbindnings möjligheter i den här som i den jag lastat med förut.
Bara en helt slät bom och så sitter det två ringar på varje sida av fönstret i fram, två lågt och två högt. Har inte kommit på nått bra sätt att binda på.

Sv: Transportgrimskaft/uppbindning

varför tar du inte och binder i den lägre ringen med ett vanligt grimskaft?
Låter som den smidigaste lösningen.

Tycker det är krångligt att binda och böka.:angel: Enklare att bara ha ett färdigt i lagom längd och bara kroka fast, finns det ju så lite som möjligt för hästen att fastna i också. Men det går väl med vanligt grimskaft också.
Om jag binder i den nedersta ringen, ska jag då alltså bara ha det ligga över bommen och fast i hästen?
På förra transporten fanns det perfekt så att hästen varken kunde försöka komma över eller under bommen....
Har jag det som du sa(som jag tror att du menade iaf) så är det ju inget som hindrar den från att hoppa över om den nu skulle få för sig det.

Visserligen, men är det riktigt viliga så hoppar de över oavsett om de är bundna med transportgrimskaft eler ett vanligt.

Kan inte komma på någon bättre lösning är jag rädd.

Ja självklart har det inte att göra med om man använder vanligt grimskaft eller transportgrimskaft.... var inte riktigt så jag menade. jag menade själva uppbindningen.

Jo. men det brukar liksom kvitta hur man binder. ger de sig sjutton på det så kan de hoppa över ändå iksom.

Fördelen med att binda fram vid fönstret är att skaderisken blir mindre OM de nu skulle ta sig över bommen. Skulle hästen på något sätt lyckas ramla ner med huvudet mot golvet eller du är tvungen att nödutlösa frambommen så har det mycket mindre risk för nackskador om det sitte rett lagom avpassat grimskaft (av något slag ;)) i främre väggen än om det sitter vid bommen i höjd med bommen.

Och tro mig, vill hästen så kan den hitta på rätt mycket otäcka saker när det gäller att komma över frambommen :S

/Linda

Just nu använder jag ringen "högt" fram vid fönstret, lilla fröken skrapar nämligen i släpet och då vill jag inte riskera att hon fastnar. Längden är anpassad så hon kan röra på halsen "normalt" men inte kunna vika den så hon tror hon kan vända sig om (står brett).

Vi binder med 2 transportgrimskaft. Ett sitter fast lågt i frontväggen och ett sitter i bommen.

Jag brukade ha transportgrimskaftet i ringen i väggen vid hästens huvud/hals men efter en mindre rolig överraskning vid ett toastopp på väg mot tävling långt bort så har hästen lyckats få huvudet på andra sidan stolpen och det gick inte att knuffa tillbaka det :confused: Slutade med att vi fick lasta av honom på en Mc Donalds parkering för att kunna lasta in med huvudet på rätt sida igen. Då flyttade jag transportgrimskaftet till en ring precis ovanför fönstret, typ boghöjd. Så nu kan han inte längre få bak huvudet så långt så att det går att göra så. Vi brukar dessutom inte ta kisspauser... Tänk om jag inte kollat honom, då hade jag haft en väldigt stel häst att tävla! Han stod som en banan. Usch, stackarn :(

Tänk på att kolla så att grimskaftet når ner till golvet om det skulle hända något bara. Skulle hästen fatsna öve rbommen och ni blir tvugna att lösa ut frambommen vill ni inte att huvudet ska fatsna uppe i luften.

/Linda

Just det där att ha ett grimskaft fast i bommen är det som kan bli farligt om hästen skulle gå över bommen.

/Linda

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 233
Senast: Mint
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 560
Senast: qitis
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka