Transportskydd på föl?

Sv: Transportskydd på föl?

Jag ska ta hem min fölis/unghäst 1 maj och hon kommer då att vara 13 månader (07:a).
Jag har två frågor angående detta!

Ska man ska ha henne lös eller uppbunden? Känns som att uppbunden är tryggast?! (massa halm som underlag oavsett)

Och sen den andra är om man ska ha transportskydd på henne, alla mina vänner säger olika och jag ligger nånstans mittemellan. Skydd är tryggt om hon tappar balansen men samtidigt kan det ju vara klumpigt för henne och göra så att hon tappar balansen. Vad tycker ni och hur har ni gjort?? :)

Jag och min kompis körde hem hennes 2 åring vid jul hade inga skydd på henne och hade henne fastspänd och lite spån på golvet och gick hur fint som helst. :) första gången för henne att åka transport :) lycka till

Fast foderstrupsförstoppning har väl med att göra att de sätter i halsen?

I mina inlägg har jag hela tiden anvisat till foderstrupsförstoppning.

Alltså då foder fastnar i halsen och sätter stopp.
Hästar KAN lösa detta genom sänkning av huvudet och frusta. Men inte alltid. Det är DENNA risk jag menar med att ha hö i släp.
AM

Fast foderstrupsförstoppning har väl med att göra att de sätter i halsen?

Hmm... det var väl så jag skrev..eller hur? ;):D

AM

Jo det gör jag visst! O vem har sagt att jag ska tort hö?? Jag tänkte ta hösilage eller ensilage i påsen..

JAG SKREV FÖR ATT JAG VILLE HA SVAR PÅ FRÅGAN OM BENSKYDD!!! Matpåse ska jag ha!

Nej att åka utan skydd, är det jag lutar åt. Men man måste ju reflektera :) Uppbunden med höpsåse blir nog bra :D

Jag får det då till HÖ.....
Helt ärlig. Du verkar var en sådan människa som skulle kunna gå på motorvägen med din häst. Jag menar det är inte ofta som en häst blir påkörd där liksom...:crazy:

Jag ska ta hem min fölis/unghäst 1 maj och hon kommer då att vara 13 månader (07:a).
Jag har två frågor angående detta!

Ska man ska ha henne lös eller uppbunden? Känns som att uppbunden är tryggast?! (massa halm som underlag oavsett)

Och sen den andra är om man ska ha transportskydd på henne, alla mina vänner säger olika och jag ligger nånstans mittemellan. Skydd är tryggt om hon tappar balansen men samtidigt kan det ju vara klumpigt för henne och göra så att hon tappar balansen. Vad tycker ni och hur har ni gjort?? :)

Blir halmen blöt blir den en skridskobana och då hjälper inga benskydd ändå!;)

Vi har alltid spån då vi kör våra. Halmen tycker jag är hal även om den är torr.

Jag skickade min fölunge (9 mån) förra helgen upp till Norrland. Hon har aldrig åkt släp själv och inte heller varit uppbunden. Vi la in ett rejält lager halm, och transporten hade inga mellanväggar. La sedan höbalar (som hon skulle ha med sig till sitt nya hem) längst fram och löshö ovanpå. Sen fick hon vara lös inne i lådan.

Tydligen var hon knäpptyst och käkade hö hela vägen upp, det tar ca 6-7 timmar. Inga problem alls!

Alltså, lös är ganska bra, ett stressmoment mindre. Inga skydd, det kan göra även en vuxen häst vansinnig. Jag skulle kanske hellre sett att hon käkat hösilage, men det fanns bara hö att tillgå. En kortare resa kräver ingen mat.

Tidigare har det funnits betydligt fler relevanta träffar om just transportsjuka ./. hödamm om man sökt på google.se.

Jag hittade bl a följande:
---
Transportsjuka
Man hör ibland talas om tävlingshästar på väg tvärs över land och rike som drabbas av något som kallas för transportsjuka. Det är ett sjukdomstillstånd som utlöses av stress i kombination med luftvägsvirus som kan ligga latent i kroppen. Fixeringen av hästens huvud, dålig luft, damm från hö bidrar också till sjukdomen. Förr drabbades främst hästar efter långa järnvägstransporter men idag är det ofta tävlingshästar som reser långt eller importer från USA som drabbas. Tidiga tecken är att hästen lyfter överläppen, darrar, fryser och inte dricker. Därefter får hästen feber, ökad puls, näsflöde och hosta. Ju tidigare man upptäcker symptomen desto bättre, i långt gångna fall är prognosen dålig.
http://www.stallsmart.nu/article.aspx?articleID=1857&forumID=34

---
God ventilation innebär även att hästen inte ska stå med nosen i ett hönät under hela transporten, utan gör pauser, erbjud hästen vatten ochge den hö medan ni pausar. Så länge bil och släp/lastbil rör på sig blir det automatiskt ventilation hos hästen men vid stillastående som vid båtresa uteblir denna naturliga ventilation så se till att öppna upp i släp/lastbil under ev båtresor.
http://hem.passagen.se/netil/fvanligaskador.html
---
Tillför absorberande, "icke skrymmande" kostfibrer inför transporten - t ex i form av Betfor ...
· Lär hästen äta i samband med raster.
· Undvik hönät under transport.
· Utfodra hö från markplanet.
...
www.krafft.nu

Min förhoppning är att NÅGON läser det och tar sig en funderare. Det kan väl vara trevligt för alla parter att stanna och få en matbit, om det nu är så lång transportsträcka att det infaller fodring under färd...

Ja, folk har tid att transportera i 4-10 timmar. Men dom hinner fasen inte stanna i 30 min för att ge hästen mat och vatten. Mycket märkligt.

Ja, tyvärr. Du får skriva med fet stil tror jag....

Näää. det struntar jag i. :crazy:
Svarar inte på inlägg skrivna med enbart stora bokstäver. Och så är det inte mina hästar.
Jag ger bara råd ur perspektiv som vi varit med om och allmänn rekommendation från olika instanser.

Det finns ju alltid folk som har helstängt och murphybländare på skallen..:smirk:
Och dom är det ingen idé att ödsla energi på.

AM

Jag får det då till HÖ.....
Helt ärlig. Du verkar var en sådan människa som skulle kunna gå på motorvägen med din häst. Jag menar det är inte ofta som en häst blir påkörd där liksom...:crazy:

Skojjar du eller? Alla klagar jämt på mig för att jag är så pedantisk med min häst och dess säkerhet.. :eek:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 138
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III