• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 384
  • Visningar Visningar 30 457
Sv: Travavel

Men hon är inte Reggad..Hon blev aldrig det för hon var för klen sa dom till mig..

Har haft en hingst m stammen Gift Box-Pluvier lll, rejäl häst, bred ifram och kunde springa hur länge som helst. Du skrev att ditt sto var fullblodslik dock men annars en del likheter kul;) . Här kommer lite prisvärda hingstförslah från Skövde i alla fall:banana: fast jag inte själv kommit fram till vem betäcka med. Victory Abroad, Super Photo Kosmos, Armbro Trick, Turbo Thrust o Smasher.:bump:

Skulle oxå vilja ha info om Igor Brick, ytterligare en "billig" världsstjärna!!

Vi har haft en sådan.
Väldigt svårflörtad hingst som kändes lite knepig men ändå snäll..
Han var ganska grov i typen och normalstor.
Hade stora problem med sina fötter som liten

Sir Igor

igor.jpg

AM

Jag och kamera = noll, men här är en bild på henne. Tycker inte att hon är så smäcker på bild som hon är i verkligheten.
(Fast här har hon gått på bete ett tag, det kan ju påverka endel..)

giffan-sidan.jpg

via skrev:
På vilket vis anser du att franska hästar ska tränas, till skillnad från amerikanska? *nyfiken*

Jag vet inte! :o

Om man generlisterar hårt: Franska tränare i Frankrike kör hästarna mycket mer och tränar unghästarna hårdare, men så är det många som rensas ut också… Jag har inga svar på hur de ska tränas, men de som jag anser kan säger att ameriskanskstammad oftast är mycket mer lätttränare, men de har inte alls samma styrka heller. De franske är väl lite senare, men tål mer. De franske behöver ibland träna på att gå "fort".

De allra flesta franska travar inte dåligt om de är fräscha och har tränats så de fått ordentlig styrka innan man börjar köra riktigt fort. Problemet är att de springer även om de har lite ont och hackar sig fram så gott det går även om de inte är tillräckligt tränade. De går på sitt huvud och kämpar på även om de har problem. Tror man måste vara mer lyhörd när man tränar franska, de visar inte alls lika tydligt när något är fel utan springer glatt vidare i skuttig stil, sen blir de heta och får omdömmet heta och sköra...

Mitt råd är att ge dem tid och sänk farten succesivt men kör aldrig fortare än de travar rent.

Blandraserna får lite av varje så man måste lyssna på hästen och arbeta efter individen förutsättningar, som alltid.

/solros, fransk-fan :D

indyhope skrev:
Jag tror Solros menar att franska hästar ibland har lite krångligare aktion och att det kan vara svårare att balansera dem för att få dem att funka. Rätta mig om jag har fel, Solros. :)

Det är yttest få franska hästar som har stora problem med aktionen när de är fräscha. Etain Royal hade det, och det finns några fler. Men en vältränad och fräsch fransk häst har oftast inte stora problem med aktionen. Dock är det ju en lite annan typ av hästar och den balansen som funkar på de "amerikanska" funkar inte alltid för "fransmännen". :)

Senast ändrad:

giffan skrev:
Hon va stark att köra, vill inte säga het, men hon tog i rätt bra.
Lite halv rund aktion. Stor gång.
Skulle tro att hon är 165 cm, hon är iaf inte under det. Smäcker fin häst, lite fullblodsliknande.
Tycker inte att hon har några exteriöra avvikelser, skulle vara att hon är lite bred i sitt framställ.
Hennes starkaste sida är nog att hon kunde springa hur länge som helst, utan att bli trött. Tyvärr fick hon inte chansen att visa det p.g.a skada. Sissta starten hon gjorde så skulle hon ha vunnit loppet trots tre galopper. Det är svårt att säga något om svagaste sidan, då hon är relativt oprövad.
Hon är en känslig trevlig häst, men inte vass.
Vet inte vad jag ska skriva mera om henne...
Hingsten bör inte vara allt för dyr. Max 25000
Har själv idé om vad jag vill betäcka med, men det kan vara kul att höra vad andra tycker.

Hoppas någon annan har fler förslag men här får du några att titta mer på:
Comets Tail
Deliberate Speed
Dungeness (kan bli underbart humör med 2+4 på Speedy Somolli och 4+5 på Nevele Pride...)
Super Photo Kosmos
Cromwell
Korean

Jag skulle inte ta Tap In, varför har jag förklarat tidigare.

Jag kollar vidare och återkommer med fler, och kanske bättre förslag. :D

Vill inte ifrågasätta, bara nyfiken på andras erfarenheter. Varför Comets Tail? Har föl på G e. Dungeness-Little Devil, vad månde bliva? Samma mamma till en 2-åring e Jolly Rocket (vinstbetäckning fr en tipsprom) suveränt klok unghäst.:love:

Ifrågasätt gärna! :) Genom att diskutera, kan vi lära mer/nytt!

Jag har inga egna erfarenheter av Comets Tail, bara sett från "sidan"... Comets Tail har ett start möderne, samma som Valley Victory. Dessutom är han inte jättestor. En PineChippare som inte är oattraktivt stor, och inte heller heller lämnar stort och klumpigt har en del att tillföra anser jag. Har sett några som jag gillar.

Han har ett avelsindex på 114, inte jättehögt men inte lågt heller. Vill man ha Pine Chip-blod och inte betala så mycket kan han vara ett altenativ... Du har antagligen information jag inte har, dela med dig! :)

Dungeness på ett Little Devil sto ger 3+3 på Speedy Crown, lite mer än jag önskar idag. (För 15 år sedan hade jag säkert tyckte det var bra)

Dungeness är en underskattad hingst, även om han idag kan anses ha lite "gammal" stam.

*kl*

Är det någon som känner till Nuclear Kosmos avkommor?

Har ingen erfarenhet av Comets men sett få avkommor på tävlingsbanan!!! Han har väl ett gäng? Vet 3+3 m SC men som sagt inte hela världen och en tipsprom-vinst;) . Min uppfattning utan spec anledning: bättre linjeavla på SC än Super Bowl?:smirk:

Lillte Devil med Dungeness blir 3+3, med Jolly Rocket blir det 3+4...

Jag linjeavlar helst inte hårt alls, och vill inte ha för mycket Speedy Crown, som du säkert har förstått tidigare i denna tråden. ;)

Jag gillar Super Bowl-blod, i "lagom"-dos, speciellt via Supergill!:bow:

Venezuelas skrev:
*kl*

Är det någon som känner till Nuclear Kosmos avkommor?

Visst vann han Hambot?

Han har värdebokstav A, den under Elit. Tyvärr tror jag han hade dåligt sperma och var på gränsen till steril. La en hel del fina hästar.

Just det! Ursäkta! Dungeness blev vi rekommenderade bara o han stod nära.;) Kan säga att det är svårt att hitta hingst utan SC i 3:e led. Funderat på Abracadabrant, Turbo Thrust, Kramer Boy mm,mm.

Okej, Han har iaf lämnat en häst med bra temperament.
Skulle gärna vilja veta av fler av hans avkommor! :D

solros skrev:
Rydens Opal är inte godkänd och har inga egna prestationer men han kommer ur en stark moderstam. Det finns ingen hingst e.Quick Pay som varit direkt lyckad som avelshingst.

Jag har sett honom på nära håll. Fick intrycket att han är rätt liten, runt 155 cm. Hans egna karriär blev stoppad av en skada men han var inte i samma klass som sin helbror Pay Nibs.

Tack så mycket..Jag har alltid undrat hon hon ska se ut sen när hon växer till sig..Hon är inte reggad för att hon var för liten. // Johanna

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 678
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 291
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck