Transpotera häst o vagn

Presto

Trådstartare
Hur gör ni? Vill gärna kunna ta med mig min nya rockard på träningarna med Presto. Men hur gör ni? Har sett att många har vagnen hängandes i transporten på bakluckan. För- o nackdelar med det? Vad behövs det för fästen på transporten för att kunna göra det?

Tror knappast rockarden kan få plats i transporten, det är inte löstagbara skacklar. Men om rockarden får plats, är det ett bra sätt? (man spänner såklart fast rockarden ordentligt).

Dela med er av era erfarenheter!! :bow:

Sv: Transpotera häst o vagn

Dom som har vagnen på bakluckan är oftast travare, fårn början så finns det inga fästen på transporten utan dom får man nog sätta dit själva. :D

En nacktdel kan ju vara att om du behöver få ut hästen snabbt ur transporten (tex vid en olycka)så hänger det en vagn i vägen.

Vi kör ofta med våra vagnar (typ Boles rockard) på luckan på släpet. Har tom haft en vagn på biltaket och en bak på släpet samtidigt. Själva fästena är böjda järnstänger som vem som helst kan göra. Men med min nya gigg som väger ganska mycket tror jag inte att jag kan köra så. Vad är det för vagn du har? Min dröm är ju att ha en liten lastbil med släp bakom, så jag kan ha vagnen i släpet och hästarna på lastbilen.

Jag har varit med en gång när en tjej först lastade sin shetlandsponny i släpet och sedan flyttade mellanväggen så långt in mot hästen som möjligt. Sedan sköt hon in rockarden på högkant till vänster om mellanväggen. Vet inte om det rekomenderas men det fungerade bra den gången i alla fall. ;)

Får åka två gånger:cool:, vågar inte köra med vagnen i transporten när ponny är med.

okej, det är inte vår transport, så det är inte aktuellt att hänga på rockarde där bak iaf (måste ju göra fästen o sånt då). Sen känns det nog säkrare att ha frontutlastning om man ska köra med rockard där bak.

Men ska man våga chansa att ha rockarden inne i transporten? Det rör sig om en strecka på max. 20 min. Vi har massa spännband o grejer, så den lär ju inte åka runt.

Det är bara en del grejer vi måste fixa först på den (svängel, fästen för baksele o piskhållare). Rockarden är ganska grov, detta ska vara min inkörningsrockard. Jag köpte den på Tre Hästar i kungälv om någon har varit där? isf är den en sån rockard som står vi ingången, ska försöka fixa bild.

en lastbil skulle man ju inte tacka nej till.. box till hästen :D kanske min ponny skulle bli lite mer lättlastad :p

Vi har två transporter. Blir oftast tre bilar och två transporter när vi åker iväg på tävling iaf. Är det bara träning körs oftast vagnen dit innan för tränar vi så är det en veckas hårdträning, typ.

Jag vet inte hur stor ponny du har eller vad du har för släp, men mina ponnier (och hästar om det kniper) kan lätt hoppa ut genom dörren fram på mitt Umesläp. Naturligtvis måste du fälla ned bommen(har delbar sådan) först. Detta kom jag på av en slump, när jag lastade in nordisen och bommen var nedfälld.Han fortsatte helt enkelt rakt igenom släpet,hopppade ut och såg allmänt brydd ut. På tävlingsplatsen behöver du aldrig krångla med att lasta vagnen först utan kan stalla upp hästen först och ta grejorna sedan.

Jag har en stor lastbil med plats för både häst och vagn :laugh:

Men jag har 14 mil till närmaste tränare och det verkar hopplöst att få till något på närmare håll :(

Jag har en B-ponny och det vi lånar är en inte allt för modern transport. Tyvärr är inte bommen där framme inte delbar, annars kanske det skulle vara ett alternativ.

Men hur stor risk är det att transpotera rockard o ponny?

Blir lite jobbigt att åka två gånger för att få upp sakerna, träna 30min o sen åka två gånger för att få ner sakerna. Dom har visserligen en rockard man kan få låna, men den är till stor häst...

Att lägga rockarden i facket brevid hästen låter ju ganska klokt för i ett nödläge så är det ju inte värre än om man skulle haft en till häst med sej. Om du bara montera bort hjulen och ställer den på högkant borde den väll få plats eller? jag vet ju så klart inte måtten på din rockard ;P och så länge den är bra fastspänd så är det ju ingen risk att den rör hästen eller tvärt om efter som du har en väg i vägen :)

*KL*
Använder själv en transport med plattform ifram att ställa vagnen på (eller ja den är färdig för lev. men jag har använt en vid tidigare tillfälle också). Har inte hunnit prova ännu men förhoppningsvis kan jag få med båda mina minivagnar på plattformen.

Vet inte vad du har för häst men jag som kör shettis får lätt plats för rockarden i andra sidan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 697
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 869
Senast: AbCdE
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Cilva
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka