Transporträdd häst - 1000:e tråden antagligen...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 407
S

Skuggabaldur

Min häst är rädd för att åka transport.
Fick använda linor för att få in henne när vi köpte henne - var helt enkelt tvungna. Vet inte hur hon var innan, hade mest åkt med andra hästar tror jag.

Men sen har jag inte viljat använda någon form av tvång när hon ska gå in. Hon har inte behövt åka transport sedan dess, men på förra stallet tränade jag lite. Varje gång vi gick förbi transporten som stod utanför stallet gick vi in lite längre. Hon fick ta det i sin egen takt. Till slut gick hon in hela vägen och stod där och åt och så lugnt ut igen (inte bråttom ut).

Men sen när vi skulle flytta så gick det inte alls. Hon stegrade sig när hon skulle in, vände och skulle gå iväg och brydde sig inte direkt om att det stod människor där... Vi öppnade upp sidoväggen lite och till sist efter mycket om och men gick hon in själv och vi fick stängt överallt. Men väl inne levde hon rövare verkligen, slog upp och ner med huvudet (gör hon när hon är rädd), halvstegrade sig och tänkte nästan krypa under bommen :eek: ! Jag vågade helt enkelt inte lämna henne där inne och åka så vi lastade av när hon stod någorlunda still och så red jag till nya stallet ca 1,5 mil.
Hon kunde inte ha någon annan häst med sig för bilen som skulle dra släpet fick inte dra mer än en häst (blev för tungt annars).
Jag kan tänka mig att det hade gått bättre om det var en till med.

Men hur hade ni gjort med en sådan häst? Hon är ju ganska fräck, men samtidigt är hon rädd och jag vet inte hur jag ska träna :( . Har väl en del med ledarskap att göra också. Hade tänkt ta ut någon som kan hjälpa mig nu till våren (NH-människa hade kanske varit bra?), men vill gärna höra vad ni tycker.
Det är ju inte det att jag åker runt och tävlar, behöver aldrig transporten egentligen, men om hon blir sjuk/skadad akut så måste man ju kunna ta sig till klinik...

Sv: Transporträdd häst - 1000:e tråden antagligen...

Min häst har med blivit rädd. Hoin har åkt 1000 gånger innan. när vi hämta henne då ja köpt henne stod hon bixt stilla (ingen mellanvägg).
Sedan skulle ja rida lektion o hon öll på at riva transporten.
Hon går rakt in men väl inne blir hon orloig o vill nästan lägga sig ner.
Vi kom fram till att de var mellanväggen o nu har jag asat in henne i min transport o hon håller alla fall inte på att riva den om väggen e väck me hon e nervös.
Ja står i släpet o min sambo kör en liten runda. undet tiden ger ja henne morötter.
hon har nog snart vant sig igen får ja hoppas.
eler e hon rädd för att hon ska inte komma tillbaka. hon trivs bra hos mig o har en vän. hon har alltid varit utstött innan.
Konstigaste e att hon går rakt in i släpet...

Finns det verkligen ingen mer som har lust att svara?

Det är nog bara att fortsätta som du gjort. Ta det väldigt lungt och beröm mycket vid minsta lilla framsteg.

Det här har fungerat bra för mig.:idea:
Börja med att lina hästen en stund. Se till att du kan få igång och stoppa när du vill. Byt varv och tempo några gånger tills du är säker på att hästen är med och lyssnar på dig.

Har du paddock/ridhus så låt hästen sedan gå på en volt runt dig i skritt, men undan för undan går du närmare staketet/väggen så det tillslut är lika lite utrymme mellan dig och staketet/väggen som det är i transporten mellan yttervägg och mellanvägg. Var noga med berömmet när hästen går på den trängre delen av volten. :)

När hästen är ok med att gå på liiiten yta mellan dig och staketet, klappa och klia och gå runt en stund utan att ställa några krav.

Gå sedan till transporten och låt hästen skritta på en volt framför den nedfällda lämmen och gör likadant där. Minska och flytta volten närmare lämmen undan för undan tills hästen kliver tvärs över den.
Vill hästen stanna och nosa på transporten under tiden så låt den göra det. Allt måste få ta sin tid!!

När detta är ok får hästen vila lite igen, ca 5 min.

Volt framför lämmen igen. Men denna gången avbryt volten och gå upp på lämmen och in i transporten så långt hästen vill gå. Tar den bara ett steg in i trsp. beröm massor och backa sedan ner igen.
Pusta lite och försök igen, och igen....

När hästen är ok med att gå in i trsp. och klarar att stå inne en stund, kan man börja stänga bakbommen korta stunder. Öka på tiden vart efter och var noga med beröm och vila. (vila = gå ifrån trsp och inga krav på en stund)

Fortsätt likadant med lämmen och luckan.

Börja sedan köra KORTA bitar. öka länden efter hand.

Det här har som sagt funkat bra för mig och mina hästar. Det betyder ju inte att det är rätt metod för alla! men du kanske fick någon idè du kan prova..

Obs! Ta ett steg i taget, sluta när det går bra och fortsätt en annan dag. Se till att ha gott om tid och tålamod. Var generös med beröm.:love:
Ha alltid någon med som kan hjälpa till om det skulle behövas.
Ta gärna hjälp av någon duktig NH tränare och lycka till med din häst.
Kram

Hej
Min förra häst sparkade sönder både sig själv och transporten när jag försökte vänja honom vid lastning. Så jag blev ju tvungen att köpa nytt släp men det löste också lastbekymret. Jag köpte ett Fautras med stepupplastning. Sen lastade vi hans bästa kompis först och sedan min. Efter ett tag lastade jag honom själv utan några som helst problem.
Har du någon annan lättlastad häst som kan gå före in i transporten? Och sedan lasta din. Om det blir för tungt för bilen och körkortet så kör inte utan bara öva lastning med hjälp av en annan häst tills hon går in och står lugnt och ni kan stänga överallt. Efter ett tag försök lasta henne själv. Vad har du för transport?

Tack för svaret!

Låter som en bra idé, det du beskriver. Så att gå tvärs över lämmen gjorde vi då, när vi tränade, men det är så att när vi är vid transporten så vill hon gärna vända och gå iväg och då struntar hon i att jag håller i grimskaftet. Om hon skulle råka putta till mig bryr hon sig inte om... Och hur ska jag göra då? På ett sätt vill jag säga till henne på skarpen när hon så fullständigt ignorerar mig som ska föreställa ledaren. Men samtidigt blir det ju i så fall till en otrevlig upplevelse för henne. Och det vill jag absolut inte...
Jag har försökt att få henne att ta ett steg upp på lämmen, och sedan leder jag bort henne innan hon hinner komma på att gå ner själv. Men ibland hinner jag inte...
Är så svårt och då jag är osäker själv blir det ju inte lättare heller.
Nu kan jag inte träna för tillfället, bara en annan inackordering har transport i stallet, men jag kan ju inte låna den och träna hela tiden. Ska fråga om det går att låna den om jag tar ut nån som kan hjälpa till sedan, annars kan man kanske hyra en.

Har ingen transport, det är det som är problemet... Så jag kan inte träna varje dag, har inte provat sen vi försökte sist. Det vet jag inte om det blev en bra eller dålig avslutning på det. Hon härjade ju en del, men det var jag som bestämde att vi skulle gå ur när hon hade en lugn sekund.
Tror att det är så trångt som hon inte gillar. Gick ju lite bättre att ta bort sidoväggen.

Så det bästa hade väl varit en stor, ljus transport, utan en bom att trassla in sig i... Egentligen hade jag kunnat strunta i att träna henne för vi åker ju aldrig nånstans ändå, men det är ju just om hon blir sjuk som är det är viktigt.

Jag har aldrig provat med en annan häst i, men det kanske man kan göra om jag tar ut nån som hjälper mig. Tror nog det skulle gå bättre.

Sen handlar det väl en del om ledarskap också, eller vad tror ni? Jag menar även om hästen blir rädd ska den väl inte dra iväg med er eller gå halvt över er? Det har blivit lite bättre för hon går inte lika långt iväg som innan men ändå... Hon reagerar på samma sätt om man ska leda henne förbi något som är så ofantligt hemskt att hon bara inte vågar gå där. Annars går hon förbi det mesta och krånglar hon fortsätter vi tills det går. Jag vill ju liksom aldrig ge upp för då blir det värre nästa gång.

Tack för ditt svar också förresten!

Senast ändrad av en moderator:

Visst har ledarskapet en stor betydelse!
Har ni inte förtroende och respekt för varandra är det ingen bra idè att göra sådanna saker på egen hand. Då det är lätt att bli av med förtroende och tar lång tid att bygga upp igen, tycker jag nog du ska låta bli lastningen tills du kan få konkret och vettig hjälp av någon.

Om hästen ignorerar dig totalt och t.o.m försöker gå över dig :eek: i olika sittuationer behöver du hjälp att sätta upp klara och tydliga regler för hästen om vad som är ok och inte!!
Är ni inte överrens kan lastträning och även annan hantering bli direkt farlig!!

Få tag på någon som kan visa dig hur man vänligt men bestämt sätter gränser för sin häst. Då blir det mesta mycket lättare och både matte och pålle blir lyckligare individer:)

Känns som du har rätt i det ja! Hon gör inte så annars - däremot kan hon vara lite påträngande ibland eller hur man säger. Dvs t. ex. en höjd hand betyder inte alltid att hon stannar, utan fortsätter gå. Men det är aldrig något som ställer till problem (utom lastningen och att jag såklart går och grubblar på hur ledarskapet är egentligen hela tiden). Det är väl när hon blir rädd som det visar sig antar jag.
Om hon annars går på mig så får hon en sträng tillrättavisning och det förstår hon, men det känns som att allt man lär henne går ut genom ena örat och in genom det andra :D . Hon kan vara jätteduktig efter en stunds ledarskapsträning och nästa dag är det samma visa igen!

Skrev en tråd under NH för några månader sen för att höra vad folk tyckte jag skulle göra när hon puttar på mig (har blivit jättemycket bättre sen jag köpte henne, men inte helt bra) och går för nära utan tillåtelse eller vad man säger. Alltså blir påträngande.
Svar fick jag inte många, de sa mest att det gör väl ingenting om hästen puttar och är vänlig osv. Men jag tycker inte riktigt det är okej så som hon gör. När hon är gosig och så är det på ett annat sätt. Puttar gör hon när hon blir ivrig, rädd, uttråkad osv.
Ni kanske har nåt bra tips på hur jag ska träna bort det? Inte lastning alltså utan hanteringen i stallet.
Har gjort join-up med henne då och då och det funkar jättebra, det dröjer inte alls länge förrän hon vill komma in och följa efter och slickar sig ommunnen och allt det där. Och efter det är hon jättebra i hanteringen. Puttar inte, håller ett respektfullt avstånd och lyssnar bra. Men nästa dag är allt bortblåst!

De här problemen är väl inte direkt några jättehemska, inget som stör mig, men jag tror att kom man väl tillrätta med det, så skulle säkert lastningen gå bättre också...

Om ni vet hur islandshästar brukar vara - en islandsfödd har ju oftast mer respekt för människan, kan uppfattas som lite skygg rent av, medan en svenskfödd är mer närgången. Hon är väl ganska typiskt svenskfödd, tror hon antagligen har blivit hanterad lite för mycket som föl. Men absolut ingen trädgårdsuppfödning. Ska tilläggas att hon gått som ridskolehäst i många år och där lärt sig ett och annat...

Oj, jag lyckas aldrig vara kortfattad! Hoppas ni orkar läsa och vet lite bra övningar.

Min häst har med blivit rädd. Hoin har åkt 1000 gånger innan. när vi hämta henne då ja köpt henne stod hon bixt stilla (ingen mellanvägg).
Sedan skulle ja rida lektion o hon öll på at riva transporten.
Hon går rakt in men väl inne blir hon orloig o vill nästan lägga sig ner.
Vi kom fram till att de var mellanväggen o nu har jag asat in henne i min transport o hon håller alla fall inte på att riva den om väggen e väck me hon e nervös.
Ja står i släpet o min sambo kör en liten runda. undet tiden ger ja henne morötter.
hon har nog snart vant sig igen får ja hoppas.
eler e hon rädd för att hon ska inte komma tillbaka. hon trivs bra hos mig o har en vän. hon har alltid varit utstött innan.
Konstigaste e att hon går rakt in i släpet...

En kompis till mig har en travare som alltid har åkt 1 hästarstransport, men hon tänkte inte mer på de utan hon skulle ha med sig båda sina hästar en gång så hon hade en boogie, men aj då, de gick inte så bra, araben hade oxå bara åkt i en enhästars, men de va inga problem för araben, men travaren kunde inte stå upp konstigt nog, bara ramla o tappa balansen hela tiden i den fast än den hade stöd av mellanväggen så hon fick vända hem efter typ 1 km, men i en enhästars så stod han snett o hade stöd med hjälp av rumpan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 777
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 686
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 196
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 235
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka