Transpotering av häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AWAKE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 184
  • Visningar Visningar 11 640
Sv: Transpotering av häst

Slipper? Varför det?
Jag och flera till ser inget ont i att ha luckan nere, så varför skulle vi då hellre ha luckan uppe, lika lite som du vill ha luckan nere!
*bara en fundering*

Nää det klart... Men dom som vill ha uppe den men inte kan pga ventilationen kan ha den uppe.

Det finns släp (nya) vars ventilation är utvecklad för att ha luckan uppe hela tiden, och där kombinationen av öppningsbara (på olika sätt, inte bara en kant) fönster och taklucka gör att man väl uppfyller ventilationskravet, och utan problem kan tillgodose ventilation även kokheta sommardagar - utan att ha lilla luckan nere. Köp då ett sånt om man inte kan tänka sig att fälla luckan!

Exakt ett sådant har jag och det borde alla ha, så de slipper ha luckan nere. :bow:

Dus krev innan att du har ett Kylinge Apollo 98. Det är INTE ett av de släp som är gjorda för att ha fullgod ventilation med luckan uppe. Så är det inte modifierat så..

Dus krev innan att du har ett Kylinge Apollo 98. Det är INTE ett av de släp som är gjorda för att ha fullgod ventilation med luckan uppe. Så är det inte modifierat så..

Den har tre fläktar och utmärkt ventilation.

Det kanske inte är så trevligt när långtradare ligger uppe i röven och tutar.. De kan ju bli skrämda. :angel:

Mycket kan och kanske där..

Det är iofs YTTERST sällsynt att långtradarna ligger i häcken och TUTAR, då vetefan hur man kör?

Men det har hänt enstaka ggr - reaktion hos hästarna? Noll.
Reaktion hos hästarna med STÄNGD lucka och en ICKE tutande långtradare 'i häcken'? Oroligt.

Så, det är inte per automatik så att öppen lucka så de ser = sämre för hästen. Utan hästar är individer, vissa vill ha stängd lucka, vissa vill ha öppen lucka och vissa skiter i vilket.

Min valack sparkade och härjade såpass redan från start den gång jag körde en av de transporterna designade att ha luckan stängd att jag trodde något hänt. Inte då, han ville 'bara' ha luckan nere, då var han lugn.

Arabstoet vill helst ha luckan nere men det går bra uppe med oftast. När man blir omkörd av en ambulans med sirener och blåljus däremot vill hon ha den NERE. Det har hänt två ggr med ganska tätt mellanrum, första gången med stängd lucka och hon for runt därinne så jag höll på att köra i diket. Andra gången satt vi fast i en bilkö pga en olycka, luckan nere och så kommer en ambulans med blåljus och sirener och kör TÄTT förbi, och jag tänkte att 'shit, nu går det åt helvete, nu sparkar hon sönder släpet'. Hon vred huvudet och tittade, och var helt lugn.

Fullblodsstoet har inte fått åka med öppen lucka än, åker bra med stängd men blir orolig i köer och/eller när det blåser förbi tradare tätt inpå.

Valacken är en ganska 'tittig' och nervig sak, och lääänge envisades jag med att ha luckan uppe. Han for som bara den därbak när tradarna kom, och jag provade tussar i öronen och allt möjligt men nej. Vågade ju ABSOLUT INTE öppna luckan då jag TRODDE att han skulle bli ÄNNU räddare då. En dag var det så varmt så det fanns inga alternativ. Döm om min förvåning när han stod som ett ljus hela vägen, han stod och kikade bakåt men helt lugnt. Knallade ur torr (innan svettades han alltid av stress under transportering), och tussarna låg utskakade i släpet. Där och då insåg jag att man ska inte TRO så mycket. Och sen dess provar jag uppe vs nere och låter hästen välja.

Förra unghästen valde utan tvekan luckan nere vid kort provkörning (3 mil, körde samma sträcka med luckan nere och med luckan öppen), och åkte sen nästa resa 20 mil med luckan nere, gruväg, landsväg, riksväg och motorväg. Lugn som en filbunke.

Arabungstoet körde jag med luckan uppe första gångerna, innan jag hann prova med luckan nere blev det en sådan där kokhet dag. Så jag fick under färd stanna och gå ut och fälla luckan, under färd, och i stadstrafik. Hon var inte trfikvan/trafiksäker. Stod som ett litet ljus.

Fullblodet kommer få prova på luckan nere i vår, 'bara' åkt två ggr än, och är van att åka lastbil innan, så försöker än göra släpet så 'lastbilslikt'. Men kommer när väglaget är bättre prova låta henne åka med luckan nere och se om hon inte är lugnare när de kör om och/eller i köer då. Är hon inte det får hon åka med luckan öppen och så sätter jag in extra ventilation.

Den har tre fläktar och utmärkt ventilation.

Vilket innebär att den är modifierad. Och då är det soms agt helt okej, förutom att jag undrar om du verkligen VET att ventilationen är utmärkt? Och undrar vad för sorts fläkatr du har? (Det är nämligen en total overkill och helt onödigt med tre fläktar i en sådan vagn, även om det ju inte alls är skadligt på något vis.)

Du får ursäkta om jag är skeptisk, men jag vill gärna veta varför någon sätter in TRE fläktar när det 'bara' behövs en? Och hur du löst luftINtaget? Dvs, du har tre fläktar ut, vad har du för luftintag IN? (Sort och var de sitter)

Att du inte hara vgaser i släpet är en omöjlighet, men ändå hävdar du det, därför jag undrar hur mycket du tror och hur mycket du VET? *nyfniken*

Vilken A4-uppsats!

Självklart är det olika från häst till häst vad dom trivs med.

Och ÄNDÅ blir du irriterad på de som kör sin ahästar med luckan nere, och har i en hel tråd hävdat att det per definition är sämre??

Jag menar såklart de som inte behöver det. Det kommer ju som sagt in mycket avgaser i dåliga släp.. :cool:

Jag menar såklart de som inte behöver det. Det kommer ju som sagt in mycket avgaser i dåliga släp.. :cool:

Nej, du säger att det kommer in massor med avgaser.

Det finns forskning som BEVISAR att det kommer in avgaser i ALLA släp. Vissa saker kan göras för att förhindra det. I normalfallet med en standardtransport är lösningen INTE att stänga lilla luckan.

Jag vill fortfarande att du förklarar hur du INTE får in avgaser i ditt släp, då det är en både teoretisk och praktisk omöjlighet, spec i tät trafik.

Hur kommer de där extra avgaserna in när lilla luckan är nere btw, enligt dig alltså? ;)

Alexandra! Rent teoretiskt så vet jag inte hur avgaserna kommer in men det var någon som förklarat förut som verkade vara troligt. Läs det inlägget!

Avgaser kommer inte in i min transport och flera andra transporter när luckan är stängd. Jag har aldrig tyckt att det varit instängt i min transport, inte ens de varmaste sommardagarna. Kan det bero på att jag lyckats få tag i ett bra släp måntro? :smirk:

Vet inte riktigt hur fläktarna fungerar men in och ut kommer luften iaf. utan avgaser.

Tror du ja.. Sorry, men så är det..

Har du utsugsfläktar så sugs luft ur vagnen, och motsvarande volym luft tas in i vagnen. Med utsugsfläkt i taket och ventilation i form av gallerventil och/eller öppningsbara fönster/taklucka/liknande så när fläkten suger ut luft så kommer luft in utifrån genom ventilationsöppningarna. Det är btw så ventilation överlag fungerar, 'gammal' luft förs ut, och 'frisk' luft tas in. Ett mått på hur bra/dålig ventilation man har i ett utrymme är hur många ggr per timme som hela luftvolymen 'byts ut'.

För att som i ditt exempel få in AVGASFRI luft måste du ha filter vid alla insugsöppningar, och resten av transporten måste vara tät (dvs ingen skarv mellan lilla luckan och ramen t ex, där måste vara tätat). Jag blir förvisso inte förvånad om du strax påstår att du har reningsfilter i släpet, men jag håller det som fullständigt osannolikt.

Alltså även om du nu skulle ha tre fläktar, så är ditt släp INTE avgasfritt. Alls.. Vilket inte innebär att det är dålig luft i släpet, avgasfri luft är i princip en illusion i släp (eller för den delen bilar, du har avgaser i luften i bilen med i stadstrafik/bilköer..), så det är alltså inget att 'skämmas för'. Däremot är det ganska irriterande att du sitter och försöker framlägga en personlig missuppfattning/personlig övertygelse grundad på missförstånd som vedertagna fakta.

Och om du satte in en mätare i släpet skulle du se ATT du har avgaser i luften, och hur MYCKET avgaser du har. Och då kan man jämföra det med ett släp med lilla luckan nere.

Jag orkar inte diskutera mer med dig! :o

Jag har sagt att det inte kommer in några avgaser i mitt släp och det är skitbra luft. Så det så! ;)

Alexandra! Rent teoretiskt så vet jag inte hur avgaserna kommer in men det var någon som förklarat förut som verkade vara troligt. Läs det inlägget!

Avgaser kommer inte in i min transport och flera andra transporter när luckan är stängd. Jag har aldrig tyckt att det varit instängt i min transport, inte ens de varmaste sommardagarna. Kan det bero på att jag lyckats få tag i ett bra släp måntro? :smirk:

Jag är inte så intresserad av andras missuppfattningar, dessutom är du den som fått det hela allra mest kring bakfoten. Vad gäller baksug som en teori ang avgaser så har jag roat mig med ett väldigt basic experiment för att se hur mycket baksug det blir. Svaret är minimalt.

Jag har kört både den Kylingemodell du har samt flera andra kylingemodeller, och tycker det är mycket trevliga släp. Men de har vad som är standardventilation 1 A för de allra flesta släp tillverkade på 90-talet. Vilket innebär att de utan modifiering inte klarar kravet på 20% av golvytan i ventilationsöppningar med lilla luckan uppe.

Och att DU inte tyckt det är instängt i släpet är en sak, människans näsa är som sagt rätt dålig på att avgöra luftkvalitet så innan den blir riktigt dålig. Jag satte som sagt hygrometer i mitt gamla släp mest på kul, och blev förvånad över mätresultaten ibland. Vissa gånger var det precis så bra som jag upplevde det,a ndra gånger upplevde jag luften lika bra, men hygrometern sa något helt annat. Nu påverkar de skillnaderna knappast en normal hobbyhäst (annat med högpresterande), men det visade klart och tydligt att luftkvaliten försämrades långt innan det gick att upptäcka det med 'näsan'.

Folk får gärna köra med luckan uppe för mig, eller med den nere, sålänge ventilationen på ena eller andra sättet är tillräcklig. Att blunda för om den är det eller ej, det är på bekostnad av hästens välmående. Dvs, modifiera släpet och kolla så det verkligen ÄR bra luft och superbra,m kör på. TRO att luften är bra, och kör på - det är att chansa. Och det är hästen som betalar det ev priset om chansningen slog fel. Det finns dock en rätt bred 'säkerhetsmarginal' där det inte är optimalt, men inte dåligt heller.

Ang avgaserna så har du fel, rakt av.

Jag orkar inte diskutera mer med dig! :o

Jag har sagt att det inte kommer in några avgaser i mitt släp och det är skitbra luft. Så det så! ;)

Det är klart du inte orkar, det är jobbigt när man inte har några argument.

Och jo, vi har hört dig tjata om det, men utan en enda gnutta fakta att stödja det på.

VARFÖR du vill upprätthålla illusionen om ett avgasfritt släp förstår jag dock inte..

Det är ändå upp till var och en och bestämma om luckan ska vara uppe eller nere under färd. Finns ingen lag på det så varför ens diskutera det? Ångrar att jag startade tråden för alla tycks ju veta "bäst".. speciellt DU :angel:

Det är klart du inte orkar, det är jobbigt när man inte har några argument.

Och jo, vi har hört dig tjata om det, men utan en enda gnutta fakta att stödja det på.

VARFÖR du vill upprätthålla illusionen om ett avgasfritt släp förstår jag dock inte..

Jag har redan skrivit mina argument. Du kan ju läsa igenom hela tråden och se över mina inlägg (igen!?) så får du svaren på dina frågor kanske.

Mitt släp är absolut avgasfritt och har bra ventilation tack vare fläktarna. Stör det dig?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 070
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 169
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka