Att bli skuldfri

Skulden ska ju betalas av, på ett vis eller annat.
Att "tjäna" några (i samnanhanget) futtiga kronor per år på att ha lånet kvar ser jag personligen inte direkt som motivation till att ha lån om man kan göra sig lånefri.
På ett större lån kan pengar som behålls som sparande göra betydligt mer än några fjuttiga kronor, om man har bra avkastning och dessutom drar nytta av ränta på ränta-effekten.

Man bör absolut räkna på det innan man betalar av. Betala av kan man även göra imorgon men man kan inte ångra ett avbetalt lån. Framförallt om man kan behöva pengarna för att tex ha till en kontantinsats eller något annars som i värsta fall måste lösas med ett mindre förmånligt lån. Det vore bara dumt.

Jag är verkligen ingen som hejar på lån generellt och jag är själv lågt belånad. Jag har aldrig någonsin haft ett konsumtionslån. Just CSN är så otroligt förmånligt så det är ett aktivt val att ha.

Jag tycker det är tillräckligt skönt att veta att jag kan betala av CSN, det skapar en ekonomisk frihet, att betala av det minskar min ekonomiska frihet.
 
Jag ogillar starkt att ha lån. Men, precis som nästan alla andra sagt, så är det ju ett ekonomiskt väldigt "bra" lån. I år är räntan 1,23% (förra året 0). Jag har för tillfället 3,65% ränta på mitt sparkonto. Jag har så att jag skulle kunna betala av lånet, men det är liksom bara 1700 spänn ränta under året. Det är ju trevligare att få drygt 9000 i ränta på de pengarna. Eller att använda dem till mitt kommande lilla byggprojekt och slippa låna till helt annan ränta.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 890
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 308
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 408
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp