Sv: Transpotering av häst
Det kanske inte är så trevligt när långtradare ligger uppe i röven och tutar.. De kan ju bli skrämda.
Mycket kan och kanske där..
Det är iofs YTTERST sällsynt att långtradarna ligger i häcken och TUTAR, då vetefan hur man kör?
Men det har hänt enstaka ggr - reaktion hos hästarna? Noll.
Reaktion hos hästarna med STÄNGD lucka och en ICKE tutande långtradare 'i häcken'? Oroligt.
Så, det är inte per automatik så att öppen lucka så de ser = sämre för hästen. Utan hästar är individer, vissa vill ha stängd lucka, vissa vill ha öppen lucka och vissa skiter i vilket.
Min valack sparkade och härjade såpass redan från start den gång jag körde en av de transporterna designade att ha luckan stängd att jag trodde något hänt. Inte då, han ville 'bara' ha luckan nere, då var han lugn.
Arabstoet vill helst ha luckan nere men det går bra uppe med oftast. När man blir omkörd av en ambulans med sirener och blåljus däremot vill hon ha den NERE. Det har hänt två ggr med ganska tätt mellanrum, första gången med stängd lucka och hon for runt därinne så jag höll på att köra i diket. Andra gången satt vi fast i en bilkö pga en olycka, luckan nere och så kommer en ambulans med blåljus och sirener och kör TÄTT förbi, och jag tänkte att 'shit, nu går det åt helvete, nu sparkar hon sönder släpet'. Hon vred huvudet och tittade, och var helt lugn.
Fullblodsstoet har inte fått åka med öppen lucka än, åker bra med stängd men blir orolig i köer och/eller när det blåser förbi tradare tätt inpå.
Valacken är en ganska 'tittig' och nervig sak, och lääänge envisades jag med att ha luckan uppe. Han for som bara den därbak när tradarna kom, och jag provade tussar i öronen och allt möjligt men nej. Vågade ju ABSOLUT INTE öppna luckan då jag TRODDE att han skulle bli ÄNNU räddare då. En dag var det så varmt så det fanns inga alternativ. Döm om min förvåning när han stod som ett ljus hela vägen, han stod och kikade bakåt men helt lugnt. Knallade ur torr (innan svettades han alltid av stress under transportering), och tussarna låg utskakade i släpet. Där och då insåg jag att man ska inte TRO så mycket. Och sen dess provar jag uppe vs nere och låter hästen välja.
Förra unghästen valde utan tvekan luckan nere vid kort provkörning (3 mil, körde samma sträcka med luckan nere och med luckan öppen), och åkte sen nästa resa 20 mil med luckan nere, gruväg, landsväg, riksväg och motorväg. Lugn som en filbunke.
Arabungstoet körde jag med luckan uppe första gångerna, innan jag hann prova med luckan nere blev det en sådan där kokhet dag. Så jag fick under färd stanna och gå ut och fälla luckan, under färd, och i stadstrafik. Hon var inte trfikvan/trafiksäker. Stod som ett litet ljus.
Fullblodet kommer få prova på luckan nere i vår, 'bara' åkt två ggr än, och är van att åka lastbil innan, så försöker än göra släpet så 'lastbilslikt'. Men kommer när väglaget är bättre prova låta henne åka med luckan nere och se om hon inte är lugnare när de kör om och/eller i köer då. Är hon inte det får hon åka med luckan öppen och så sätter jag in extra ventilation.