Trasiga grejjor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare swing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 467
Sv: Trasiga grejjor?

Mitt tips till dig är att skapa regler.
Regler för dig och hästen, vad som är OK o inte. Sen hålla sig till dem och var konsekvent hela tiden.
Blanda det med en gnutta säkerhet också. Att använda balsnören i grimman är inte tabu!

Jag har lite av samma problem. Tycker du borde träna din häst så han inte drar när du leder, det kan bli ruskigt farligt!

Hursomhelst. Min syster har en liten c-ponny som tar sönder grimskaft när hon ska sadla. Ponnyn bara rycker till och grimskaftet är sönder (oftast spännet). Sen står hon lugnt där utan grimskaft...
Den ponnyn har trampat sönder 2 tyglar också när den har rymt.
Min häst har tagit sönder ett träns när jag var dumdristig nog att binda upp henne i tränset... Det var inte så att hon blev rädd och ville sticka, utan hon ville dricka lite vatten. :angel:

Säkert tagit sönder tusen grejer till men det var de som jag kom på just nu. Oroa dig inte, du är inte ensam. Det enda man kan göra är att försöka lära sig när flest grejer går sönder och sedan förebygga det.

KL

Vilken skev tråd :grin: Har hästen sönder utrustning var och varannan dag så beror det väl snarare på en kommunikationsfråga mellan häst och människa?

Försöker hästen slita sig är det väl ändå enbart bra att prylarna går sönder och lossnar. Att sätta fast en häst en "oförstörbar" grimma och låta den slita sig trött låter ju urbota dumt faktiskt.. En panikslagen häst kan ju slita sig fördärvad.

Om hästen har sönder tyglarna hela tiden får man försöka hålla dem på plats där de ska vara. Har man hästen vid hand så bör man ha koll på var man har tyglar och häst.

Något mer tror jag inte att jag har att tillägga faktiskt. All utrustning går sönder efter viss belastning. Det finns bara utrustning som håller längre än annan. Oförstörbara tyglar existerar inte...

fast hästen måste få känna att den inte kommer lös. den måste ge sig. och av den anledningen så kommer man in i en ond cirkel om hästen vet att den kommer lös bara den kastar sig bakåt - det är urbota dumt att lära hästen :mad: det är väl aldrig riktigt praktiskt att en häst lär sig att han kan gå och komma som han vill :crazy:

så av den anledningen ska han ha riktiga grejer på sig i början. jag hade nog fasen satt på en kogrimma av kättingar och ett hållbart repgrimskaft utan svaga länkar som spänne osv. när hästen sätter sig på tvären så är det bara å vänta ut den. men om hästen skulle få panik (vilket de ofta inte får - utan det handlar i 99% av fallen om ren tjurighet och bortskämdhet) så kan man ju faktiskt ha en kniv i fickan så man kan skära loss den. men jag lovar att hästen kommer att prova att kasta sig bakåt och när den väl känner att den verkligen inte kommer loss så lessnar den och sen komemr den bara att prova nån enstaka gång till - sen är problemet ur världen.

om man fortsätter och ha ohållbara grejer så komemr detta problem aldrig att försvinna. hästen vinner ju hela tiden. och det är väl inte det hästhållning går ut på? :confused:

och till alla som säger att man ska sätta fast hästen tills den sliter:
Inser ni vilka konsekvenser det kan få??
Hästen är ett flyktdjur och flyr inte för att vara dum, det finns bakomliggande orsaker till varför.

Ett djur hittar aldrig på anledningar för att djävlas, möjligen undanflykter till att inte gå med på något - den kan vara rädd,osäker, ha ont eller ha blivit utsatt för jobbiga situationer som framkallat panik innan.

Att spänna fast ett flyktdjur på några hundra kilo är verkligen att leka med döden, både utsätta sig själv och hästen för något som verkligen kan gå illa - och den utvägen hoppas jag verkligen inte att TS tänkt sig!

och det är väl inte det hästhållning går ut på? :confused:

Inte våld heller. God hästhållning innebär att man håller på med hästar på ett stillsamt sätt och även använder en hel del sunt förnuft ,hoppas jag och sätter säkerheten för häst och människa högt!

fast hästen måste få känna att den inte kommer lös. den måste ge sig. och av den anledningen så kommer man in i en ond cirkel om hästen vet att den kommer lös bara den kastar sig bakåt - det är urbota dumt att lära hästen :mad: det är väl aldrig riktigt praktiskt att en häst lär sig att han kan gå och komma som han vill :crazy:

så av den anledningen ska han ha riktiga grejer på sig i början. jag hade nog fasen satt på en kogrimma av kättingar och ett hållbart repgrimskaft utan svaga länkar som spänne osv. när hästen sätter sig på tvären så är det bara å vänta ut den. men om hästen skulle få panik (vilket de ofta inte får - utan det handlar i 99% av fallen om ren tjurighet och bortskämdhet) så kan man ju faktiskt ha en kniv i fickan så man kan skära loss den. men jag lovar att hästen kommer att prova att kasta sig bakåt och när den väl känner att den verkligen inte kommer loss så lessnar den och sen komemr den bara att prova nån enstaka gång till - sen är problemet ur världen.

om man fortsätter och ha ohållbara grejer så komemr detta problem aldrig att försvinna. hästen vinner ju hela tiden. och det är väl inte det hästhållning går ut på? :confused:

Då kan ju du tala om för mig hur du skär loss din häst från kokättingen? :grin:

Att 99% av alla hästar som får panik egentligen bara är tjuriga är bara struntsnack. Att inte låta hästen vinna genom att sätta fast den i en kätting är väl ändå en rätt korkad ide? Hästar är, som sagt, flyktdjur. Det är de i grund och botten och får en häst panik går den på instinkter och inte tjurighet.

Jag väljer att kommunicera med mina hästar på annat sätt än tvång. Att försöka tvinga en varelse på ett halvt ton till något genom att sätta fast den med våld låter väldigt vanskligt i mina öron. Jag har aldrig och kommer aldrig göra så. Då kommer man längre med ett gott ledarskap och ett lugnt och bestämt sätt.

Ingen av mina hästar försöker slita sig i stallgången eller sliter sönder sina prylar. De kommer inte och går som de vill, som du väljer att uttrycka det. Faktum är att de är väluppfostrade och står inte över mig i rang. Skulle jag däremot sätta fast min häst i en kätting i ett träd och lämna honom där för att "vänta ut honom" så skulle han garanterat få panik och slita tills han skadade sig själv.

Jag har varit med om att en häst fastnat i sin grimma en gång. Om du inte kallar det panik utan tjurighet så vet jag faktiskt inte hur du tänker. Valet där var rätt enkelt. Att hjälpa hästen loss innan han slet sig fördärvad. Men jag förmodar att du hade låtit hästen slita sig trött..? :grin:

Då kan ju du tala om för mig hur du skär loss din häst från kokättingen? :grin:

Att 99% av alla hästar som får panik egentligen bara är tjuriga är bara struntsnack. Att inte låta hästen vinna genom att sätta fast den i en kätting är väl ändå en rätt korkad ide? Hästar är, som sagt, flyktdjur. Det är de i grund och botten och får en häst panik går den på instinkter och inte tjurighet.

Jag väljer att kommunicera med mina hästar på annat sätt än tvång. Att försöka tvinga en varelse på ett halvt ton till något genom att sätta fast den med våld låter väldigt vanskligt i mina öron. Jag har aldrig och kommer aldrig göra så. Då kommer man längre med ett gott ledarskap och ett lugnt och bestämt sätt.

Ingen av mina hästar försöker slita sig i stallgången eller sliter sönder sina prylar. De kommer inte och går som de vill, som du väljer att uttrycka det. Faktum är att de är väluppfostrade och står inte över mig i rang. Skulle jag däremot sätta fast min häst i en kätting i ett träd och lämna honom där för att "vänta ut honom" så skulle han garanterat få panik och slita tills han skadade sig själv.

Jag har varit med om att en häst fastnat i sin grimma en gång. Om du inte kallar det panik utan tjurighet så vet jag faktiskt inte hur du tänker. Valet där var rätt enkelt. Att hjälpa hästen loss innan han slet sig fördärvad. Men jag förmodar att du hade låtit hästen slita sig trött..? :grin:

ja om du läser mitt inlägg så står det ett vanligt grimskaft. OJ hur skär man av det?? har du tummen mitt i handen eller? :grin::grin:

inte undra på att ridhästar har så förbannat dåligt rykte när de får göra som de vill. ni fjäskar och fjäskar och ger dem godis för att de står på gången. hjälp säger jag bara... :crazy:

ett bra sätt är att sätta cykelslangar i linorna - då blir det inte tvärstopp men hästen kommer aldrig lös. har den väl börjat komma lös så utnyttjar den det.

och det är inte panikhästar jag snackar om - jag pratar om bortskämda halvblod som gör somd e vill och matte låter de komma lösa om de bara backar en halvmeter på gången. han fick ju panik :grin::grin:

ja om du läser mitt inlägg så står det ett vanligt grimskaft. OJ hur skär man av det?? har du tummen mitt i handen eller? :grin::grin:

inte undra på att ridhästar har så förbannat dåligt rykte när de får göra som de vill. ni fjäskar och fjäskar och ger dem godis för att de står på gången. hjälp säger jag bara... :crazy:

ett bra sätt är att sätta cykelslangar i linorna - då blir det inte tvärstopp men hästen kommer aldrig lös. har den väl börjat komma lös så utnyttjar den det.

och det är inte panikhästar jag snackar om - jag pratar om bortskämda halvblod som gör somd e vill och matte låter de komma lösa om de bara backar en halvmeter på gången. han fick ju panik :grin::grin:

"jag hade nog fasen satt på en kogrimma av kättingar". Väldigt pedagogiskt du.. :grin:

Jag undrar vilka som får dåligt rykte med tanke på ditt inlägg. Några "bortskämda halvblod" finns inte i mitt stall. Inte heller några hästar som gör som de vill. Jag har harmoniska hästar som inte behöver fostras med våld och tvång.

De hästar och mattar du nämner existerar inte i min närhet. Att ridhästar överlag skulle ha dåligt rykte måste ju vara ett skämt. :D Dåligt rykte får hästar inte automatiskt för att de är ridhästar. Men du verkar ju gilla att dra alla över en kam..

De panikhästar du "inte snackar om" var ju näst intill obefintlig enligt ditt föregående inlägg. För alla vet ju att panik bara grundar sig i tjurighet och bortskämdhet.. eller inte.

Dina argument håller inte. Inte för mig åtminstone. Jag föredrar att ha vålmående och väluppfostrade hästar men jag väljer att göra det på det sätt som gynnar hästens välbefinnande. Inte genom att utöva tvång och våld. :grin:

Det man måste göra skillnad på är om hästen får panik eller om den gör det för att komma lös. Får den panik så märks det.. Många testar för att se om det går att komma lös och har det lyckats några gånger så lär den hålla på..

Jag har haft flertalet hästar som kastar sig bakåt. Då tar man på dom en HALSRING och grimma (hållbar lädergrimma),drar grimskaftet igenom grimman och i halsringen, binder dom kort och gärna på cementgolv, med halm eller spån ovanpå. Det blir inte så lätt att få fäste så. Och grimskaftet SKA hålla.. Jag använder sådana med en massiv hake som man böjer flärpen utåt för att öppna. Och anledningen att det ska vara kort är för att det inte ska bli sån snärt när dom kastar sig och det tar stopp så blir det ett knyck i nacken. Sen är det bara att vänta..

Jag kan tillägga att jag har ardenner nuförtiden..

Varför ska du skära av GRIMMAN? (en kogrimma av kätting är just en grimma av kätting, om man sedan sätter fast den i grimskaft i ett annat material finns det väl inget som hindrar att du skär av grimskaftet om du nu högt önskar det)

Jag har sett MÅNGA bortskämda ridhästar. Så många att jag inte längre tycker det är trevligt med inackorderingsstall. Folk som tror de har en knähund istället för häst, att man kan klappa dem snälla med förståelse, att man kan mata dem lugna. Det finns ingen ände på dumheten.

Efter besök i verkligheten i galopp och travstall måste jag säga att det är en HELT ANNAN diciplin på både folk & fä, det halvbloden kommer undan med skulle en galopp- eller travhäst i ett seriöst stall aldrig få ta sig friheten till.

Alla vill ha en egen häst, vissa skaffar det också, men långt ifrån alla är lämpade att ha hand om dessa stora djur.

Nu hoppar jag in på ett hörn.

Jag har ett fullblod från galoppstall, och hon var inte väluppfostrad kan jag lova! Nu menar jag inte att det är vanligt, men det finns.

Hon gick inte att lasta, hon slog över för minsta lilla för hon var så rädd och stressad. Hon kunde inte stå uppbunden ens i de längsta linor... Detta var inga dumheter, detta var ren och skär rädsla!

Hon slet sönder två grimmor i början när en annan i stallet skulle spola av benen på henne när jag var sjuk. Nu står hon uppbunden i de flesta linor utan problem, för jag tycker det är nödvändigt att kunna. Men oftast har jag henne löst för hon trivs bättre med det.

Detta har jag inte löst genom att sätta fast henne i ett träd eller en kätting. Jag har tränat andra övningar för att göra det lättare för henne och för att få bukt med hennes klaustrofobi.

Detta löstes genom förtroende, positiv feedback och träning!

Tycker man får anpassa varje metod efter just den idividen man jobbar med vid just det tillfället. Har sett båda delar ni har pratat om.

Ex; Unghästen i stallet är lite stoig och surnar till ibland och då tror hon att hon ska få göra som hon vill. En gång stod hon i spolspiltan (hon är van vid att stå bunden och är inte rädd för vatten) och blev sur när ägaren skulle flytta henne, och slängde sig bakåt.

När grimman inte lossnade fortsatte hon att slita, och satte sig nästan på rumpan (utan att ha panik), efter att ha slitit och dragit i vad som kan ses som panik så fattade hon att det inte hjälpte, så hon ställde sig lugnt och fint. Visserligen fick hon lite skrapsår, men sen den gången har hon alltid stått lugnt och fint, utan att vara rädd för kedjor eller spolspiltor.

Min häst har dock fått panik, men jag ville inte att hon ska slita sig loss, utan i början så var jag beredd varje gång hon fick panik och fick loss henne fort som attan, tog bort kedjorna, klappade lite lugnande och satte dit dom så fort hon blivit lugn. Avslutade när hon hade stått still.

Bara min åsikt..

Jag måste få säga, att jag blir mörkrädd av sånna här tips!
Det är mycket farligt för både hästen och andra i närheten, vid panik att den sitter i ett allt för fast matrial. ..l"åt den slita bäst den vill"..men var då beredd på att hästens huvud kanske ryker. Hästar är flyktdjur och sitter de fast så kan man räkna med att de sliter tills det går av, antingen att något på den själv går av eller värre.
Repgrimmor är något som inte ska sitta på hästen annat än vid markarbete/NH o liknande! Repet håller en vikt på nära 1 ton i kraft och är inget som ett hästhuvud till slut klarar av...

Hade ingen aning om att repgrimmor var skadliga.

Hästar som är som de ska i huvudet drar inte sönder sig själva.
Det är John Moore, som jag håller högt och respekterar för hans kunskap, som har gett mig det här "tipset". Andra personer som jag håller lika högt har hållit med om att det är en bra metod.
Inget av det något bukefolk häver ur sig kan få mig att ändra på den åsikten, förutom just repgrimman som redskap.

Men ni behöver inte vara oroliga för att jag ska skada en häst genom att utöva denna metod. Jag tycker själv att den är alldeles för drastisk, och jag skulle aldrig köpa/låna en häst som inte pallar att bli uppbunden.

Äsch... jag är inte läskunnig.

Hur gör man för att radera inlägg?

Senast ändrad:

Hade ingen aning om att repgrimmor var skadliga.

Hästar som är som de ska i huvudet drar inte sönder sig själva.
Det är John Moore, som jag håller högt och respekterar för hans kunskap, som har gett mig det här "tipset". Andra personer som jag håller lika högt har hållit med om att det är en bra metod.
Inget av det något bukefolk häver ur sig kan få mig att ändra på den åsikten, förutom just repgrimman som redskap.

Men ni behöver inte vara oroliga för att jag ska skada en häst genom att utöva denna metod. Jag tycker själv att den är alldeles för drastisk, och jag skulle aldrig köpa/låna en häst som inte pallar att bli uppbunden.

Jag har också hört att man inte ska/får binda upp alls i repgrimma just för att den är skarp. Jag vet inte, jag har en "riktig" men har aldrig bundit upp i den utan hade "vanlig" lädergrimma.

En häst drar inte sönder sig medvetet, men ett knyck bakåt och grimman ligger illa så kan dom iaf få kotförskjutning i nacken, och går det illa så kanske en nervskada.. Det är därför man ska ha en halsring som är bred och inte sitter på det mest ömtåliga stället, bakom öronen.

Det man måste göra skillnad på är om hästen får panik eller om den gör det för att komma lös. Får den panik så märks det.. Många testar för att se om det går att komma lös och har det lyckats några gånger så lär den hålla på..

Jag har haft flertalet hästar som kastar sig bakåt. Då tar man på dom en HALSRING och grimma (hållbar lädergrimma),drar grimskaftet igenom grimman och i halsringen, binder dom kort och gärna på cementgolv, med halm eller spån ovanpå. Det blir inte så lätt att få fäste så. Och grimskaftet SKA hålla.. Jag använder sådana med en massiv hake som man böjer flärpen utåt för att öppna. Och anledningen att det ska vara kort är för att det inte ska bli sån snärt när dom kastar sig och det tar stopp så blir det ett knyck i nacken. Sen är det bara att vänta..

Jag kan tillägga att jag har ardenner nuförtiden..

:bow::bow:

Varför ska du skära av GRIMMAN? (en kogrimma av kätting är just en grimma av kätting, om man sedan sätter fast den i grimskaft i ett annat material finns det väl inget som hindrar att du skär av grimskaftet om du nu högt önskar det)

Jag har sett MÅNGA bortskämda ridhästar. Så många att jag inte längre tycker det är trevligt med inackorderingsstall. Folk som tror de har en knähund istället för häst, att man kan klappa dem snälla med förståelse, att man kan mata dem lugna. Det finns ingen ände på dumheten.

Efter besök i verkligheten i galopp och travstall måste jag säga att det är en HELT ANNAN diciplin på både folk & fä, det halvbloden kommer undan med skulle en galopp- eller travhäst i ett seriöst stall aldrig få ta sig friheten till.

Alla vill ha en egen häst, vissa skaffar det också, men långt ifrån alla är lämpade att ha hand om dessa stora djur.

Ingenstans i mitt inlägg står det att jag "önskar högt" att skära av grimman. Det var i inlägget som jag svarade på där detta förslag fanns;
"när hästen sätter sig på tvären så är det bara å vänta ut den. men om hästen skulle få panik (vilket de ofta inte får - utan det handlar i 99% av fallen om ren tjurighet och bortskämdhet) så kan man ju faktiskt ha en kniv i fickan så man kan skära loss den."
Däremot uppfattade jag att även grimskaftet skulle vara av kätting enligt föregående vilket var fel.

Allmänt svar till tidigare skrivna kommentarer i tråd;

Varför skrivs det enbart om dessa "bortskämda halvblod". Är det något jag missat som säger att alla ridhästar automatisk måste vara halvblod? En varmblodstravare som brukas just till ridning och aldrig gått på bana klassas väl också som just en ridhäst även om den inte är framavlad för det ändamålet, eller?

Nu har jag ingetdera av föregående och står inte heller i inackorderingsstall. Däremot säger mina upplevelser bakom kulisserna på travbanan att det finns både bra och dåliga hästägare även där.

Jag förstår inte denna "dra alla över en kam-mentaliteten". Alla som har en viss typ av häst beter sig ju knappast likadant? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 330
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad... 2
Svar
28
· Visningar
5 475
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka