trav eller galopp?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 392

Seabaz

Trådstartare
Nu börjar det bli vår att det kliar i över att få igång hästen. han har lagt på sig en hel del under vintern och detta måste bort ;)

Jag har en plan för hur jag ska reglera hans matintag (han går nu på lösdrift med fri tillgång men nät över balarna). Men när det kommer till ridningen så måste jag höra...

Trav eller galopp intervaller? Eller både och?
Varför? Varför inte?

Sv: trav eller galopp?

Jag brukar köra skritt/galopp när jag kör intervaller. Får för mig att det är bättre då det blir mest pulsskillnad där.. än motför trav/galopp. :-)

Skritt och galopp är effektivast och dessutom skonsammast för hästen, speciellt ryggen som oftast är svag vid igångsättning.

Senare kan du också intervalla genom att ligga på stor volt med 2-4 små hinder, ta 4 varv och sen skritt tills pulsen är nere och så andra varvet. Mycket effektivt för rygg och mage. (hindrena kan vara typ 30-50 cm, handlar mest om att de ska samla sig och ta i lite mera...):bump:

Nu börjar det bli vår att det kliar i över att få igång hästen. han har lagt på sig en hel del under vintern och detta måste bort ;)

Jag har en plan för hur jag ska reglera hans matintag (han går nu på lösdrift med fri tillgång men nät över balarna). Men när det kommer till ridningen så måste jag höra...

Trav eller galopp intervaller? Eller både och?
Varför? Varför inte?

Kör galoppintervaller istället med skritt mellan. Trav sliter oerhört mycket på en häst som inte är igång ordentligt och speciellt om den har extrakilon runt magen.

Bantade ner en groteskt fet nordiskorsning med enbart skritt som gick på fri tillgång. Skritt i raskt tempo på olika underlag och kuperad terräng. Inget såsande (men samtidigt inte stressa på hästen) Ger jättebra flås och fettet försvinner snabbt.

Är han rund tror jag mer på skritt och galopp, allra helst i backar!

Och som Zuzzi skriver så tror jag det är kanon att variera med varannan dags långa, raska skrittpass, gärna avsuttna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 309
Senast: fijja
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 486
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 032
Senast: Badger
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?