Transporttäcke

Novelette

Trådstartare
Hej!

Har ni något bra förslag på transporttäcke?

Jag har aldrig förstått det där med hals på täcken men igår när vi lastade min lilla dam (hade på sig ett fleecetäcke utan hals) dröp hon av svett på halsen och neråt...så nu har jag tänkt om lite.

Så ett krav är att det går upp på halsen.

Vad är det bästa materialet att ha?
Min 1½åring växer ju för fullt. Ska man köpa ett mindre ponny-täcke eller ska man köpa full storlek som hon kommer att ha om ca 1 år? Fleecetäcket jag hade igår är 145 och det hängde lite men inte så farligt...dock är hon ju rätt tanig än eftersom de ju är mindre i den åldern...

Sen gillar vi grönt men det är skitsamma vad det är för färg egentligen :p

Sv: Transporttäcke

varför ska man lägga på värme om hästen svettas. Bättre att ha ett i bilen sen när hon kommer ut svettig. Eller?

Jag tycker det är bättre att ha på ett täcke, för hästen är torr och täcket har all fukt på utsidan när man kommer fram. Har jag inget täcke är hästen dyblöt och det tar ju jättelång tid för en oklippt häst att torka.
Jag föredrar helt klart täcke.

Jag har en 1 ½ åring (2 nu efter nyår :p ) och jag har stl 135 till henne. Köper större när jag behöver.

om man ska ha täcke på hästen när det åker transport så ska man ha ett som andas så att svetten inte lägger sig på hösten utan utanpå täcket, jag rekommenderar ett bra fleecetäcke. om det sen är skitkallt, uppåt -15 så kan man ju ta ett thermotäcke. :p

Ull är fenomenalt!
Andas mkt bra och värmer fast hästen är blöt.
Kostar lite mer än fleece, men är betydligt bättre.

Vad hade du för bra täcke?
Min häst är så lugn i transporten så hon svettas inte, men effekten är intressant.
Fungerar det likadant om man lägger på ett fleece när de redan är svettiga?

/jenny

jo..svetten lägger sig utanpå fleecen?Samma princip som när människor har på sig fleece.
Jag tycker om Hansbotäckerna, heter de inte Combitäcket eller något sådant?De som finna i balnd annat sveriges och tyskländs färger?De håller verl´kligen måttet..även om utsidan är blöt så är alltid insidan mot hästen varm och torr!Fenomenalt!

Exklusiv har ju bra lite tunnare fleece och ull täcken! Både med och utan hals..

Dom är ju bra såhär års till oklippta hästar,o även höst/vår.

Liknande trådar

B
Islandshäst Hur många täcken har ni till er islandshäst? Är hästen klippt? Hur använder ni täckena? Står hästen inne på nätterna? Har den täcken på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 606
Senast: Boj
·
G
Ridning Igår fick jag och en polare en liten inblick av den akademiska ridkonsten. När vi träffade 2 människor som ridit detta länge. Först...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Gilan
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete... 2
Svar
22
· Visningar
2 950
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka