Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
... när jag var dumdristig nog att binda upp henne i tränset...
och det är väl inte det hästhållning går ut på?![]()
fast hästen måste få känna att den inte kommer lös. den måste ge sig. och av den anledningen så kommer man in i en ond cirkel om hästen vet att den kommer lös bara den kastar sig bakåt - det är urbota dumt att lära hästendet är väl aldrig riktigt praktiskt att en häst lär sig att han kan gå och komma som han vill
så av den anledningen ska han ha riktiga grejer på sig i början. jag hade nog fasen satt på en kogrimma av kättingar och ett hållbart repgrimskaft utan svaga länkar som spänne osv. när hästen sätter sig på tvären så är det bara å vänta ut den. men om hästen skulle få panik (vilket de ofta inte får - utan det handlar i 99% av fallen om ren tjurighet och bortskämdhet) så kan man ju faktiskt ha en kniv i fickan så man kan skära loss den. men jag lovar att hästen kommer att prova att kasta sig bakåt och när den väl känner att den verkligen inte kommer loss så lessnar den och sen komemr den bara att prova nån enstaka gång till - sen är problemet ur världen.
om man fortsätter och ha ohållbara grejer så komemr detta problem aldrig att försvinna. hästen vinner ju hela tiden. och det är väl inte det hästhållning går ut på?![]()
Då kan ju du tala om för mig hur du skär loss din häst från kokättingen?![]()
Att 99% av alla hästar som får panik egentligen bara är tjuriga är bara struntsnack. Att inte låta hästen vinna genom att sätta fast den i en kätting är väl ändå en rätt korkad ide? Hästar är, som sagt, flyktdjur. Det är de i grund och botten och får en häst panik går den på instinkter och inte tjurighet.
Jag väljer att kommunicera med mina hästar på annat sätt än tvång. Att försöka tvinga en varelse på ett halvt ton till något genom att sätta fast den med våld låter väldigt vanskligt i mina öron. Jag har aldrig och kommer aldrig göra så. Då kommer man längre med ett gott ledarskap och ett lugnt och bestämt sätt.
Ingen av mina hästar försöker slita sig i stallgången eller sliter sönder sina prylar. De kommer inte och går som de vill, som du väljer att uttrycka det. Faktum är att de är väluppfostrade och står inte över mig i rang. Skulle jag däremot sätta fast min häst i en kätting i ett träd och lämna honom där för att "vänta ut honom" så skulle han garanterat få panik och slita tills han skadade sig själv.
Jag har varit med om att en häst fastnat i sin grimma en gång. Om du inte kallar det panik utan tjurighet så vet jag faktiskt inte hur du tänker. Valet där var rätt enkelt. Att hjälpa hästen loss innan han slet sig fördärvad. Men jag förmodar att du hade låtit hästen slita sig trött..?![]()
ja om du läser mitt inlägg så står det ett vanligt grimskaft. OJ hur skär man av det?? har du tummen mitt i handen eller?
inte undra på att ridhästar har så förbannat dåligt rykte när de får göra som de vill. ni fjäskar och fjäskar och ger dem godis för att de står på gången. hjälp säger jag bara...
ett bra sätt är att sätta cykelslangar i linorna - då blir det inte tvärstopp men hästen kommer aldrig lös. har den väl börjat komma lös så utnyttjar den det.
och det är inte panikhästar jag snackar om - jag pratar om bortskämda halvblod som gör somd e vill och matte låter de komma lösa om de bara backar en halvmeter på gången. han fick ju panik![]()
Jag måste få säga, att jag blir mörkrädd av sånna här tips!
Det är mycket farligt för både hästen och andra i närheten, vid panik att den sitter i ett allt för fast matrial. ..l"åt den slita bäst den vill"..men var då beredd på att hästens huvud kanske ryker. Hästar är flyktdjur och sitter de fast så kan man räkna med att de sliter tills det går av, antingen att något på den själv går av eller värre.
Repgrimmor är något som inte ska sitta på hästen annat än vid markarbete/NH o liknande! Repet håller en vikt på nära 1 ton i kraft och är inget som ett hästhuvud till slut klarar av...
Hade ingen aning om att repgrimmor var skadliga.
Hästar som är som de ska i huvudet drar inte sönder sig själva.
Det är John Moore, som jag håller högt och respekterar för hans kunskap, som har gett mig det här "tipset". Andra personer som jag håller lika högt har hållit med om att det är en bra metod.
Inget av det något bukefolk häver ur sig kan få mig att ändra på den åsikten, förutom just repgrimman som redskap.
Men ni behöver inte vara oroliga för att jag ska skada en häst genom att utöva denna metod. Jag tycker själv att den är alldeles för drastisk, och jag skulle aldrig köpa/låna en häst som inte pallar att bli uppbunden.
Du gjorde VAD?!?![]()
Det man måste göra skillnad på är om hästen får panik eller om den gör det för att komma lös. Får den panik så märks det.. Många testar för att se om det går att komma lös och har det lyckats några gånger så lär den hålla på..
Jag har haft flertalet hästar som kastar sig bakåt. Då tar man på dom en HALSRING och grimma (hållbar lädergrimma),drar grimskaftet igenom grimman och i halsringen, binder dom kort och gärna på cementgolv, med halm eller spån ovanpå. Det blir inte så lätt att få fäste så. Och grimskaftet SKA hålla.. Jag använder sådana med en massiv hake som man böjer flärpen utåt för att öppna. Och anledningen att det ska vara kort är för att det inte ska bli sån snärt när dom kastar sig och det tar stopp så blir det ett knyck i nacken. Sen är det bara att vänta..
Jag kan tillägga att jag har ardenner nuförtiden..
Varför ska du skära av GRIMMAN? (en kogrimma av kätting är just en grimma av kätting, om man sedan sätter fast den i grimskaft i ett annat material finns det väl inget som hindrar att du skär av grimskaftet om du nu högt önskar det)
Jag har sett MÅNGA bortskämda ridhästar. Så många att jag inte längre tycker det är trevligt med inackorderingsstall. Folk som tror de har en knähund istället för häst, att man kan klappa dem snälla med förståelse, att man kan mata dem lugna. Det finns ingen ände på dumheten.
Efter besök i verkligheten i galopp och travstall måste jag säga att det är en HELT ANNAN diciplin på både folk & fä, det halvbloden kommer undan med skulle en galopp- eller travhäst i ett seriöst stall aldrig få ta sig friheten till.
Alla vill ha en egen häst, vissa skaffar det också, men långt ifrån alla är lämpade att ha hand om dessa stora djur.