Trava direkt...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 863
S

Sweet

Red en tur med en äldre dam i går på hennes hästar. Hästarna hade stått inne hela morgonen (från 7-11 ungefär), de går på lösdrift och kommer in på morgonen för kraftfoder.

Vi rider ut en sväng och till min förvåning så skrittar vi bara upp till grusvägen (ca 50 m) och sen sätter hon hästen i jogg (westernhästar. Jogg = långsam trav) direkt. Skrittar alltså inte innan som jag är van vid och som de flesta ändå gör??

Detta är en dam som ridit/tävlat dressyr, hoppning och fälttävlan på medelsvår nivå i 30 år, därefter ridit western i 10 år så hon är väl rätt rutinerad när det gäller hästar och ridning.

Skippa skritten och gå på traven direkt, är det verkligen bra?

Sv: Trava direkt...

frågar du mig tycker jag det låter fel i mina öron. jag har lärt mig och tycker själv att muskler och hela paketet ska få värma upp och få komma igång för att undvika skador och annat.

För mig innebär uppvärmning skritt läääänge :angel: (mellan 10-30min beroende på vart jag rider, hur länge och årstid) och sen lugn trav och senare galopp utan krav. när hästen är smidig i kroppen kan man börja med dom förbenade kraven :smirk:

Men så tävlar ju inte jag heller och jag har sällan tider att passa heller utan jag kan ägna all tid åt hästarna. hehe. kanske är det någon skillnad. hmm.

När jag jobba på island i somras så tölta vi iväg direkt efter uppsittning. inte lustigt att hästarna var stela när dom närma sig 10-15år.(kan också ha att göra med att dom också enbart töltades :crazy: ) man kan disskutera mycket. men sund förnuft och omtanke för hästarna är väl det enda rätta svaret.

tycker inte det låter så farligt. lite jogg lär inte skada musklerna. värre med galopp eller ökad trav.

jag skulle frågat henne varför hon gör det, finns kanske en anledning.

jag brukar jämföra med mig själv. jag skulle kunna gå ut och små jogga för att värma upp mig. om jag skulle börja springa så fort jag kunde med en gång så skulle jag garanterat sträcka mig men lite sakta jogg skulle bara vara bra. Så jag tror att det samma gäller för hästar. :)

Har hästarna stått inne nån timme så skulle jag nog inte göra det, har dom däremot gått ute ett tag så kan jag tänka mig att börjar småjogga hästarna ganska snabbt, det beror på.

Vissa hästar som' inte har så mkt motor från stallet kan man få lite mer framåtbjudning på om man börjar passet med att trava en liten bit, men annars kan jag inte se någon orsak till varöfr man skulle vilja göra så? Skönast både för häst och ryttare om man börjar lite lugnt så man kommer igång ordentligt.

Finns säkert nån anledning...finns för och nackdelar med båda sätten...

En av mina hästar är mycket bekväm av sig i början av passet, näst intill lat. Men om vi skrittar ,travar och gör halter lite här och där så är han genast med på notera och tycker det är roligt.

Jag skrittar då alltid igång hästen innan.. så har då jag blivit lärd att man ska göra men vem vet? :P

hmm..är det inte nåt med ledvätska och skritt, typ att den tjocknar efter en stunds skritt och det blir skonsammare för hästen då?
Funkar kanske lika bra i jogg?

Jag har lärt mig att alltid skritta fram hästen i minst tio minuter men rent muskulärt misstänker jag att mjuk, balanserad långsam trav är ok, är nog snarare leder och annat som tar stryk...?

Sweet, Jag tror i viss mån att det vi lärt oss, (inklusive mig själv) dvs att man ska skritta hästen x antal tid för att värma upp etc, dessvärre i mycket grundar sig runt hästar som står på stall 24/7.... eller ungefär så mycket. Typ ridskole hästar osv.
Lite lätt jogg så länge man inte sitter och kräver saker av hästen rakt på stört kan omöjligt skada som jag ser det. Isåfall skulle hästarna skada sig titt som tätt när de drar järnet ut i hagen direkt från en natt i stallet på morgonen. Eller ?????
Likväl är jag en som skrittar länge och "värmer upp" - men när frågan ställs så här kan jag inte annat än tänka som jag resonerar ovan.... :confused:

Låter inte alls bra.
Brukar skritta i 20 min ung innan jag börjar trava och då bara korta travpass, med skrittpaus emellan.

Ser inte varför lätt jogg skulle vara farligt?
Jag har träffat massor med travhästar som går i lätt jogg ut från stallet, och ingen av dom har haft några skador eller sträkningar.

SessCa skrev:
Ser inte varför lätt jogg skulle vara farligt?
Jag har träffat massor med travhästar som går i lätt jogg ut från stallet, och ingen av dom har haft några skador eller sträkningar.

Inte samma belastning att dra en kusk som att bära en ryttare, eller för den delen springa fritt i hagen.

Som nån skrev innan kommer nog det där sig av att många fått lära sig på det sättet för att hästar på tex ridskola ofta står inne väldigt mycket.

Tar man en häst in från hagen alldeles innan ridningen har den ju sannolikt rört sig lite själv inne, förutsatt att dom inte står i en liten pyttehage :smirk:

Däremot är jag fortfarande ganska övertygad om att det händer något med ledvätskan när man skrittar fram/värmer upp försiktigt, nån som kan berätta mer??

20 min? :crazy: ... hehe .. okeej .. då vinner la jag på typ 5 min då då :P

Har hästen stått i hagen är det nog ok att börja jogga igång försiktigt ganska omgående, däremot som den här hästen som vart inne på box en stund skulle jag noga skrittvärmaupp innan.

Allting kommer ju igång när man skrittar fram, alltså blodcirkulation, muskler blir varma osv Även ledvätskan "kommer ju igång" då.

Har själv reumatism och vet att ang det här med ledvätska från mej själv, så har jag svårt att springa (om man har brått eller nåt ;) ) om jag suttit stilla innan. Eller är lite frysen då hinner inte liksom ledvätskan med ( känns det som) i fotlederna utan det blir stelt o ont att springa. Är man däremot varm, kanske gått en bit, så är det inte lika illa. Så jag antar att det kan vara lika för hästarna just me den saken? Men skulle också vilja veta mer om det.

Tror nog att 5 minuter är lite i kortaste laget. Jag har också fått lära mig att skritta mycket i början av ett arbetspass och i slutet också. Jag tror att det bara är bra för hästen. Man behöver ju inte enbart skritta under den tiden utan man kan träna att styra hästen, göra halter mm. I alla fall om man har en unghäst, eller som du som ska rida din kompis häst, han skulle nog behöva mer skritt. Men det är vad jag tycker och så skulle jag ha gjort om jag skulle rida din kompis häst och så gör jag med min nyinridna nordis.

Jag börjar alltid med att skritta på långtygel minst 10-15 min ofta längre också så han får värma upp. Det har jag blivit lärd. Men alla har ju olika syn på saker...

Jag kan ibland faktiskt om jag rider ute börja trava fort efetr att ha skrittat till skogen ca:50-100 meter. Sen jogga rätt lungt en 3-4 minuter bara för att få hästen att vakna till och komma igång om det ex är kallt ute. sen kan vi skritta en 10 minuter innan vi börjar jogga fram ordentligt.

(lånar)

Har läst på flera ställen

"har jag lärt mig"

Jag har också lärt mig en massa konstigheter som ska vara bra eller inte bra när det gäller hästar.

Man måste använda sunt förnuft. Ibland känns min häst lite stel och då skrittar jag ganska länge andra dagar har han mjukat upp sig själv i hagen och då kan jag trava direkt. (Han börjar bli till åren så man blir ju lite rädd om honom)

Förhoppningsvis kände hon sina hästar och kunde avgöra att det gick bra att jogga lite sakta.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 626
Senast: Idaw83
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 945
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 621
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka