Transportskydd

Min har vanliga höga transportskydd runt om om vi inte ska åka jättekort (typ 10 min...), då kan han ha skydden jag ska rida i + boots. Han står stilla så det behövs kanske inte egentligen, men han verkar inte störa sig på skydden och jag är lite nojig😅
 
Kör alltid broddat på vintern, har ingen lust att han ska halka när han kliver ut på en isig stallplan och bryta benet.
Kör även med gräsbrodd till och från träning och tävling.
Aldrig några skydd.
Nej, att brodda av förutsätter förstås att man kan lasta av på en trygg plats. Om jag inte vet att jag kan det så åker jag inte, helt enkelt. Har man en häst som trampar sönder boots t o m utan brodd, så har man inte mycket val. :p
 
Nej, att brodda av förutsätter förstås att man kan lasta av på en trygg plats. Om jag inte vet att jag kan det så åker jag inte, helt enkelt. Har man en häst som trampar sönder boots t o m utan brodd, så har man inte mycket val. :p

Oj, det skulle inte fungera här. Där vi tränar en gång i veckan hela vintern vet man aldrig vad man möter, det kan vara oplogat och några dm snö eller det kan vara blankis eller nåt däremellan. Inte ens "hemmaridhuset" som är en ridskola med väldigt välskött parkering är garanterat halkfri.
 
Aldrig skydd. Min erfarenhet är att hästar blir oroligare med obehaget (värme etc) med skydd och både reser sämre och skadar sig oftare.
 
Numera inga skydd. Min häst vande sig aldrig och jag har tagit bort mer och mer av sådant han inte gillar då transportering inte är hans favoritsyssla. Kör typ aldrig på vintern och har inte behövt gräsbrodd (låga) på många år så kanske hade använt boots/skydden jag ska rida med på väg dit. Brukar brodda av sommartid innan jag åker hem i samband med tvätt o skritt efteråt.
 
Nej, att brodda av förutsätter förstås att man kan lasta av på en trygg plats. Om jag inte vet att jag kan det så åker jag inte, helt enkelt. Har man en häst som trampar sönder boots t o m utan brodd, så har man inte mycket val. :p

Då hade jag fått ställa av min häst 😅
Det kan börja snöa när man åker, slask som frusit på tills man kommer hem osv. Garantera halkfritt underlag är ju omöjligt. Jag är glad om det är plogat dit vi ska 😁
Min står som den kung han är, åker runt tre dagar i veckan.
 
Om jag ska rida direkt jag kommer fram så kör jag med de skydd jag planerar att rida med, undantag på riktigt varma dagar eller transport över en längre sträcka (30-45 min +). Oftast utan på väg hem för att benen ska få luft, eller ibland med kyldamasker. På längre transportar (2-3 timmar eller mer) brukar de få stallbandage eller snabbandage på.

Annars så åker jag oftare och oftare helt utan skydd på hästarna.
 
Med, dock har inte min vanliga transportskydd utan hööks hagskydd + boots fram.
Han gillar inte vanliga transportskydd men jag väljer att ha lättare skydd för att slippa sår pga tramp. Surt att behöva komma till en tävling och inte kunna starta pga ett par. :)
 
Samtliga mina åker "nakna".
De få gånger jag kört med "påklädda" hästar har vi fått stanna och klä av dom efter en stund.
Finns ju någon anledning till att de stora transportföretagen inte tillåter det.
 
Då hade jag fått ställa av min häst 😅
Det kan börja snöa när man åker, slask som frusit på tills man kommer hem osv. Garantera halkfritt underlag är ju omöjligt. Jag är glad om det är plogat dit vi ska 😁
Min står som den kung han är, åker runt tre dagar i veckan.
Har allt vi behöver hemma, så åker egentligen bara om vi skulle behöva till klinik. :) Han är jättelättlastad och härjar inte runt men lyckas ofta ändå trampa sig av någon anledning.
 
Helt utan skydd, rider inte ens med skydd längre då hon inte slår sig nu när hon blivit mer balanserad. Enda incidenten är att hon trampat av sig en sko en gång och då är hon inte direkt stillsam i transporten alltid. Jag kör 4-5 gånger i veckan.
 
Har allt vi behöver hemma, så åker egentligen bara om vi skulle behöva till klinik. :) Han är jättelättlastad och härjar inte runt men lyckas ofta ändå trampa sig av någon anledning.

Vi åker på olika träningar, tävlingar, för att träffa kompisar och andra roliga upptåg och utflykter 😁
Full rulle året om.
 
Vi har full rulle på hemmaplan! Stor anläggning med flera bra tränare, programridningar, tävlingar etc. :)

Det är ju praktiskt.
Men är man som jag och inte gillar människor och massa rörelse så är litet, lugnt stall mer trivsamt 😁
Gillar att åka iväg och sen komma hem till lugnet och friden.
 
Jag har oftast transportbenskydd på ena hästen, hon blir av någon anledning lättare att lasta då 😅

Men bara för skyddets skull räcker nog boots runt om på de flesta, eller helt utan :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Senast: Avalbane
·
Gnägg Men vad trist att hästnet ändrat hela layouten. :( Jag som gillade att söka på ras redan på första sidan. Jaja, kanske lika bra att man...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 400
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har flera Uhip-kappor som är jättesköna, MEN dragkedjorna repar min sadel, speciellt när jag hoppar av hästen. Finns det någon varm...
2
Svar
22
· Visningar
1 360
Senast: Hittarinte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp