Trasmattor i öppning?

cello

Trådstartare
Har läst att vissa har trasmattor i öppning till ligghall. Någon som har bild? Positiva/negativa erfarenheter?
 
Aldrig hört om detta innan, men det låter ju smart! :idea:

Vi håller på o funderar på vad vi kan använda i öppningarna istället för dom där svindyra plastremsorna, så alla förslag mottages tacksamt! :D Vore mkt interessant att höra om någon testat med trasmattor.
 
Har min häst på lösdrift. Till en av ligghallarna har det hängt långa trasmattor i öppningen, men de slits så småningom sönder och i nuläget finns det inget kvar av dem. Vi har inte heller fått tag i nya. Har inte hört om att hästarna skulle trassla in sig i dem heller :)
 
Det kanske är jag som är nojjig, men jag inbillar mig att de kan trassla in sig i mattorna. Iofs om mattorna inte är så starka så kanske mattorna går sönder i stället.
Jag har också tänkt tanken, vet inte exakt hur bara.. :confused:
 
Jag har haft trasmattor i öppningen till hingstarnas ligghall i två år nu. De täcker inte hela öppningen, men fyller sin funktion genom att stoppa från att det driver in en del snö. Visst river hingstarna i dem en del, så de har fått ta en del stryk och är trasiga till viss del, men ännu gör de sitt jobb så de får hänga kvar ett tag till. Sen är det ju bara att byta mot nya.

Skaderisken ser jag som i princip noll, , skulle ngn fastna så går de sönder direkt. mattorna är gamla, vältvättade som är relativt sköra. Skulle ngn fastna så går de sönder direkt.
 
Har läst att vissa har trasmattor i öppning till ligghall. Någon som har bild? Positiva/negativa erfarenheter?


Blir det inte väldigt mörkt med trasmattor för öppningen på ligghallen? Har köldridå o den är mycket hållbar. Älsta är nog 10-13 år funkar utmärkt o sldrig gått sönder.
 
Blir det inte väldigt mörkt med trasmattor för öppningen på ligghallen? Har köldridå o den är mycket hållbar. Älsta är nog 10-13 år funkar utmärkt o sldrig gått sönder.
Det blir det nog, men jag tänkte ha det i "nödutgången". :)
 
Blir det inte väldigt mörkt med trasmattor för öppningen på ligghallen? Har köldridå o den är mycket hållbar. Älsta är nog 10-13 år funkar utmärkt o sldrig gått sönder.
Nu har ju inte jag mattor som täcker hela ingången, och den bakre (nödutgången) är fri, men visst . stjäl det en viss mängd ljus utifrån helt klart.
Hos mig är det dock inte ett problem eftersom i min ligghall finns det belysning.
 
Har funderat på detta ett tag nu och mitt största bekymmer är att mattorna kommer bli sjukt blöta...? Och att det då så småningom kommer bli mycket mögelsporrar o.dyl.?

I mitt fall så skulle jag iaf vilja ha dom i de öppningar där det regnar in i dag, och nu i vinterhalvåret kan jag inte tänka mig att de kommer hinna torrka upp på flera månader.. :crazy:
 
Har funderat på detta ett tag nu och mitt största bekymmer är att mattorna kommer bli sjukt blöta...? Och att det då så småningom kommer bli mycket mögelsporrar o.dyl.?

I mitt fall så skulle jag iaf vilja ha dom i de öppningar där det regnar in i dag, och nu i vinterhalvåret kan jag inte tänka mig att de kommer hinna torrka upp på flera månader.. :crazy:

Är du orolig över den biten, så ta ned dem och tvätta dem emellanåt dårå? :)
 
Nu har ju inte jag mattor som täcker hela ingången, och den bakre (nödutgången) är fri, men visst . stjäl det en viss mängd ljus utifrån helt klart.
Hos mig är det dock inte ett problem eftersom i min ligghall finns det belysning.

Tänkte på att det blir märkt för hästarna i ligghallen.
 
angående att det blir mörkt så kan man ju installera både lampa och fönster för att motverka det ;).

risken för mögel är nog också mindre än om mattorna hade legat i en hög utomhus också. i öppningen så hänger de ju och blir luftade av vinden, sen kan man ju välja att ha mattorna uppe endast under vinterhalvåret och ha helt öppet under sommaren för att få mer drag igenom. dvs köp billiga mattor och ha hemma ett år, sätt upp i ligghallen släng sen :). får man en orsak till att byta mattor också :).
 

Liknande trådar

Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
557
Senast: snorp
·
Fritid Misstänker att jag inte är den enda friluftsnörden här så hjälp mig att hitta rätt i djungeln av tält! Jag ska köpa tält för...
Svar
7
· Visningar
280
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp