Transportproblem

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare teserese
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 913
T

teserese

Min häst är jättevan vid att åka transport och hon har alltid gått bra att både lasta och att köra . Hon stog alltid still i transporten . Nu är det lika lätt att lasta , men när jag stänger dörren fram får att åka , är det som om hon får cellskräck och slänger sig mot ytterväggen och håller på att trilla , trotts att man inte börjat köra . Det har inte hänt någonting i transporten .
Hon är genomsvett när man är framme . Har provat både med att köra långt och kort . Detta kom som en blixt från klar himmel . :confused: Är det något som varit med om detta tidigare ? Jag tränar mkt nh .

Hej tyvärr så har jag varit med om detta...på bägge mina hästar (mor och dotter)
Nu är det dottern som är problemet. Är som en hund, lätt att lasta står gärna i transporten men slänger sig mot ytterväggen så den bågnar när man kör, kommer fram till träningen helt genomblöt varje gång. Hon har åkt transport sedan hon var föl men problemen kom förra året som 4 åring.
Hon får stå brett men det hjälper inte. Hoppas att någon har ngt förslag på hur man skall få detta att sluta!!!

Plocka bort mellanväggen och köp en helbom bak.

Brukar lösa de flesta last-/åkaproblem om inte med en gång så efter ett par-tre gånger (när hästen har vant sig vid de nya förutsättningar). Ofta räcker det inte med att ställa mellanväggen åt sidan, hästen vill ofta kunna bredda alla fyra benen och kunna välja att stå lite på snedden för att parera.

Min (förra) häst gjorde precis likadant! Hon hade åkt hur lugnt och snällt som helst i några år.

Helt plötsligt började hon kasta sig åt sidan som en galning, så man hade full schå att hålla bilen på vägen och hon var därmed även helt svett när man kom fram. Hon liksom lade sig ner på sidan mot ytterväggen. Jag körde henne så här ett tag och fattade dessvärre ingenting... Efter ett tag behandlades hon för erlichios, och när någon frågade om vi hade provat att köra henne brett, så gick det upp ett ljus för oss! Jag hade ju läst någonstans att erlichian kunde påverka balansen :o. När jag öppnade upp så hon fick stå brett så stod hon precis lika lugnt och snällt som vanligt :)!!!

hur gör man med dessa hästar om man vill tävla med bägge?
det måste ju finnas folk som tävlar och vill köra 2 hästar ?
Funkar det med att köpa lastbil?? (har hört att dessa "balans problem" hästar kan bli hjälpta av att stå åt en annan riktning än färdriktning . Någon som vet ngt?? :confused:
Som det är just nu med min (kör totalbrett) genomsvettig och nästan söndertrampad för att bara åka och träna(tränas varje torsdag) vågar man ju inte visa upp henne på en tävlingsplats man får väl veterinären på sig??

Jag känner en som har en transport med bara en bom mellan hästarna och ingen hel vägg alltså. En av hennes hästar måste står brett men med denna lösning kan hon transportera dem tillsammans. Jag vet inte om det är något jag själv skulle våga mig på, jag tycker risken låter stor att hästarna ska trampa varandra. Men som sagt det fungerar för henne och har gjort så i 3-4 år ett par resor i veckan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 897
Hästhantering Nu har jag haft min kära häst i ett år och några månader och vi har vart ute och tävlat lite. Han kan va lite envis vid lastning men det...
Svar
10
· Visningar
1 729
Senast: Buck
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 326
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Pass förvaring