Trasig hov vägg.

F

Frejja

Hur gör man med en trasig hov vägg? Den är trasig på utsidan, inte insidan. Ska köpa plastik padding å ha när man skott, men nu finns det inget att slå i när man ska sätta på skon. Hon hade tidigare en hovböld som precis gått ner, så det skulle vara bra om hon fick på skon så fort som möjligt.
Hon har nu boxvila, så hon inte ska kunna kliva på någonsting. Men hon har dock bara haft det sen Lördags förmiddag.

Någon som har erfarenhet av en bra sko? och hur lång tid det tar innan det växer ut? Och om man kan ge något speciellt foder?

Tack på förhand! / Freija.
 
Sv: Trasig hov vägg.

Det finns bättre saker än plastic padding, avsedda för hovar. Det bör din hovslagare veta om, och även hur denn* skall göra. Gällande foder så är en välbalanserad foderstat det bästa, det finns inga bevis att biotin etc hjälper.
 
Sv: Trasig hov vägg.

Ska du ha på padding måste du rengöra noga innan, det är jättelätt att det fastnar bakterier där bakom som sedan får en perfekt miljö att gro i.
 
Sv: Trasig hov vägg.

Okej, tack för hjälpen. Det är ju mest att hovslagaren inte kan komma förns på Torsdag och jag vill gärna ha något nu innan. En i stallet kan slå på tappsko.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 849
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 424
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 305
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 527
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp