Trasig transport

D

demoy2001

jag köpte en begagnad hästtransport för en månad sedan, som besiktigades den 13/12-2006, förra måndagen när jag körde med den så gick axeln av, som tur va hadde jag ingen häst i den då, bilprovningen har gjort en utredning och de står inte till svars för de kan inte se att axeln är dålig på besiktningen, jag är helt förkrossad vad ska jag ta mig till.

Sv: Trasig transport

Gick av :eek:
Hur då?? På mitten liksom :crazy:
Jag är livrädd att nått sånt ska hända när man är ute och kör.

Nej, en axel är ingen billig affär... Visst byter man. Men det är axeln/axlarna som är det som kostar på ett släp.Tyvärr.

Ja, är transporten fräsch i övrigt så kan det ju vara värt pengarna att köpa ny. Man vet ju dessutom att det sitter en bra axel på om man nu byter. Går kanske få tag i begagnade också. Så beror helt enkelt på hur det övriga ser ut och om man har tur med att hitta delar.

Är transporten ok för övrigt så byt axel. Är det en gammal transport som inte är renoverad så kan du snart räkna med mer renoveringar och då kan det vara mer lönsamt att skrota o köpa en annan.
Jag bytte axel + påskjutsbroms + stång. Gick på 12.000:- hos en verkstad. Bara axel (enkel) blir ju billigare.
// Linda

Inte 11 - 12 000:- inte.
Det är dyrt.
Men det skall gå att göra för runt 5 000:- och det är ju inte så farligt.
Om bromsarna och dragstången är okej, så byter man bara axeln emellan hjulen.
Inte fjädring eller hjulupphängning.
Man kan säkert hitta ett begagnat vrak med trasigt golv, trasiga bromsar samt krokig dragstång, men med bra axel.
Och så tar man den axeln.

Men oftast så har ju även axeln tagit stryk.Det är svårt att hitta bra axlar beg.

Usch så läskigt :crazy:
Tackar för att vi har tvåaxlat släp, då har man i alla fall en lite större chans att få stopp ekipaget innan det går åt helskotta, om en axel går av eller tappar ett hjul/får punka.

minns jag inte fel så finns det flera olika typers axlar. har en vännina som renoverade sin transport för något år sedan, den axel dom köpte kostade runt 6000 kr men det fanns även runt 4000 kr. kommer inte exakt ihåg vad som skillde men ska kolla upp det senare idag. har man ingen som kan byta för en billig peng (eller är händig själv :angel: ) så tillkommer ju iofs. den kostnaden.

men jag håller med dig att så avancerat är det ju inte.

tydligen finns det 2 typer av axel. stål torsion eller gummi torsion. stål torsionen va vanlig på dom gamla transporterna och går att renovera. gummi torsion axeln är billigare och vanligare i dag.

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 883
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp, sitter lite i kläm. Vi är tre personer i "dramat" Jag, min Stallvärd(den jag hyrde transporten utav) och dennes... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 893
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 103
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels... 2
Svar
37
· Visningar
7 627
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur