Trasig utrustning till foderhäst

C

Catthhh

När vi skickade iväg vår vallack på foder så skrevs en utrustningslista dvs en lista där allt han fick med sej stod.
Listan signerades sedan av fodervärden dvs godkändes.
Nu ska han flyttas o det visar sej att hans regntäcke som var näst intill nytt inte finns mer då han har haft sönder det.
Hur fungerar det?
Kan man kräva ett nytt täcke av fodervärden eftersom utrustningen på listan ska vara densamma när han kommer åter?
Har någon varit i liknande situation?

Sv: Trasig utrustning till foderhäst

Det beror ju på hur länge dom har haft hästen. Men jaf skulle inte kräva ett nytt täcke. Vill man ha hela saker så skall man nog inte låna ut dom utan be fodervärden köpa nya.Jag tvivlar på att dom har pajjat det med flit.

Beror väl lite på vad ni kom överens om, ska utrustningen enl listan vara komplett som när han åkte så ska dom väl skicka med honom ett regntäcke tillbaka, nytt eller begagnat.

Sen är min erfarenhet att täcken är förbrukningsvaror på valackar :smirk:

hur länge har de haft hästen?
Täcken går sönder så är det bara.

8 månader,precis inte så att jag tänkt vara dum pga detta ville bara höra HUR det fungerar då vi inte haft någon häst ute på foder tidigare.

jag hade inte brytt mej om ett täcke, de går sönder förr eller senare, de vore värre om de hade pajat en dyr sadel..

Står det så borde fodervärden köpa ett nytt täcke (eller åtminstonde laga det)
Det skulle ju du ha gjort om samma sak hänt dig när du hade hästen.

(Litet tillägg bara: Känner en som lämnade sin häst på foder ett tag och när hon skulle hämta tillbaka hästen hade fodervärden sålt all utrustning som följde med :p )

I vilket syfte skrevs listan?
Det måste ju ha funnits en tanke bakom, annars hade det ju inte spelat någon roll liksom...:confused:

Täcken, grimmor och grimskaft är ju sådant som slits när det används till vardags, så att räkna med att få tillbaka det i samma skick är nog dumt.

Däremot bör man nog vara överens från början om att ägaren antingen ska ersättas ekonomiskt för dyrare "förbrukningsvaror" -typ täcken- eller om en ny, motsvarande artikel ska skickas med tillbaka till ägaren. Eller så lämnar man inte med det alls.

Om jag var hästägaren:
Dyrare/finare utrustning skulle jag inte lämna med alls till en fodervärd. Utrustning som slits måste vi vara överens om innan hästen lämnas iväg, typ en undertecknad lista på vad som gäller för vilken utrustning.

Om jag var fodervärden:
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ersätta förstörda täcken och liknande, som fodervärd har jag hästen som min egen och ansvarar för att den är "välklädd".
Vill dock ha en överenskommelse innan jag tar över hästen så att inga tvister uppstår i onödan!

Jag tycker nog att de borde köpa ett nytt täcke, särskilt eftersom de signerat utrustningslistan. Det borde ligga i fodervärdarnas intresse också, eftersom de fått med utrustningen i från första början...

Tycker inte att man kan kräva att täcken ska vara i samma skick...och har hästen haft sönder det...inte ägaren på gr. av oaktsamhet så är det ju som det är...

Var det inte diskussioner i en annan tråd kring denna häst och att han brukade slita sig mm.??? Då kan man kanske inte kräva sånt.....om man vet att hästen är av det "oroliga" typen...

// M

När jag lånade ut min häst på foder skrev jag i kontraktet att den specialbeställda sadeln som följde med skulle returneras i samma skick eller ersättas, täcken och övrig utrustnng har jag räknat som förbrukningsvara. Men har man väldigt fina och dyra grejer förstår jag att det känns tråkigt - det hade inte jag.

Min kompis fick en westernsadel för 8.000kr förstörd. Det var ju mindre roligt.

Jag tycker de ska köpa nytt, med tanke på att de fick Låna det av dig. Om hästen då her sönder det, vad har de haft under tiden tills nu? De fick låna en sak av dig och de förstörde den, de kunde lika gärna inte lånat den och köpt nytt i såfall.

Jag kan garnatera att han inte haft sönder sitt täcke pga att han slitit sej...
däremot genom lek med andra.

Tycker det är rimligt att allt ska återlämnas i användbart/funktionellt skick.

Revor i täcken mm brukar gå att laga på ett snyggt sätt.

Vet inte om jag tycker det är riktigt moraliskt, etiskt riktigt att diskutera din f.värd görande i detta läge då det funnits tråd om din hästs farlighet mm som gjort att vi vet vem din f.värd är.

Vet inte om jag tycker det är riktigt moraliskt, etiskt riktigt att diskutera din f.värd görande i detta läge då det funnits tråd om din hästs farlighet mm som gjort att vi vet vem din f.värd är.

jag tänkte på precis detsamma... kan inte ts o fodervärden prata med varandra?? eller ts är kanske arg på fv för att hon kallat hennes häst livsfarlig?:p isåfall känns det lite...sandlådenivå?

förresten...hur kommer det sig att det står "dressyrmajen" här o "dressyrmupp" i ditt namn?:o censur?

Senast ändrad:

Om du bara har lämnat med en utrustningslista utan några tillägg om vad som händer om något går sönder, eller ens vad det var för skick på grejerna när du lämnar iväg dem så är den nog ganska meningslös egentligen.

När jag lämnade iväg vår shettis fick han med sig alla grejer. Jag har skrivit en utrustningslista som bilaga till kontraktet, där står även allt som var avvikande från helt skick, t ex repor eller trasiga sömmar m.m.
Dessutom har jag skrivit att allt ska lämnas tillbaka i samma skick som det utlämnades i med undantag för normalt slitage. Och att de saker som är obrukbara ska ersättas, även om de blivit obrukbara pga sk normalt slitage. För att hästarna har sönder täcken får nog egentligen räknas som normalt slitage.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 442
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 115
Senast: pixietail
·
Hästmänniskan Jag har haft min ponny utlånad på foder jag skickade med bla en sele till henne denna sele var inte ny och en rem hade gått lite... 2
Svar
31
· Visningar
1 852
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka