Transportvikter!

MittNyaJag

Trådstartare
Ni som har Boggievagn,
Vad har ni för märke, Modell?
vad väger vagnen? (skattevikt..)
Vad har ni för maxlast?
Sadelkammare?

Klurar lite på vad man ska kika på för transport.. Snart dax att byta ut den enaxlade mot en boggie..

Vill ha Äkta boggie, enbart två axlar är inte intressant, och en så hög lastvikt som möjligt.
Totalvikten på släpet är ointressant eftersom jag har BE..

Så upp med fakta om era vagnar nu!

Sv: Transportvikter!

Vi har ett Henra Cayenne, helt nyköpt men jag var helt säker på att jag ville ha just det släpet när vi skulle köpa nytt.

Har inte papprena här nu, men vagnen väger runt 820 kg tom. Vi har vägt in vår vagn efter bilen, men den har 2000 kg som maxkapacitet om man har BE.

Sadelkammare finns på dörren, den svängs ut när man öppnar dörren.

Det jag tycker är bra på denna vagn är först och främst att man lätt kan kombinera step up och lastning med ramp bak. Framtill är det så pass stora dörrar på båda sidorna att man enkelt kan ta ut hästen fram till med "step down" (hihihi eget ord) dels att den är ljus och luftig, fönster och bra ventilation. Hästarna gillar att åka i den och springer nästan in. Det är högt i tak och går väldigt stabilt efter bilen.

Tycker absolut du ska titta på en sådan irl. Henras andra släp är ganska vanliga till utförandet, det är just modellen Cayenne jag gillar.

Camilla

Kika på Bojs transporter. De går att få med äkta boggi. Vikterna kan du ju se på hemsidan.

Själv har jag en Boj Bravo 216 (utan sadelkammare pga att jag endast har B-kort)

Är det riktig boggie på de vagnarna?
Fått för mig att det bara är typ Boj och Ume som har riktig boggie, men jag låter mig Gärna överbevisas. :)

Hjulen rör sig oberoende av varandra, min pappa var också väldigt skeptisk till om det var äkta boggie först, men han provkörde och sa bara en sak efteråt - toppen!

Åk till en henra återförsäljare och be att få provköra ett släp, ta ut den på ojämn mark och testa! :)

Jag har en kompis som har UMEsläp, boggie, och den tyckte inte alls pappa om att köra, vagnen hoppade med båda hjulparen samtidigt över gupp etc Men det kan ju vara individellt från olika vagnar, inte vet jag ;)

Testkör olika vagnar och se själv innan du bestämmer dig, det gjorde vi! :)

Ni som har Boggievagn,
Vad har ni för märke, Modell? Star Safir -06
vad väger vagnen? (skattevikt..) Totalvikten tog jag 1400 kg
Vad har ni för maxlast? 690 kg
Sadelkammare? Ja

Jag kör bara en häst åt gången (har 2 halvblod på 1,60), man kan välja högre totalvikt oxå, men om jag förstått de nya reglerna för i år rätt så kan du varken höja eller sänka vikten sen (som det går med beg. släp).
Hade jag haft BE hade jag nog satsat på ett större släp, av star kanske typ XR eller Ringo för där kan man ju utnyttja släpets storlek o tyngd bättre, dvs lasta mer o ha mer utrymme. Om man har en bil som får dra det vill säga. Tror ringo, diamant (extra bred) o XR kan fås i 1500 el 2000 kg totalvikt.

Jag gillar mitt star, ett beprövat o hållbart släp med kvalitet,, plus att det är måååånga som har såna o alla jag pratat med har varit mkt nöjda. kanske inte marknadens billigaste släp, men jag vill ha kvalitet. det är ändå levande last man kör!

Har en ifor williams 505:a, egenvikten är på ca: 800kg med en totalvikt på 1400kg. Alltså blir lastvikten 600 kg!

Det är äkta boggie med bladfjädrar, väldigt stadig på vägen och bra stötdämpning!

Är helnöjd..

MVH Marie

Liknande trådar

Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: Kanintant
·
Utrustning Jag har idag ett släp med totalvikten 1250kg varav 573 är lastvikt. Eftersom jag numer har BE-behörighet så skulle det ju vara trevligt...
Svar
14
· Visningar
2 885
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 471
Utrustning Funderar på att byta transport. Idag har jag ett Kylinge som jag bara älskar och egentligen inte vill byta ut :love: Men...
Svar
17
· Visningar
5 219
Senast: Horse_power
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31