Trasigt täcke

AmyPond

Trådstartare
Idag när jag hämtade hästen i hagen låg täcket långt bak för att översta bogspännet gått rakt av. Han har använt det 2-3 gånger och det har åkt bak varje gång, men nu höll inte spännet. I övrigt är täcket helt, förutom spännet och att kardborren knappt håller ihop i bogen vilket gör att spännena får ta vikten. Halvhalsen håller sig inte uppe utan knölar ihop sig. Tänker åka och lämna tillbaka det imorgon (köptes innan jul) men självklart hittar jag inte kvittot, så får ta med kontoutdrag.

Hur gör ni när ni reklamerar täcken? Vad säger ni i butiken? Jag vill helst inte ha ett likadant täcke eftersom jag inte är nöjd med det, men vet att de har rätt att laga alt ge en ny av samma vara. Hur ofta får ni pengarna istället/ett annat täcke?
 
Sv: Trasigt täcke

Konto utdrag och att du vet exakt dag och tid när täcket inhandlades är bra att ha, man måste hitta det exakta kvittot i datorn vilket är otroligt jobbigt om i vissa kassaprogram. Normalt så har kvittot ett kvitto nummer som skrivs in, många vägrar också att göra retur utan kvitto då kassaprogramet inte tillåter det.
 
Sv: Trasigt täcke

Fast att täcket inte passar din häst är inte anledning för reklamation. Det är ju uppenbart att täcket inte kommer att hålla om det inte ligger bra på hästen, på det sätt du beskriver.
 
Sv: Trasigt täcke

Tvivlar starkt på att du får reklamera täcket. Reklamationer går bara igenom om det är tillverkningsfel. På din beskrivning så låter det dom om täcket haft fel passform för din häst och utsatts för slitage pga det. Bara att bita i det sura äpplet och lära sig läxan att byta direkt innan användning om man inte är helt nöjd med passformen.

/waco som jobbar i ridsportbutik
 
Sv: Trasigt täcke

Det är inte reklamationsorsak att det inte passar din häst. Du skulle kunna bytt det på öppet köp om butiken har det, efter att ha provat det på hästen.

Men annars, så jag har bara tagit med prylen, förklarat vad som är fel med den och så har det varit bra med det. Oftast har jag när det handlat om billigare saker erbjudits en ny likadan vara eller pengar tillbaka. Ang pengar tillbaka så vid en godkänd reklamation har du alltid rätt att få pengar i handen (eller på kortet), du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto vid reklamation.
 
Sv: Trasigt täcke

du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto vid reklamation
vissa butikers kassa system skriver automatiskt ut tillgodokvitto, så då är det tillgodokvitto eller inget.
 
Sv: Trasigt täcke

vissa butikers kassa system skriver automatiskt ut tillgodokvitto, så då är det tillgodokvitto eller inget.

Då får de lösa det om de ska följa konsumentköplagens bestämmelser såsom ARN tolkat det (ARN 1991-6544)

"Förfaringssättet att vid godtagen reklamation tillställa kunden ett tillgodokvitto har inte ansetts vara i överensstämmelse med konsumentköplagens bestämmelser."

"Vid prisavdrag eller hävning skall kontant ersättning lämnas - inte tillgodokvitto."
 
Senast ändrad:
Sv: Trasigt täcke

kl. till alla

Passformen var så bra det kan vara när täcket ligger på i stallet, men av någon anledning halkar det bak och lägger tryck på bogen när han rör sig i hagen, har inte varit med om det förut med något täcke. Jag mailade till affären och de skickar nytt spänne, sen säljer jag täcket, och som det beskrevs ovan, "biter i det sura äpplet". :)
 
Sv: Trasigt täcke

kl. till alla

Passformen var så bra det kan vara när täcket ligger på i stallet, men av någon anledning halkar det bak och lägger tryck på bogen när han rör sig i hagen, har inte varit med om det förut med något täcke. Jag mailade till affären och de skickar nytt spänne, sen säljer jag täcket, och som det beskrevs ovan, "biter i det sura äpplet". :)

Kanar det bak är det för stort i halsöppningen. Du skulle kunna testa att sy bogveck på täcket, då blir halsöppningen mindre men du har fortfarande kvar utrymme för bogen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 086
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 744
Senast: Emine
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp