Tränsträning..

Lovve

Trådstartare
Hur gör ni när ni tränar tränsning på era unghästar? Vilket är det bästa sättet att göra det på så att hästen trivs med tränset och blir lättränsad?
Skriv om era egna erfarehtener och kom gärna med tips :)

/Lovve

Sv: Tränsträning..

Jag kollar först så tränset är ungefär rätt inställt o bettet kan tänkas passa ok. Tar bort tyglar o nosgrimma. Ser till att bettet är varmt (värmer mina bett även på sommaren). Sedan spänner jag loss vänster sidostycke uppe vid nackstycket (inte vid bettet för då måste man krångla med bettringen - stör bettet mer och man kan inte ställa in höjden på bettet direkt om det är helt fel). Så lägger jag som vanligt höger arm över nacken med handen om nackstycket mellan öronen o lägger det till rätta över nacken. Lägger försiktigt in bettet i munnen med vänster hand och spänner fast sidostycket på lagom höjd, dock inte för lågt första gångerna innan hästen vet var den ska göra av sin tunga. Att råka få tungan över bettet gör ont! Noga med att inte stöta emot tänderna varken när man tränas på eller av.

På min egna unghäst så började jag ge honom en sockerbit i vänsterhanden för att han skulle ta bettet själv, han är fort inte helt nöjd med att ha bett i munnen men nu tar han iaf bettet och är positiv till tränsningen. Har då bettet och sockerbiten i vänsterhanden men han får ta sockerbiten när han tagit bettet, dvs håller det lite över typ. Funkar bra de gånger jag inte ger socker oxå.

Jag tror det bara ger positiv förstärkning att ge mat/godis i samband med bettet i början. Om man nu inte har en bortskämd tiggig/nafsig häst från början.... Ex så är det bara bra om man kan låta dem stå o äta ex lunchen en timme med bett i munnen. Ingen nosgrimma o under uppsikt såklart! Detta för att de ska vänja sig vid att han ngt i munnen. I samband med tränsning innan ridning så främjar det ju salivtillförseln att få ngt att tugga på och det är ju bara positivt för ridningens del innan man kommit till det samspelet att hästen börjar söka kontakt med bettet o själv suga på det pga gott arbete.

Senast ändrad:

Det låter ju bra :) Varsamhet och mycket träning.
Men om hästen skulle vilja kasta upp huvudet?

Precis :)

Du håller ju din högra arm över nacken fram mellan öronen. Först får du väl kanske lära hästen att sänka huvudet för tryck och att den aldrig kommer undan genom att kasta upp huvudet om det är stora problem. Ställ dig på en pall i början om hästen är stor o du liten, det är så lätt (och onödigt) att lära dem olater i början när de inte vet hur de ska bete sig.

Ja, tack så mycket :bow:

Några som har fler tips/erfarenheter att dela med sig av?

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
981
Senast: skogaliten
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid... 2
Svar
21
· Visningar
1 895
Senast: miumiu
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21