Transportskydd på föl?

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska ta hem min fölis/unghäst 1 maj och hon kommer då att vara 13 månader (07:a).
Jag har två frågor angående detta!

Ska man ska ha henne lös eller uppbunden? Känns som att uppbunden är tryggast?! (massa halm som underlag oavsett)

Och sen den andra är om man ska ha transportskydd på henne, alla mina vänner säger olika och jag ligger nånstans mittemellan. Skydd är tryggt om hon tappar balansen men samtidigt kan det ju vara klumpigt för henne och göra så att hon tappar balansen. Vad tycker ni och hur har ni gjort?? :)

Sv: Transportskydd på föl?

Jag har aldrig skydd på mina unghästar vid transportering när dom är så unga av flera anledningar, dom är oskodda runt om, oftast blir dom väldigt oroliga och försöker sparka av sig skydden om dom aldrig har haft på sig det förut, vilket kan öka stressen och skaderisken under transport. jag har kört dom uppbundna med mkt halm eller spån, (Har halvblod samt travare.) samt varit väldigt noggrann med att justera bommarnas höjd för att minska risken att dom vill hoppa över alt krypa under. viktigt år oxå att binda upp dom lagomt kort, ej får långt. Lycka till

Är den van vad att vara uppbunden så ser jag bara fördelar med det. Ofta så stör skydden mer än vad dom gör nytta. Inget som jag skulle ha på mina föl första gångerna dom reser.

Nej att åka utan skydd, är det jag lutar åt. Men man måste ju reflektera :) Uppbunden med höpsåse blir nog bra :D

jag vet ju ej hur din häst e men hade det varit mig så hade den fått stå lös utan något på sig. mina har dock fått vänja sig vid att vara uppbundna sedan vitigt och åkte visserligen lös till fölbedömningen (3 mån) men efter de har hon alltid åkt själv. hon har aldrig haft transport skydd därimot har jag haft sen skydd på min tjej efter hon fyllde 2 bara för säkerhets skull. nu kör jag dock med låga vanliga transport skydd för att hon ska vänja sig och för att hon ska kunna ha de sen när hon skos (3 år nu)

jag hade tagit väck inridningen om den ej e van att ara uppbunden å en massa hö/hösilage kan den vara uppbunden så ta en påse/när å lägg hö i så den är sysselsatt

jag vet ju ej hur din häst e men hade det varit mig så hade den fått stå lös utan något på sig. mina har dock fått vänja sig vid att vara uppbundna sedan vitigt och åkte visserligen lös till fölbedömningen (3 mån) men efter de har hon alltid åkt själv. hon har aldrig haft transport skydd därimot har jag haft sen skydd på min tjej efter hon fyllde 2 bara för säkerhets skull. nu kör jag dock med låga vanliga transport skydd för att hon ska vänja sig och för att hon ska kunna ha de sen när hon skos (3 år nu)

jag hade tagit väck inridningen om den ej e van att ara uppbunden å en massa hö/hösilage kan den vara uppbunden så ta en påse/när å lägg hö i så den är sysselsatt

Japp, hon kan vara uppbunden :) Duktig liten tjej :rofl: Japp, har köpt en sån där bra transportpåse så att hon ej kan fastna :)

Höpåse skulle jag absolut inte ha. Risken för foderstrupsförstoppning och transportsjuka är på tok för stor. Man ska aldrig har torrt hö i en transport. Ta i så fall ensilage om du tror att hon ska svälta. Hur långt ska hon åka?

Det har aldrig varit något problem med hö innan och jag har åkt med många hästar så det ska jag allt ha, vi ska väl åka ca 1½ timme typ, vill att hon ska ha lite hö att tugga på oavsett tid.

Höpåse skulle jag absolut inte ha. Risken för foderstrupsförstoppning och transportsjuka är på tok för stor. Man ska aldrig har torrt hö i en transport. Ta i så fall ensilage om du tror att hon ska svälta. Hur långt ska hon åka?

Håller med dig.
En ägare hämtade sin unge hos oss för ett några år sedan och den kotten blev stressad av att skiljas från sina kompisar.
Släpet hade hönät, ungen satte i halsen och trots att ägaren upptäckte det och stannade släpet, konstaterade faktum och vidare till veterinär så gick inte ungen att rädda.

Ägaren har aldrig hönät numer i sitt släp och vi har aldrig haft det.
Då han lassade så frågade vi om han inte skulle ta bort det men vi fick svar att alla hans hästar är vana och att han alltid har hönät i.
Jag vet inte hur många gånger han sa sen...-om jag hade lyssnat...

AM

mina hästar har åkt LÅÅÅNGt i sina dar å dom har alltid haft hö å äta ej hösilage. men ska bara se till att dom dricker innan å efter åkturen gärna lite betfor vatten för de brukar vara gott.

å e de bara 1 ½ timme så e det inga problem trir jag som sagt se till att den dricker.

e du rädd för foderstrups förstoppning så ta hö å blöt lägg så de e blött

En hästs luftstrupe ser ut på ett speciellt sätt och för att den ska få maximalt fria luftvägar så behöver den kunna sänka huvudet nästan ner till marken och frusta. Som alla vet om de tänker efter så gör hästar detta ofta många gånger per dygn. Just för att ransa luftvägarna. När en häst står i en transport så kan den sällan sänka huvudet så långt ner att den kan få till något "frust" och rensa luftrören. Så av den anledning är rekommendationen att aldrig fodra med hö i eller under en transport. Hur man än vrider och vänder på det så kommer det att finnas damm från höet och hästen kommer inte att kunna frigöra sig från dammet under transporten. Ska man nödvändigtvis ge hästen något under transporten bör det vara ensilage eller i nödfall nyvattnat hö. Detta gäller även om man fodrar hästen i transporten under en paus. Miljön i tranporten är ändå väldigt dammig. Så det är väldigt onödigt och riskabelt att tillföra ännu mer damm, genom hö.
Även hästensfoderstrupe är konstruerad så att den har bäst passage när hästen har huvudet i mark höjd. När den betar med andra ord. Så att binda upp en häst i en transport och låta den äta i fel ställning är inte bra för någon häst. Den ställningen ökar också risken för foderstrupsförstoppning då det inte bästa möjliga passage ner till magsäcken.

Vet du vad Masse??
Jag tror att folk som aldrig råkat ut för foderstrupsförstoppning kommer att fortsätta med fodring i transport fram till den dagen det händer nåt...

I många sammanhang är det enbart erfarenheten av "egna misstag" som är den bästa läraren..tyvärr. :crazy:

Att andra försöker varna är som "att så på Hälleberget"

AM

Ja tyvärr har du rätt....
Synd bara att det här omtalade kompetensbevisen för att transportera hästar inte omfattar alla. Som det är idag så är de som är som måste ha det, de som också redan har kunskapen om hur man transporeterar. Borde varit tvärt om istället, så hade många hästar sluppit ifrån en massa obehag.

jag har alltid kört mina med hö, eftersom jag aldrig hört att det ska vara farligt samt att "alla andra" gjort det.

men nu som jag läst om risken för transportsjuka i den här tråden och i andra så kommer jag nog sluta med det.

så helt hopplöst är det inte, det finns faktisk folk som är intr av at ta till sig nya kunskaper. ;)

till ts; jag skulle köra lös utan skydd. evt uppbunden om hon är van vid det. tror att transportskydd på en åring som aldrig haft nåt på benen är en dålig ide.

Skönt att det finns folk som vill lära sig utan att det ska hända en olycka först:bow:

Ni får det att låta som att man vill skada sin häst :cool: Jag har alltid kört hästar med hö (likväl som mina vänner) och hönätet/påsen har nästan alltid varit tom när vi kommit fram. Man får ju sätta fast hästen så att det passar hästen med både bom, påse och uppbindningslinan. Frågan är om man vågar ha henne lös, hon kan ju stå bunden och jag har läst och hört om många olyckor där ungen av misstag har pillat upp framluckan och ramlat ut :S :S

Och till Masse & Nafayette, bara för att ni är insnöade på ett spår behöver det inte vara rätt, nästan alla ryttare, speciellt tävlingsryttre gillar att ha höa sina hästar i transport så det kan ju ej vara så farligt som ni skriver, även om jag vet att hästar som är väldigt nervösa och äter fort lätt sätter i halsen.

Det finns glasklara undersökningar som påvisar att transportsjuka står i direkt relation till just höutfodring i transport som rör sig.

Varför riskera en dödlig sjukdom på en häst när det så enkelt kan undvikas?

som jag förstått det är det inte bara risk för att dom sätter i halsen, men att dammet ger transportsjuka, vilket är en allvarlig luftvägsinfektion pga dammet går rakt i lungorna pga det dammiga miljöet och att hästen inte kan sänka huvudet för att få ut slemm+damm som den fått i sig.

det har gått bra för mig i alla år också, men varför chansa om man vet att det finns risk för sjukdom?

jag håller med dig, nu är det dags att låta bli.
har alltid haft hönät i transporten, men nu är det slut med det.
tur att man har buke så man slipper att lära sig den hårda vägen :bow:

Men varför ska ni ha dammigt hö? Man kanske ska kolla över kvalliten på höt istället?!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 138
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III