Bukefalos 28 år!

Transportval.

Digbil

Trådstartare
Drar mig lite för att kapa andras trådar. vi kanske skulle ha en sammanslagen ev. nålad "Vilse i transportdjungeln" eller nåt.

Jag har velat fram och tillbaka mellan nytt/begagnat där kategorin "ny" representeras av Thule prestige som ligger lite över min smärtgräns och helst vill jag komma ner en bit under 60 000. Nu har jag lite funderingar och hoppas på input.
Har för tillfället B-kort bilen har 1500 kg högsta släpvagnsvikt och 1500 kg på B-kort och jag tänker inte byta bil. Kommer ev. ta BE kort men inte nu och släpets tjänstevikt är fortfarande avgörande med tanke på bilens max dragvitk.

Fautras provan -98: lite låg lastvikt (600 kg) men tillräcklig med marginal för min häst. Typ av golv i dessa äldre Fautras? Vad bör man se upp med.

Ifor sent 90-tal tidigt 2000-tal: miljarders sprintar och rost?

Ume sent 90-tal mitten 2000-tal: prisvärda? Ventilation? Umes luckproblem?

Boj sent 90- tal mitten 2000-tal. Hur kollar jag golvet? Snart dags för golvbyte? Kostnad nytt alu-golv? Prisvärd?

Star 2000-2009: falska tjänstevikter? Alla äldre Star uppges ha så höga lastvikter trots fronturlastning, sadelkammare etc. Dyra? Prisvärda?

Nyare Atec, Henra? Smäck eller käck?
 
Senast ändrad:
Sv: Transportval.

Kommer lite av mina erfarenheter:

Ifor sent 90-tal tidigt 2000-tal: miljarders sprintar och rost?

Kanske inte rosten som är det stora problemet på dessa, du måste vara vaksam på golvet och i synnerhet väggarna, de ser fina ut då den färgade aluminiumplåten sitter utanpå trät, men har sett vagnar som är runt tio år med rötna väggar.

Ume sent 90-tal mitten 2000-tal: prisvärda? Ventilation? Umes luckproblem?

Luckproblemet var väl under en kort period under mitten på 2000-talet, har egentligen igen erfarenhet av dessa vagnar.

Boj sent 90- tal mitten 2000-tal. Hur kollar jag golvet? Snart dags för golvbyte? Kostnad nytt alu-golv? Prisvärd?

Ja alu-golv denna eviga tvistefråga, alu-golv är fruktansvärt svårt att kontrollera huruvida det är felfritt eller inte. Aluminium blir till ett vitt pulver när den kemiska reaktionen har startat, men att upptäcka det är inte helt lätt, men måste veta vad man skall leta efter och vart man skall titta. dessutom så blir aluminiumet mjukare och mjukare med åren, alltså blir det bulor i golvet på dessa vagnar, har sett det på Boj släp ett flertal gånger.

Star 2000-2009: falska tjänstevikter? Alla äldre Star uppges ha så höga lastvikter trots fronturlastning, sadelkammare etc. Dyra? Prisvärda?

Falska tjänstevikter är inte bara STAR som lider av, det är många som gör detta. Många väger in sina släp utan matta och utrustning i, vissa tillverkare till och med utan golv, har jag hört talas om.
Star är väl prisvärda, de stor sig i priset väldigt väl, andrahandsvärdet är högt.

Nyare Atec, Henra? Smäck eller käck?

Dessa vagnar är väl som de flesta importmärken, det finns både bra och dåliga vagnar. Jag personligen tycker inte om dessa vagnar då inte de med sadelkammare, de blir för trånga inuti, för lite plats framför bommen.


Vi kör numera THULE Royal med all extra tänkbar utrustning som finns(komfortpaket, safety kit, kameror mm), vi har haft både ny BOJ, ny VV, beg Läckö, ny Christ mfl..
Ur säkerhetssynpunkt så är THULE och även Boj de bästa då dessa har panikutlösning på sina bommar. Även äldre vagnar som Star, kylinge har också detta.
Idag så ser vi till säkerhet och mycket god ventilation, vilket THULES vagnar har, har aldrig sett maken till god ventilation, alla deras nya vagnar har jag för mig är godkända för tranporter över 8 timmar.

Detta är mina egna erfarennheter och iaktagelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportval.

Tackar för din input. Just nu lutar det allra mest åt Thule prestige ändå. Det är ju i princip samma vagn som Royal fast utan sadelkammare så det är kul att höra att du är så nöjd med din.
 
Sv: Transportval.

Efter mycket velande fram och tillbaka under några månader blev det tillslut en Thule prestige, svart/silver. Har lagt handpenning och väntar nu bara på att typskylten skall komma från Bromölla sen får jag hämta den.:bump:

Vagnen är typad efter min bil till 1500 kg vilket ger god lastmarginal till min kallblodstravare.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 035
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Nu är Digbil i transportspekulantsbranschen igen.... Jag tittar på Bojsläp i allmänhet, Boj Bravo i synnerhet. Då jag inte klämt...
Svar
2
· Visningar
1 698
Senast: Rugge
·
Utrustning Ja, hur ser det generellt ut på mackar och liknande uthyrningsfirmor i Sverige, är det möjligt att kunna hyra ett hästsläp med en...
Svar
4
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp