Trav-Ridhäst

Bejbie

Trådstartare
Skulle vara kul och veta hur era hästar har blivit efter ni har "skolat om", hur gjorde ni?. Hur vad de när du hoppade på för första gången? Första hoppet. Första riktigt galoppen:D

Jag har bara haft varmblodshästar. Så skulle vara kul och se hur ni andra gjorde/gör. Vad era mål är?.

:)

Sv: Trav-Ridhäst

Mitt fina vbl somnade tyvärr hastigt i somras men vi fick 6 fina år tillsammans. När jag köpte honom hade jag eg ingen aning om vad det innebar med en travare, och hade aldrig funderat på fenomenet speciellt mkt. Tack och lov var jag ödmjuk och öppen nog att fråga om hjälp. Dessutom hade jag en äldre syster som var delaktig i köpet.

Efter som att han avskydde banan red vi ut hela första sommaren och lärde honom att banan var en trevlig plats genom att alltid avsluta våra ritter där, lugnt och kravlöst. Vi satte fokus på att han skulle sänka huvudet på kommando så att hanm kunde sträcka ut överlinjen och slappna av. Förberedande inför dressyrarbetet ville vi att han skulle tänka om från sin höga hållning. Sen red vi i alla gångarter i högt tempo. :angel: Vi hade en sträcka där vi alltid galopperade varpå hästen snart lärde sig det och tog galopp från skritt. Vill inte påstå att detta är det bästa sättet att göra det på men det funka och han förstod snart galoppskänkelns betydelse även om han hade problem med galoppen ganska länge, ev pga att han var sned musklad efter en snedhet i höften.

Första gången vi skulle hoppa minns jag tydligt. Jag hade släpat med mig en kompis ut i en hage där vi ställde upp två hinderstöd. Tilläggas ska att min häst var väldigt rädd för det mesta och så även för dessa hindermaterial. Men vi tog oss igenom mellan hinderstöden och med lite övertalning gick han öven mellan dem med en bom liggandes på marken. Det tog dock ett tag för bommen tyckte han var livsfarlig. Till slut höjde vi iaf bommen till ett litet hinder och hoppade det i älg-stil. Den hopptekniken gjorde han sig eg aldrig av med men det blev bättre. Jag är ingen hoppryttare så jag hoppade sällan och gjorde det dessutom väldigt illa. Ingen ultimat lärare för hästens del.

Iom hans snedhet blev det en del problem som uppståd under åren men tack vare vår duktiga hovslagare blev han ganska bra och jag vill nog påstå att vi red passage, och en o annan tendens till piaff, men det försökte jag mig aldrig på tyvärr. Galoppen var mot slutet riktigt trevlig och han hanterade den bra i båda varven på ridbanan. Tyvärr skadade han sig i hagen i somras och där tog sagan slut. Hade det inte varit för att denna ras påminner så mkt om honom hade jag garanterat haft en likadan idag. Men det går helt enkelt inte.

Vi red sista åren nästan endast utan sadel och träns och han var en stjärna på alla sätt och vis. Trogen och fullständigt godhjärtad. Den bästa hästen i världen faktiskt.

Mitt fina vbl somnade tyvärr hastigt i somras men vi fick 6 fina år tillsammans. När jag köpte honom hade jag eg ingen aning om vad det innebar med en travare, och hade aldrig funderat på fenomenet speciellt mkt. Tack och lov var jag ödmjuk och öppen nog att fråga om hjälp. Dessutom hade jag en äldre syster som var delaktig i köpet.

Efter som att han avskydde banan red vi ut hela första sommaren och lärde honom att banan var en trevlig plats genom att alltid avsluta våra ritter där, lugnt och kravlöst. Vi satte fokus på att han skulle sänka huvudet på kommando så att hanm kunde sträcka ut överlinjen och slappna av. Förberedande inför dressyrarbetet ville vi att han skulle tänka om från sin höga hållning. Sen red vi i alla gångarter i högt tempo. :angel: Vi hade en sträcka där vi alltid galopperade varpå hästen snart lärde sig det och tog galopp från skritt. Vill inte påstå att detta är det bästa sättet att göra det på men det funka och han förstod snart galoppskänkelns betydelse även om han hade problem med galoppen ganska länge, ev pga att han var sned musklad efter en snedhet i höften.

Första gången vi skulle hoppa minns jag tydligt. Jag hade släpat med mig en kompis ut i en hage där vi ställde upp två hinderstöd. Tilläggas ska att min häst var väldigt rädd för det mesta och så även för dessa hindermaterial. Men vi tog oss igenom mellan hinderstöden och med lite övertalning gick han öven mellan dem med en bom liggandes på marken. Det tog dock ett tag för bommen tyckte han var livsfarlig. Till slut höjde vi iaf bommen till ett litet hinder och hoppade det i älg-stil. Den hopptekniken gjorde han sig eg aldrig av med men det blev bättre. Jag är ingen hoppryttare så jag hoppade sällan och gjorde det dessutom väldigt illa. Ingen ultimat lärare för hästens del.

Iom hans snedhet blev det en del problem som uppståd under åren men tack vare vår duktiga hovslagare blev han ganska bra och jag vill nog påstå att vi red passage, och en o annan tendens till piaff, men det försökte jag mig aldrig på tyvärr. Galoppen var mot slutet riktigt trevlig och han hanterade den bra i båda varven på ridbanan. Tyvärr skadade han sig i hagen i somras och där tog sagan slut. Hade det inte varit för att denna ras påminner så mkt om honom hade jag garanterat haft en likadan idag. Men det går helt enkelt inte.

Vi red sista åren nästan endast utan sadel och träns och han var en stjärna på alla sätt och vis. Trogen och fullständigt godhjärtad. Den bästa hästen i världen faktiskt.

Okej härlig med tråkigt slut på sagan;/ Träna du horsemanshiop då?.Han lät ju verkligen som en super häst när du hade tränat han:D, Min häst fick ja med tyvärr avliva på grund av att ja låna ut han till oserist folk ja inte visste då. Så de red "sönder" hans rygg,massa pisk märket på sig när ja skulle kolla på han och mager som ett skelett var han. Så hämtade samma dag. Vet inte hur de lyckades. Visst han hade dålig rygg från börjdan men bara man red han som man ska så var de ingen fara.Men tyvörr så blev han aldrig helt okej igen i ryggen. På slutet ville han inte ens gå rundan med mig för de gjorde så ont.

Va tråkigt att det slutade så. Har du fler hästar?
Njae, jag försöker hantera mina hästar med sunt förnufft och vänlig inställning endast. Bygga ett förtroende och göra ridningen till ngt som är positivt, roligt och mentalt stärkande så att de har en anledning att haka på mig och mina dumheter. ;) Sen får man kalla det vad man vill. Men han var en toppenhäst ända in i hjärtat från den dagen han föddes.

Jag köpte Honey när hon var nästan 7år gammal, och jag hade tidigare varit medryttare på 3st vbl. travare så jag visste ungefär vad jag gav mig in på på så sätt.
Hon var inriden, ungefär, och lite till. Reds in våren 2006, jag köpte henne jan. 2008.
En nervös liten tjej med viljan att göra rätt men hon förstod inte riktigt vad man ville alla gånger. Kunde skritt, trav, galopp och var lite hoppad.

Vi ägnade första månaden åt att reda ut oss själva; red nästan bara ut och vande oss med varandra. Honey testade mig ganska hårt första tiden, men vi redde ut varandra i olika situationer och efter en liten tid var vi ganska säkra på varandra. Sedan följde konditionsträning och muskelbygge i skogen (när jag köpte henne var hon trött efter en och en halv timme ungefär :cool:).
Galoppen väntade vi ett tag med, men i mars 2008 drog vi vår första spurt över ett fält i närheten av stallet. Lite hopp och bock vart det allt, och full rulle i alla fyra benen :devil:
Hoppa gjorde vi på våren när det börjat torka upp lite, några högar med ris och så (ca 40cm :D).
I maj var vi inne i Norrtälje med WRU, ganska hemskt tyckte Honey (ljud, folk, hästar, bilar...) och hon spattade en del, men en nyttig erfarenhet för oss. I juni red vi långritt på en helg med WRU. I augusti debuterade vi i distansritt: PP 30km, godkända.

Nu har vi kommit en bit längre. Honey kan skänkelvikning, öppna och sluta, och söker sig ner i en låg form. Galoppen kanske vi får backa lite med nu då hon har stått och nu är det is nästan överallt (:o), men hon förstår fortfarande galoppskänkel. Ett par busgalopper så kommer det nog tillbaka :laugh: .
Nu i sommar ska vi starta ett par PP och CR i distans, komma ännu en liten bit med dressyren, njuta av solen...

Va tråkigt att det slutade så. Har du fler hästar?
Njae, jag försöker hantera mina hästar med sunt förnufft och vänlig inställning endast. Bygga ett förtroende och göra ridningen till ngt som är positivt, roligt och mentalt stärkande så att de har en anledning att haka på mig och mina dumheter. ;) Sen får man kalla det vad man vill. Men han var en toppenhäst ända in i hjärtat från den dagen han föddes.

Inte nu längre, hjälper bara till att rida men funderar på att skaffa mig en häst igen.:), Aaa precis, Den ja fick avliva red ja bara med gims-skaft ute i skogen och sånt. Så tränar mkt horsemanship ja med;D. heheh Hästarna bli ju mkt trevligare och prenoliga när man verkligen lägger ner energi så blir man ju verkligen fäst vid hästen med;D

Jag ha två st varmblodshästar men berätta bara om den ena.
Köpte Kadde 8 dec 05 han va då 5 år gammal och kom direkt från travträning. Hade aldrig hunnit starta. Inriden var han men inte mer. Det enda han förstod va skänklen = öka, dra i tyglarna = broms :p
Första tiden skrittade vi bara ut, lärde känna varandra. Lärde hnm att bli longerad och så tömkörde vi en del.
Jag märkte ganska snabbt att han kunde bli en riktigt fin ridhäst. Första galoppen va i skogen som inte va alltför snabb, om jag jämförde med mitt andra vbl så var hans galopp riktigt kort och fin.
Men det dröjde till sommaren 07 som jag började träna hnm ordentligt i dressyren och hoppning. Många ggr undrade vad jag hade gett mig in på. Då jag verkligen fick lära hnm från grunden. Men all träning, svett och tårar gav resultat. Han lärde sig otroligt fort. Och innan sommaren va slut kunde han han båda galoppfattningarna(kanske inte med en gång, men han förstod vad dem betydde) skänkelvikning, böja sig på volter och hörn och kort och fin trav.
Första hoppet med hnm kommer jag inte ihåg men samma sommar 07 hoppade jag 1 m med hnm.
Idag kan han ta båda galoppfattningarna från stillastående, skritt och trav. Från stillastående kan fortfarande vara lite problem, men oftast ta han den med en gång. Galoppen är kort och fin men den är fortfarande inte rund. Men det börja komma.
Kan gå i form i alla gångarter. Ja han kan grunden inom dressyren men kan lära sig mer om man själv ha dem kunskaperna som jag tyvärr inte ha :(
Han har hoppat 135 cm i löshoppning i våras med mkt god marignal, 105 cm med mig på i somras.
Är så stolt och glad över min goa kille:love:

Bilder för den som är intresserad:) Tagna i dec 08
Jag som rider
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/25740000-25749999/640x480/25749838.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/25740000-25749999/640x480/25749843.jpg
Hoppbild 80 cm, ej jag som rider
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/25240000-25249999/640x480/25246746.jpg

I början när jag köpte honom var han sjukt stressad och ville inget annat än att springa. Med lite hjälp av instruktör och grubblande fram och tillbaka fick vi balans genom rätt foder, lagom motion och MYCKET varierat arbete. Han är en sån som tröttnar väldigt fort.
Så, vi tog allting från början, strävade efter avslappnad ridning som gav resultat att han blev starkare och kunde börja med galoppen. Och vad ska man säga om den? Han orkade inte riktigt bära sig där, så det blev mest spring. Men allteftersom tiden gick blev han starkare och galoppen bärigare. När ridmusklerna kom blev han även lugnare och mer harmonisk när man red ut, annars var det bara tävling som gällde med de andra hästarna.
Det visade sig senare att han älskade att hoppa och är ganska duktig på det. I princip behöver man bara "åka med", han rättar till sig själv för det mesta så han är bra som nybörjar-hopphäst. Nu alltså, inte innan när han bara sprang ;)

Vårat mål var väl bara att få en lugn harmonisk häst, jag är ingen som vill tävla utan bara ha en fin hobbyhäst som man kan träna dressyr och hoppa. Nu är han 22 år och har haft honom i 10 år i år, har svårt att tro att jag nånsin kommer hitta en sån häst som ställt upp så mycket.

Helt underbar kille :love:

Jag köpte min travare för nästan exakt två år sen,nu är hon tio år.
När jag köpte henne så var hon i rätt dåligt skick hovarna var gätte trasiga och hon var rätt så överviktig pga ägaren hade låtit sin hästar stå i sin box varje dag och fick bara komma ut varanan dag pga han hade en hingst och en valack + 3 ston.ingen av dom gick på travet utan alla stod mest,han hade ingen ork och kroppen höll inte till att träna...men hästarna fick ännu liter viss med havre varje dag.Dom sålde dom hästar som gick att sälja resten skulle gå till slakt.så jag och min pappa köpte en varsin häst,bådda ston.
så när jag köpte mitt sto var hon extremt reserverad och skygg,det första vi gjorde var att släpa dom på bete i våra hagar.
varje dag fick jag gå dit och träna på att ta av o på grimman.
snacka om tålamods krävande,ibörjan vände hon bara rumpan till mig och stack iväg.men så småningom så börjde hon låta mig sätta på grimman o efter ca 1 månad efter att vi köpte dom så kunde vi lyfta bakbenen utan att dom blev nervösa och ville sparka så då fixade hovslagaren till hovarna för första gången.
Efter det så har det nästan bara gått framåt det fösta året träna jag bara horsemanship med henne och nu det senaste året har jag ridit in henne.
hon går gätte fint i skritt o traven har börjat flytta på i ett jämnt tempo.
vi har inte testat gallop en men det är inte gätte långt kvar ditt,
i går hoppa vi vårt första hinder på 50 cm det gick gättebra snacka om att hon tyckte det var kul!:)
hon hoppar som en liten kannin den lilla damen.
Så hon är verkligen en toppen häst och är otrolig att rida när hon är på rätt humör för hon är ju som sagt ett sto och vilket humör hon kan ha!
men jag älskar henne massor!! hon liter på mig och jag på henne nått kul vi gjorde förra helgen var att vi testa att dra över presening över henne :d
hehe hon bara stod där alldeles lungt! skulle aldrig kunna tänka mig sälja henne:love:hon har vunnit mitt hjärta!

Hahaha aa brukar ju bli så ibland;D tävlar ni?

Vi rider distansritt, än så länge PP och CR-klasser (dvs ej Tävlingsklass). Blir ridbanan klar som utlovat kan det hända att vi ger oss på nån/ett par klubb Dressyr eller Hoppning nästa vinter, vi får se. :p

Jag har haft min 6 åriga vbl kille i snart en månad och jag är störtförälskad!!
Har aldrig varit med om en häst som är så lyhörd, arbetsglad och lättlärd :love:!!
Bus kom mer eller mindre direkt från banan men var bra grundinriden!
För tillfället rider vi omväxlande skogsridning/markarbete och för insruktör varanan vecka. Har börjat jobba lite med galoppen ute och det går bra men jag undviker fortfarande att galoppera på ridbanan då han inte orkar bära sej där riktigt än.
Mitt mål är att utbilda honom upp till åtminstone l:a dressyr och kanske tävla lite på klubbnivå men jag tycker det är roligare att träna än vad det är att tävla!! Dåliga nerver :angel:!!!
Här är nåra bilder på Bus eller Tramp's Dream som han egentligen heter :love:!!
26236987.jpg
[/url][/IMG]
26045645.jpg
[/url][/IMG]
Den övre är ifrån dagens ridtur och en undre är från vår första träning!!!

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 169
Senast: Pinus
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Raderad medlem 148240
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka