Trasiga grejjor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare swing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 467
S

swing

Idag flög jag av hästen, han stack iväg och trampade sönder tyglarna, ramlade av för några veckor sen då gick tyglarna oxå sönder, ledde honom för någon vecka sedan och han stack iväg = tyglarna trasiga då med!:cool:

Sen har han gjort sönder 3 träns och en hel massa grimmor men nu binder jag alltid upp honom med balsnören så grimmorna har klarat sig.

men vad kan man göra så han inte har sönder tyglarna och tränsen? Inte så lätt när man ramlat av och hästen sticker iväg, snubblar på tyglarna och vipps så är dom sönder...

Det börjar bli dyrt det här:cool: Någon mer som har sånna här problem?:confused: Vad gör man?:crazy:

Sv: Trasiga grejjor?

Det verkar inte som om utrustningen är det som du ska oroa dig för. :crazy:
Men nej, jag har inga tips mer än att du kanske ska ta hjälp på hästhanteringsforumet.

Träna hantering kanske???
Känner igen problemet med söndertrampade tyglar. Bara att laga det som går sönder. Tror det blir billigast.

Det där med balsnören i grimman tycker jag bara lär hästen att den kan komma loss om den tar i tillräckligt....(jag vet att många inte håller med!!!) men att träna på att kunna "sitta fast" är ganska grundläggade för hästhantering. Hur är det om du skulle binda upp den i boxen?

Att det blir dyrt att köpa nya grejer är väl det minsta problemet för dig just nu låter det som.

Det huvudsakliga är väl att varken hästen eller du gått sönder (hittils iaf) och att det "bara" varit utrustningen.

Så länge hästen är svår att leda och grejer kan tänkas gå sönder så får du väl ha billiga "slit å släng" grimmor.
Lika med tyglar kanske du kan köpa några billiga som inte gör så mkt att de går sönder som ett par dyrare.

Och lär dig laga, spara reservdelar etc, det hjälper dig nog i längden.

Och det kanske viktigaste tipset har du ju redan fått,
ta hjälp av tränare eller plugga på annat sätt både på marken och från ryggen.

Den här hästen låter inte säker just nu. Det är ju inte bara du och hästen som kan skadas/gå sönder om den kommer lös så ofta som du skriver.

Lycka till.

Idag flög jag av hästen, han stack iväg och trampade sönder tyglarna, ramlade av för några veckor sen då gick tyglarna oxå sönder, ledde honom för någon vecka sedan och han stack iväg = tyglarna trasiga då med!:cool:

Sen har han gjort sönder 3 träns och en hel massa grimmor men nu binder jag alltid upp honom med balsnören så grimmorna har klarat sig.

men vad kan man göra så han inte har sönder tyglarna och tränsen? Inte så lätt när man ramlat av och hästen sticker iväg, snubblar på tyglarna och vipps så är dom sönder...

Det börjar bli dyrt det här:cool: Någon mer som har sånna här problem?:confused: Vad gör man?:crazy:

Jag tycker att det är lite svårt om man hammnar i ditt "läge" eftersom om hästen kastar sej när man har den uppbunden så känns det nästan tryggare om den lossnar som balsnören, men att ha riktiga grimskaft är ju bättre på ett annat sätt eftersom att de inte går sönder.:crazy:
Varför ramlar du av o varför springer hästen iväg när den sitter fast?
Du kanske ska ta hjälp av en tränare både m ridningen o hanteringen...?
Lycka till:)

Jag har sett en som hade en (ca 20-30 cm lång) ögla av typ balsnöre i en av de små ringarna vid framvalvet.
När hon skulle rida trädde hon in tygeln i den - så kan tyglarna inte komma över halsen på hästen :idea:
kanske vore ngt att testa...

Tips till dem som inte vill att hästen ska lossna så lätt som den gör med balsnören men ändå vill vara säker på att utrustningen går sönder om det verkligen krävs: Lädergrimma. Läder går sönder till slut men inte lika lätt som ett balsnöre. Enligt min mening lär de sig bara att de lätt kommer loss om man använder balsnören och då blir det ju farligt att köra dem i transport för där finns inga balsnören som släpper.
Lädergrimmor är dessutom mycket lätta att laga.

Hur har pållen burit sig åt för att ha sönder tre träns?

Jag hoppas vid gud att du inte binder upp den i träns med bett!

_Alla_ hästar ska kunna vara uppbundna. Kan den inte vara uppbunden utan kastar sig, så bind fast den i ett träd i något som inte kan gå sönder men som heller inte skadar hästen om den kastar sig, te x en stadig repgrimma.
Låt hästen dra bäst den vill, vänta tills den lugnar sig och släpp lös den och beröm den. Repetera gång efter gång tills hästen slutar upp med att kasta sig.

Uppbindning och att kunna bli ledda ordentligt är så grundläggande att det är helt otroligt att det faktiskt finns "hanterbara" hästar som inte kan det.

Man blir mörkrädd!

Håller med, men inte att binda upp i repgrimma, den kan verkligen skada känsliga delar av hästens huvud om den kastar sig. Ett skarpt redskap!
Håller med alla som tycker att ts behöver hjälp av kunnig tränare, så där ska det inte få gå till.

så bind fast den i ett träd i något som inte kan gå sönder men som heller inte skadar hästen om den kastar sig, te x en stadig repgrimma.
Låt hästen dra bäst den vill, vänta tills den lugnar sig och släpp lös den och beröm den. Repetera gång efter gång tills hästen slutar upp med att kasta sig.

Uppbindning och att kunna bli ledda ordentligt är så grundläggande att det är helt otroligt att det faktiskt finns "hanterbara" hästar som inte kan det.

Man blir mörkrädd!

Jag måste få säga, att jag blir mörkrädd av sånna här tips!
Det är mycket farligt för både hästen och andra i närheten, vid panik att den sitter i ett allt för fast matrial. ..l"åt den slita bäst den vill"..men var då beredd på att hästens huvud kanske ryker. Hästar är flyktdjur och sitter de fast så kan man räkna med att de sliter tills det går av, antingen att något på den själv går av eller värre.
Repgrimmor är något som inte ska sitta på hästen annat än vid markarbete/NH o liknande! Repet håller en vikt på nära 1 ton i kraft och är inget som ett hästhuvud till slut klarar av...

Hur har pållen burit sig åt för att ha sönder tre träns?

Jag hoppas vid gud att du inte binder upp den i träns med bett!

_Alla_ hästar ska kunna vara uppbundna. Kan den inte vara uppbunden utan kastar sig, så bind fast den i ett träd i något som inte kan gå sönder men som heller inte skadar hästen om den kastar sig, te x en stadig repgrimma.

Man blir mörkrädd!

Jag bli mörkrädd av ditt tips:crazy:.
Repgrimma, slita bäst den vill, kan den då inte skada sig?
Skämtar du eller?

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder balsnören för det spelar ingen roll vilken grimma eller grimskaft jag har, får hästen ett ryck så sliter han sönder vilket som... och repgrimma har jag inte testat men jag tycker inte man ska binda upp hästar i med en sån!

Alla ramlar väl av sina hästar ibland eller? Även proffs ramlar av. Den här hästen är inte jättefarlig, sist var vi ute och galopperade, en katt hoppar upp ur diket hästen tvärvänder hem inte så lätt att sitta kvar då..

Dom andra gångerna när träns/ tyglar har gått sönder så har jag ramlat av eller ibland så tar han ner huvudet för att äta = tyglarna åker ner och han trampar på dom = panik och han sliter sönder dom. Någon gång har han oxå blivit skrämd och stuckit iväg och haft sönder tyglarna eftersom dom brukar åka ner...

Och nej jag skulle aldrig få för mig att binda upp honom i träns!

Dom andra gångerna när träns/ tyglar har gått sönder så har jag ramlat av eller ibland så tar han ner huvudet för att äta = tyglarna åker ner och han trampar på dom = panik och han sliter sönder dom.

Men det är väl ett ganska stort uppfostrans-/hanteringsproblem??

Låt inte hästen äta när du rider, helt enkelt. Det är inte ett dugg praktiskt, gulligt eller generöst mot hästen. Du har ju erfarenhet av hur illa det kan gå nu, eller hur? :crazy:

Genom erfarenhet så lär man sig att vara försiktig och att i varje situation tänka på vilka konsekvenser ett visst handlande kan få. Det handlar om att se faran innan något får chansen att hända.

Självklart måste hästen kunna stå uppbunden och acceptera att stå fast. Det tränar man lämligen genom en hållbar grimma (ardennergrimma i läder), hållbar uppbindning och slutligen en vägg bakom hästen. När hästen drar bakåt kommer först uppbindningen att ta emot, stretar den en cm till ska väggen sätta stopp. Försöker den pressa framåt ska uppbindningen ta detta. Ofta blir det värre innan det blir bättre. D v s hästen börjar slåss som en galning innan den ger sig. Men den måste ge sig, den måste acceptera läget.

Detta är en ren säkerhetsgrej, det kan hända många riktigt elaka olyckor om hästar inte är hanterbara. Till hanterbara hör att bli uppbunden, lastad, ledd i grimma och grimskaft (ett par exempel). Grundläggande träning som ska sitta redan som föl.

Själv satte jag fast tyglar med en sporrem i förbygelsringen i sadeln de gånger jag red avkastarkungen. Åkte jag av kom i alla fall inte tyglarna över huvudet på hästen.

Jag låter självklart inte hästen äta när jag rider men när man står på backen är det svårt att ha stenkoll på hästen hela tiden.

och det här är en stor och kraftig häst som jag köpte ohanterad som 3 åring och han gör sönder vilken grimma eller grimskaft som helst. Nu har jag inget ställe med en sådan vägg du pratar om och jag förstår att det är mycket lättare med föl/ mindre häst

I boxen? I spilta, vänd åt andra hållte?

En dubbelsydd ardennergrimma håller för att bogsera bil i, det är ingen häst som rycker sönder den. Pallar att släpa en ardenner efter traktor om så skulle krävas.

Vill man komma tillrätta med problemet måste man anstränga sig en smula, det kommer inte av sig själv. Och om man INTE stävjar beteendet eskalerar det. DÅ blir det riktigt farligt.

Hästen får aldrig beta om jag inte uttryckligen tillåtit det.

Jag låter självklart inte hästen äta när jag rider men när man står på backen är det svårt att ha stenkoll på hästen hela tiden.

Nej, det är det inte... ;)

Vet man att man har en häst som gärna sätter ner huvudet och betar så vaktar man på den och eventuell kringhängande utrustning (fäster tygeln så att den inte kan åka ner etc), och så lär man den att inte beta förrän den fått tillåtelse.

När det gäller min häst, som är ganska stark och "lurig" av sig så gäller konsekvent inget bete vid handen öht. Då slipper vi tjafsa.

Det blir farligt när hästen fastnar och kanske trasslar in sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 330
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad... 2
Svar
28
· Visningar
5 476
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Svensk Politik 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur