Bukefalos 28 år!

Trappstädning

Kirre

Trådstartare
Bor i hyreshus och funderar på hur trappstädning ska fungera. Finns det något generellt? Har googlat runt lite men hittar inte så mycket mer än att några hyresgäster fått tillbaks hyra pga utebliven städning.
Har säkert inte blivit städat här på minst två månader, kanske längre.

Någon som vet? :)
 
Beror väl på vad hyresvärden har för avtal. Om det är med ett företag som är inhyrt, hyresvärden gör det själv eller om någon hyresgäst ska sköta det mot ett visst avdrag på hyran typ. Lättast är ju att fråga hyresvärden om det? Bara fråga hur ofta det ska städas och att du upplever det som skitigt. Nu är det ju tyvärr en himla tråkig årstid, vilket gör att det blir snabbt smutsigt igen på grund av eventuellt snöblask, grus, och lera.
De vanligaste intervallen skulle jag säga är 1 gång i v, eller 1 gång i månaden. Ropar på @ainasoja :angel:
 
Här sköts städningen av hyresvärdens anställda (stort företag). Hos båda mina föräldrar, som visserligen bor i bostadsrättsföreningar, är städningen inhyrd.
 
Allt beror på hur avtalet ser ut mellan städ bolaget och hyresvärden.

Har du tagit upp problemet med hyresvärden?
 
@Trott @ainasoja Jag ska ta upp det med hyresvärden men har gärna information och fakta med mig så därav frågan här.

Tänkte om det finns något generellt som hyresvärdar måste hålla sig till tex minst en gång i månaden ska trappstädning ske. Vem som sen utför den förstår jag ju kan skilja åt, inhyrd, rullande på hyresgäster osv.
 
Finns så vitt jag vet inget generellt. Är du hyresgäst så hade jag hört av mig till hyresgästföreningen och pratat med dom.
 
Bor i hyreshus och funderar på hur trappstädning ska fungera. Finns det något generellt? Har googlat runt lite men hittar inte så mycket mer än att några hyresgäster fått tillbaks hyra pga utebliven städning.
Har säkert inte blivit städat här på minst två månader, kanske längre.

Någon som vet? :)

Står det något i ditt kontrakt?

Jag har haft både att trappstädning ingår och att vi hyresgäster sköter det själva, i båda fallen fanns det specat i kontraktet.
 
@As_Vegas Har bott i lgh i över 11 år och det är först efter ägarbytet av fastigheten för snart ett år sen som det inte sköts. Tidigare har antingen värden själv städat eller en hyresgäst som haft det i uppdrag.
 
@As_Vegas Har bott i lgh i över 11 år och det är först efter ägarbytet av fastigheten för snart ett år sen som det inte sköts. Tidigare har antingen värden själv städat eller en hyresgäst som haft det i uppdrag.

Okej, men står det något i kontraktet?
Att du bott där i 11 år utan att städa trapphuset är väl egentligen inte relevant?
Har du otur kan det ju stå i ditt avtal att hyresgästerna ansvarar för städningen, men att den gamla värden alltid betalat för städning ändå.
 
@As_Vegas Jag har inte kollat vad det står där än. Att den förra värden skulle betala någon alternativt utföra det själv om det står i kontraktet att hyresgästerna själva ska stå för det, i elva års tid, har jag ytterst svårt att tro. Min erfarenhet av hyresvärdar är att de inte är några barmhärtiga samariter som gör mer än vad de måste, åtminstone under en sådan tidsrymd.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 279
Senast: Tiffany
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 934
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 266
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp