Travhästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Blå Bergen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 13 551
Sv: Travhästar

Hej alla som svarat, tack för era svar. Ja jag kanske är lite feg som la in min tråd på avel först och inte på travavel direkt.:angel: Men den kloka Moderatorn flyttade mig hit. Jaha vad många inlägg det blev. Jag har ju varit borta hela ca 24 tim pga mitt skolarbete. (jag är inte en bukefanatiker)

Börjar med att svara CK: Du har nog helt rätt i att det är mest varmblodstravare som lämnat travet som blir offer för vanvård, inte de som fortfarande tränas och tävlas det är min föreställning också. Problemet är väl snarare att det är väldigt många som lämnar banan tidigt.

Jag tror tyvärr fortfarande att många vill tjäna pengar i travbranchen, min tro. Inget fel i det. Du säger något annat, vi tycket olika. No big deal.

Men mitt inlägg handlar om att det föds alldeles för många hästar som är så gott som dödsdömda från början. Jag undrar varför stoägare betäcker ston som inte ens har kommit till start eller ännu värre har en skada som gör dem obrukbara?

Jag har inget emot slakten i sig som många verkar tro. Det är en "förmån" som djur har.

Sen så är det väl inget fel heller att ha en billig häst att rida om man vill, problemet är att det ofta är okunniga som skaffar dessa billiga hästar. Okunnigheten är hästens värsta fiende.

Sorry CK inte menat allt detta till dig.

Ärligt talat, varför det värre att föda upp hästar till slakt än att föda upp kossor eller grisar till slakt?
(OM vi åt mer hästkött i vårt land så skulle det inte längre finnas nån marknad för uppköp av slakthästar för transport till italien...)
De hästar du talar om föds dessutom inte upp till slakt utan deras uppfödare/ägare gör enorma ekonomiska förluster när de skickar hästar till slakt. Det är nog inget de gör lättvindigt!
Alla hästar passar inte till det de föds upp till och det finns inte köpare till alla dessa hästar heller. Jag tycker det är BRA när hästägarna väljer att skicka dem till slakt i stället för en osäker framtid hos "vem som helst".

*flyttar tråden till travavel, för övrigt*

Japp, jag håller med om att det vore mycket bra om vi kunde köpa hästkött i Sverige också.
Det jag är emot är att det avlas fram hästar som inte duger alls till travet.

Hinder- och dressyrkörning i travsporten? Själv tycker jag det är urtrist att kolla på hoppning och dressyr, så då kanske vi ska börja lägga in monté i hoppningen och galopplöp i dressyren också då? Så att så många som möjligt intresserar sig för de sporterna också menar jag.
.

Nu menar jag inte hinder som i hoppning förstår ni väll.
Men är inte travaren en körhäst? Det går faktiskt att utveckla körningen iallafall på hemmaplan, inte på bukes travsidor har jag förstått.

I övrigt håller jag med dig.

Nu menar jag inte hinder som i hoppning förstår ni väll.
Men är inte travaren en körhäst? Det går faktiskt att utveckla körningen iallafall på hemmaplan, inte på bukes travsidor har jag förstått.

I övrigt håller jag med dig.

Ja, nog kan man utveckla körningen! Tro det eller ej - jag har travare, och dom tömkör jag minsann genom koner, i skog och över hinder. ;)
Och de travhästägare som inte förstår vilken bra träning det är har missat något.... :)

är det inte bättre att ta bort hästen då än att den ska komma till nån okunnig person som köper den bara för att den är billig och sedan inte tar hand om den ordentligt????

och överlag så tycker jag travhästar har det betydligt bättre vad en del andra hästar har.. har sett betydligt fler ridhästar som farit illa än vad jag sett travhästar farit illa

nej jag blir bara förbannad på folk som kläcker ur sig saker innan dom tar reda på fakta :devil:

Som jag sa ovan så är jag emot massproduktion av travföl som det inte blir något med. Har man nu en skadad, svårhanterlig travare eller som det är något annat fel på som gör att den inte fungerar längre så är det bättre att slakta den för då vet man hur den har det.

Och vilka fakta finns det menar du? Jag skrev om mina erfarenheter. Och det är mina fakta. Du har nog andra erfarenheter.

Det jag är emot är att det avlas fram hästar som inte duger alls till travet.

Men, ge dej nu! :devil:

Tror du på fullaste allvar att vi medvetet avlar fram hästar som vi på förhand vet att dom inte duger inom travet??????
Vet du vad det kostar att få fram ett föl?? Inbillar du dej verkligen att vi avlar för "nöjet" att skicka dom på slakt som unghästar?

Ursäkta, men vilken dj...a plantet kommer du ifrån? Kom ner på jorden och ta reda på fakta innan du yttrar dej!

Tror du på fullt allvar att travhästar är outbildade??
QUOTE]

Ja tyvärr det är min tro. Jag vet att det går grymt snabbt att "utbilda" en travare. Jag vet också att de flesta är väldigt skickliga när de hanterar sina unghästar, därför är faktiskt travarna ofta de trevligaste individerna att hantera. Något jag tycker halvbloden ofta saknar är huvudet....:smirk:

Alltså varmbloden är enligt min mening mycket miljötränade och vana vid det mesta medan ridhästar hanteras mer av oerfarna. Inte särskilt kul att sko dom bortskämda stora djuren.

Och hur menar TS att man vet innan de föds OM de kommer att fungera på travet?

Påpekar återigen att trav är trav och annan körning är annan körning. Sätter vi dit hinder av något slag är det inte trav längre och det är just trav jag vill se och hålla på med. Pengar---- Ja, det är vad våra hästar kostar, tjänar på dem gör vi säkert någon gång i framtiden. (eller inte)

TS tycker inte om att se bruna hästar springa runt, själv tycker jag att det är skitkul. Smaken är som baken och jag tror inte att TS kommer att kunna omvända någon trav-idiot genom en massa svammel

Tror du på fullt allvar att travhästar är outbildade??
QUOTE]

Ja tyvärr det är min tro. Jag vet att det går grymt snabbt att "utbilda" en travare. Jag vet också att de flesta är väldigt skickliga när de hanterar sina unghästar, därför är faktiskt travarna ofta de trevligaste individerna att hantera. Något jag tycker halvbloden ofta saknar är huvudet....:smirk:

Alltså varmbloden är enligt min mening mycket miljötränade och vana vid det mesta medan ridhästar hanteras mer av oerfarna. Inte särskilt kul att sko dom bortskämda stora djuren.

Tyvärr TS är du nu ute på mycket hal is. VI tävlar våra travare, avlar på dem, drar ner till ridhuset och rider dressyr eller som nästa helt en clear round. Påstå INTE att alla travare bara slaktas för att vi är idioter och drar runt på outbildade djur. Den enda här som är outbildad är du i dina påståenden.

Nu blir jag faktiskt förbannad. Travare ÄR vettiga individer. Om du gör en enkät på några större veterinnärkliniker om vilka raser de helst ser som patienter så gissar jag att travare vinner överlägset. Det är jättetrevliga hästar, oftast väldigt väluppfostrade, lätta att hantera och med massor av vilja att vara till lags. De allra flesta travare är mycket väl utbildade för det arbete de förväntas göra.

Ja jag håller med, se mitt inlägg ovan. Det är nog en fråga om olika språkbruk vi har. Jag menar med vettig att den håller för det man tränar den för bla.
Men om nu travare är så vettiga varför slaktas det så otroligt många då?
Du ska inte ta åt dig om du känner dig som en bra hästmänniska. De jag beskrev sitter knappast här på buke och disskuterar och intresserar sig för att lära sig något.

Fler och fler unga kommer även in i travet nu. Den nyöppnade travskolan här i Tingsryd hade gott om barn som gick nu när den startade!

Jag ska försöka skaffa mig ett föl till nästa år och tanken är att försöka få den till start! Jag gör det inte för pengarnas skull utan för att de e min hobby!

I övrigt så håller jag med ovanskrivande personer. Jag tror inte dom har missuppfattat ditt inlägg heller.
OK, jag gillar inte slakt... Men så länge det håller sig inom Sveriges gränser så är det ganska snabbt avklarat och hästen behöver inte lida.

Håller med. Bra att det sker föryngring. Det behövs bland gubbarna.

Och hur lång tid tar det då?
Eller är det så enkelt att du inte kan hitta några motargument för att du är helt ute på turné??
Det verkar lite fegt att starta en tråd, och sedan inte ha tid att fortsätta diskutionen när du får mothugg!!

Ett ganska onödigt inlägg, jag var ju inte ens borta 24 timmar. Och jag har faktiskt annat att göra, mina studier och så skor jag hästar i den mån jag hinner. Jag har ju tre barn också + 5 hästar.

3 barn och 5 hästar.... Ägna dej du åt dem istället för att yra runt om travfolk som är idioter enligt dej

Sen blandar du lite här... "Vissa människor..." "En travtränare i min närhet..." Är det en uppfödare eller tränare du skriver om? Eller är det en liten amatörtränare som föder upp en och annan unge och tränar från grunden? Visst finns det såna som tappar greppet om sin hästverksamhet men de brukar sällan skicka till slakt på "löpande band"

..

Jag skriver inte närmre vilka det kan tänkas handla om. Men jag har ju sett en del för att kunna bilda mig en uppfattning själv. Det är inte så att jag sitter vid datorn och lär mig allt.
Jo tro mig det finns människor som föder upp år ut och år in och sänder alla på slakt också. Medelmåttiga och riktigt dåliga ston har dom som inte har i travaraveln att göra. Det är inte svårt att lista ut hur genetiken fungerar tycker jag men en del tror på turen kanske?

Tycker personligen att TS ska besöka "normalt" travfolk och bilda sig en uppfattning och inte fördöma alla pga några få som h*n stött på.
TS är hjärtligt välkommen till oss och hälsa på våra hästar som inte gör någon till miljonär, går till slakt i stället för att skickas runt hos ridfolk (oftast pga åldersskäl men ändå...) tävlas eller avlas på, men framför allt älskas av oss.

Misstänkes dessutom att TS inte har fattat att trav är trav. Hade det varit delmoment inlagda hade det inte varit trav, utan helt och hållet en annan gren, troligen inom epitetet körning/ brukskörning. Det är lika dumt som att komma på idén att inom dressyr lägga in Barrelracing eller hoppryttare som ska fösa kor.....

Japp ;) hade gärna hälsat på om det inte var så nedrans långt.
På tal om åldersskäl... en fråga varför får de inte tävlas efter 10-12 års ålder? det är nära 1/3 av åldern på tex min islänningar.

Det där med delmoment var bara en filosofisk fundering som många tydligen hakat upp sig på. Travet såg likadant ut när jag var barn...! Finns det ingen utveckling alls på travet mer än några töntiga speakers på tv. urk...:p

Tycker du borde besöka andra tränare och folk som avlar ( som någon nämnde innan) sen kan du gå ut här och snacka om att travfolk inte förstår att det är levande varelser vi håller på med. Jag tycker däremot att det är fler ridhästar som far illa än tävlande travare. Hur många gånger har man inte sett halvblod som är för feta och mår sjukt dåligt på grund av för mycket mat och för lite motion?

Och det där med att utveckla travsporten.. Säg mig, hur många gillar att kolla på häst och vagn före trav? Du kan nog räkna ut själv att trav är betydligt populärare än "vanlig" häst och vagn. Du snackar om spelare. Många spelare har andelar i hästar, så de vet nog vad de har att göra med, då de får hem räkningar för att hästen står hos proffstränare. Inte alla, men många.

Till sist, varmblod kan användas till i princip allt. De är avlade för trav, men ändå är de så mångsidiga. Ta halvbloden som exempel, de är avlade för att ridas på, men skulle de klara av travet? Nej, absolut inte. Varmblod däremot klarar av både och.

Så för f*n kom inte och säg att de behöver tränas till vettiga individer efter en avslutad karriär. Och trav är trav. Kom på en egen tävlingsgren där man kör runt travare och "visar hästens mångsidighet genom enkla dressyrövningar". Det kommer förmodligen sluta precis som "vanlig" häst och vagn, långt efter travsporten!

Ja du behöver inte bli ful i munnen för det, jag har redan förklarat ovan både ordvalet vettig och min filosofiska tanke om utveckling av travet.
Ja i min närhet finns det gott om mindre bra uppfödare. Men varför tar du åt dig?

Och då menar du att ridsporten inte har baksidor?
För då ska du nog ta av dig skygglapparna...

Jag var ridmänniska från början och har hjälpt till i ett fälttävlansstall bla där jag fick se saker jag INTE sett inom travsporten ännu kan jag lova, och hoppas inte får se heller för den delen....

Rötägg finns det överallt och ALLA sporter har sina baksidor, men det är tråkigt att du valde bort travet med det konstaterandet att de hade baksidor som ridsporten ej hade.

Men det menar jag inte....klart att ridsporten har baksidor.
Jag pratar om avel.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 369
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
4 130
Senast: MayGrace
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 708
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 395
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka