Trasiga grejjor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare swing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 467
Sv: Trasiga grejjor?

Det man måste göra skillnad på är om hästen får panik eller om den gör det för att komma lös. Får den panik så märks det.. Många testar för att se om det går att komma lös och har det lyckats några gånger så lär den hålla på..

Jag har haft flertalet hästar som kastar sig bakåt. Då tar man på dom en HALSRING och grimma (hållbar lädergrimma),drar grimskaftet igenom grimman och i halsringen, binder dom kort och gärna på cementgolv, med halm eller spån ovanpå. Det blir inte så lätt att få fäste så. Och grimskaftet SKA hålla.. Jag använder sådana med en massiv hake som man böjer flärpen utåt för att öppna. Och anledningen att det ska vara kort är för att det inte ska bli sån snärt när dom kastar sig och det tar stopp så blir det ett knyck i nacken. Sen är det bara att vänta..

Jag kan tillägga att jag har ardenner nuförtiden..

Var detta riktat enbart till mig så har jag inte skrivit att jag inte skiljer på dessa..

Att däremot säga att alla hästar som har panik nästan enbart är bortskämda hästar låter farligt om man ska hantera hästar med de tankegångarna..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 330
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad... 2
Svar
28
· Visningar
5 475
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka