trav hingstar

Y

yodi

nu vet jag inte om jag är plaserar den här frågan på rätt ställe men jag prövar, jag och min kompis satt och diskuterade hingstar när vi kom att undra vad som krävs för att man ska få använda sin travhingst i avel, i halvblods aveln så ska den ju vara godkänd eller i alla fall avelsvärderad för att man ska få betäcka andra ston än sina egna med den men hur är det med travhingstar är det sama regler eller? :confused:
 
Du får använda din egen hingst/sto på sto/hingst du själv äger (registrerad som ägare på).

Om du lånar ett sto/hingst för betäckning med egen hingst/sto måste du stå som ägare till stoet/hingsten innan oktober (osäker på månad) året innan betäckning

Annat fall ska hingsten vara godkänd för avel.
 
Regeln att hingsten ska vara avelsvärderad för att betäcka andra ston än ägarens gäller alla hingstar oberoende av ras och korsning. Ansvarig för dessa regler är Jordbruksverket. Hingsten ska vara veterinärt OK (inga tecken på ärftliga defekter) men kan i princip vid värderingen förväntats ge riktigt dåliga avkommor. Det är heller inga inskränkningar vilka ston den får betäcka, det är lagligt att använda hingsten till alla märkliga korsningar så länge men inte tummar på djurskyddslagen viket man förmodligen skulle anset göra om man använder en shire till ett falabellasto. Förslag finns att själva värderingen ska slopas och att det enbart den veterinära kontrollen ska vara kvar.

Sedan finns det ju div olika regelverk för vilka hästar som de olika avelsförbunden godkänner och vilka hästar som får starta i olika tävlingar, och här skiljer det mycket mellan olika raser och tävlingar.
 
eehh blev lite knas där :o

så går det när man inte korrekturläser, så att det ska vara begripligt för andra :) :angel:

hoppas det inte är för snurrigt ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 829
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt sto i år med min kompis hingst, för eget ändamål. Och jag tänkte börja nu i maj så jag har några månaders...
Svar
6
· Visningar
1 513
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp