Travhästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Blå Bergen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 13 551
Sv: Travhästar

Nu menar jag inte hinder som i hoppning förstår ni väll.
Men är inte travaren en körhäst? Det går faktiskt att utveckla körningen iallafall på hemmaplan, inte på bukes travsidor har jag förstått.

I övrigt håller jag med dig.

Alltså, jag måste säga det här eftersom du uppenbarligen inte vet hur travsporten kom till. Travet UTVECKLADES UR VANLIG KÖRNING MED HÄST OCH VAGN. så om vi "utvecklar travet" på det sättet, så tar vi i själva verket ett stort hopp bakåt i riktningen!

Och för att svara på ditt påstående om att man håller på med trav för att bli rik, vill jag bara säga: Jag är en nyutkommen B.tränare, som förresten tycker det är JÄTTEkul med trav (för övrigt startade jag som ridmänniska), och du vill nog inte veta hur enormt stor del av min lön som har gått åt varje månad bara för att få min första träningshäst till start! Jag tycker inte det känns som att jag kommer bli rik på det här. De flesta travtränare jag känner, både A och B, får knappt sin ekonomi att gå runt.

Och varför skulle vi vilja lägga in dressyrmoment och hinder i travet? då ska vi ju göra likadant med alla sporter och till slut kommer det bara finnas en sport helt enkelt. Hur många kommer verkligen tycka det är kul att gå på olika delmoment i hästsport, bara för att upptäcka att allt ser precis likadant ut? Inte många tror jag.

Jag har ett nu 16-årigt gammalt travsto hemma, som vi från början leasade för att ta föl på. Men det visade sig att hon hade så lätt för att lära (vilket förresten de flesta travhästar har) att vi har låtit henne gå nu i tre år obetäckt och ridit på henne i stället. Och jag tycker att det är roligare att rida på henne än vad jag har tyckt med något av de halvblod, div. ponnysar och övrigt som faktiskt är framavlat för ridning! För övrigt så gör hon skänkelvikningar och div. andra rörelser, och hoppar, minst lika bra som en hel del hästar framavlade för detta syfte!

Jag tycker att en del borde ta reda på lite mer fakta innan dom uttalar sig!!!:mad: :devil:

Men, ge dej nu! :devil:

Tror du på fullaste allvar att vi medvetet avlar fram hästar som vi på förhand vet att dom inte duger inom travet??????
Vet du vad det kostar att få fram ett föl?? Inbillar du dej verkligen att vi avlar för "nöjet" att skicka dom på slakt som unghästar?

Ursäkta, men vilken dj...a plantet kommer du ifrån? Kom ner på jorden och ta reda på fakta innan du yttrar dej!

Ja, jag ska ge mig snart som du så moget inflikar. Men det var så många som ville diskutera så jag ville svara.
Dig har jag inte så stor amition att prata med då du inte kan visa dig uppfostrad i ditt språk. Jag tror inte att du irl skulle säga så till mig!

Det föds många hästar av andra raser också som ingen vill ha. Varför riktar du tråden specifik mot travare?

På sätt och vis håller jag med dig, de 20 sämsta % i varje kull kunde vi vara utan. Tyvärr vet man inte alltid vilka som är de 20% sämsta är innan de fötts och tränats ett tag. För att få en stark ras är det viktigt att inte inte urvalet är för litet. För att få en topp måste det finnas en bredd.

I alla raser strävar man efter att förbättra rasen, om du inte inser att det har varit en helt enorm utveckling de senaste 25 åren är du inte alls insatt i travavel. Vem ska avgöra om du får avla på ett travsto? Det görs såvitt jag vet inte ett kvalitativt urval inom någon ras, så länge stoet inte har defekter som nedärvs.

Ja jag håller med, se mitt inlägg ovan. Det är nog en fråga om olika språkbruk vi har. Jag menar med vettig att den håller för det man tränar den för bla.
Men om nu travare är så vettiga varför slaktas det så otroligt många då?
Du ska inte ta åt dig om du känner dig som en bra hästmänniska. De jag beskrev sitter knappast här på buke och disskuterar och intresserar sig för att lära sig något.

Rent procentiellt sett så är det nog minst lika många ridhästar som slaktas ut unga som det är travare, enda anledningen till att det är fler som slaktas är för att det finns fler travare! Och varför finns det fler travare? Jo för att det är så himla många som tycker att det är kul att " se en hop bruna hästar springa runt på en oval"!!!!

Och hur menar TS att man vet innan de föds OM de kommer att fungera på travet?

Påpekar återigen att trav är trav och annan körning är annan körning. Sätter vi dit hinder av något slag är det inte trav längre och det är just trav jag vill se och hålla på med. Pengar---- Ja, det är vad våra hästar kostar, tjänar på dem gör vi säkert någon gång i framtiden. (eller inte)

TS tycker inte om att se bruna hästar springa runt, själv tycker jag att det är skitkul. Smaken är som baken och jag tror inte att TS kommer att kunna omvända någon trav-idiot genom en massa svammel

Jo, jag menar att man kan inte använda sk "skräpston" i aveln om man vill vara seriört satsande. Då ökar risken betydligt att få en dålig avkomma.

Kalla det svammel om du vill för det är det nog :D men synd att så många tar åt sig personligen. Det var inte meningen, men om tråden fått ligga kvar på avel hade det nog varit annat ljud i skällan. Här är jag "ensam" mot några hundra traventusiaster. Här blir det ganska ojämt så att säga.

Jo, jag menar att man kan inte använda sk "skräpston" i aveln om man vill vara seriört satsande. Då ökar risken betydligt att få en dålig avkomma.

Kalla det svammel om du vill för det är det nog :D men synd att så många tar åt sig personligen. Det var inte meningen, men om tråden fått ligga kvar på avel hade det nog varit annat ljud i skällan. Här är jag "ensam" mot några hundra traventusiaster. Här blir det ganska ojämt så att säga.

Men bara en fråga: Du tror inte att det är på samma sätt i aveln med ridhästar? Det är likadant i alla hästdelar, bara hingstarna behöver vara godkända. Och för övrigt så tror jag att de flesta här, som jag, inte tar åt sig personligen utan blir förbannade för att du hoppar på hela travsporten som helhet!

Men om nu travare är så vettiga varför slaktas det så otroligt många då?

Jadu, min kompis har häst i ett mycket välvårdat RIDHÄST stall. Ett dyrt stall med de "finaste dyraste hästarna" ni förstår nog typen av stall ;)

Där behandlas hästar fullkomligt värdelöst, mammorna skriker på ungarna som sliter och drar i dessa hästar för att mamman ska kunna vara stolt över att ungen kom på första plats i något sketen tävling. Det slaktas hästar varannan vecka för diverse krämpor(felridna unghästar?:smirk: )

Dra inte alla över en kam kära du, travhäst folk är 100% gånger vettigare än ridhäst folk enligt MIN åsikt.

Tyvärr TS är du nu ute på mycket hal is. VI tävlar våra travare, avlar på dem, drar ner till ridhuset och rider dressyr eller som nästa helt en clear round. Påstå INTE att alla travare bara slaktas för att vi är idioter och drar runt på outbildade djur. Den enda här som är outbildad är du i dina påståenden.

Men vad bra :banana: att du/ni håller så som du skriver. Var har jag skrivit att alla bara slaktar sina travare? Varför tar ni år er? Jag tycker inte du kan ta ifrån mig mina erfarenheter genom att säga att att jag är outbildad. (Jag har förövrigt haft 2 st travhästar själv. Den ena var den bästa häst jag haft.)

Avlas det inte på skräpston inom andra raser än travare? Jag tycker inte heller att skräpston har i aveln att göra. Inom travet finns det nog färre skräpston procentuellt än inom många andra raser, en av anledningarna är de relativt dyra hingstavgifter. När man satsar de pengarna så vill man ha bra odds att få en bra avkomma.

3 barn och 5 hästar.... Ägna dej du åt dem istället för att yra runt om travfolk som är idioter enligt dej

Det är ju det jag gör för det mesta. Var har jag kallat travfolk för idioter?
Kom med ett bättre inlägg istället.
Jag pratar fortfarande travavel.

Jag blir ganska förbannad när jag läser din tråd och jag hoppas verkligen att jag har missuppfattat dina inlägg.

Jag är för en utveckling av travsporten, för vem tycker igentligen att det är särskilt spännanade att titta på ett antal bruna hästar hetsa runt en oval.

Om du frågar vem som helst som var på Solvalla i helgen så skulle du få svar nog. Ett sådant uttalande visar bara att du inte har en aning om vad sporten går ut på. Om du var lite mer insatt så skulle du också ha insett hur mycket sporten faktiskt har utvecklats. Att lägga in "hinderkörning" låter mer som ett dåligt skämt.

Man blir då tvungen att utbilda sin häst till en vettig individ med en meningsfull framtid.

Så du menar alltså att en travhäst INTE är en vettig individ?? Det är verkligen att generalisera att säga så.

Jag undrar varför stoägare betäcker ston som inte ens har kommit till start eller ännu värre har en skada som gör dem obrukbara?

Det beror väl på VARFÖR stoet inte har kommit till start. Kanske av samma anledning som varför ridhästar betäcks när de är tre år? De har ju inte heller visat sig på tävlingsbanorna.
En (icke ärftlig) skada kan göra att den duger bra i aveln (t ex pga stammen eller exteriören osv), men kanske inte kan tävla.

Finns det ingen utveckling alls på travet mer än några töntiga speakers på tv. urk...

Ta reda på fakta innan du gör sådana uttalanden!

Att föda upp en travhäst är bra mycket dyrare än att föda upp t ex en ridhäst. Det hör inte till det vardagliga att man föder upp en häst för att sedan slakta den. Visst gör folk sig av med sina travare när de har tävlat färdigt, men det är inte värre än det som förekommer bland andra raser. På det stora hela tycker jag att du generaliserar oerhört mycket när du rasspecifikt pekar ut travaren.

Jag tolkar ditt inlägg som ett försök till provokation. Även om du inte menade att göra det, så är det väldigt lätt att tolka det så (det är inte första gången vi får sådana här trådar på travforumet).

Ja, jag ska ge mig snart som du så moget inflikar. Men det var så många som ville diskutera så jag ville svara.
Dig har jag inte så stor amition att prata med då du inte kan visa dig uppfostrad i ditt språk. Jag tror inte att du irl skulle säga så till mig!

Okej, du klankar ner på mitt språkbruk och tror inte jag skulle säga så till dej irl?
Det kan jag bekräfta att jag skulle. Jag är rak och ärlig och säger rakt på sak vad jag menar isf att snärja in mej i massa förklaringar som blir typ "en dåres försvarstal" till slut.

MEN SVAR PÅ MINA FRÅGOR FICK JAG DOCK INTE !!!!

jaså, så det är bara på travet man använder "skräpston" i aveln? det tycker jag att man gör i nästan alla raser.. anledningen till att man använder s.k. "skräpston" är oftast att det är den lilla amatörtränarens älskade häst som dom vill ha en fölunge efter och testa och se om det funkar att träna den och starta den.. oftast inte men ibland kommer det nån som tjänar några kronor..
alla har liksom inte råd att skaffa sig toppstammade märrar med superbra möderne så då brukar det bli att man får ta sin gamla tävlingsmärr och ta föl på och dom flesta VET att det är 99% risk att det inte blir nån ny stjärna men hoppas att fölungen springer in några kronor och att man får en rolig tid med den..

och det där inlägget du skrev att märren inte är något bra om den inte är startad eller blivit skadad finns det många märrar som motbevisar det.. t ex Going Kronos mamma sprang bara in 2993 EUR och har rekord på 1.18 innan hon la av på tävlingsbanan och hon har minsann lämnat bra avkommor och Conny Nobells mamma sprang in 3000 kr med rekord på en hög 22-tid och hon har oxå lämnat bra avkommor.. så märrarna behöver inte vara bra på tävlingsbanan för att bli avelsston.. oftast är det tvärtom, Ina Scot och Queen L som var så fantastiska tävlingsindivider har ju inte lämnat nåt som är så där jättemycket att hurra över :crazy:

Visst är det så. Men det gäller ju inte bara travare. Det finns ju ett otal trådar på avel där ägaren vill ta föl på sina ston för att de är så "gulliga".

Ja, för på avel så hade kanske andra som inte heller har någon större insikt i travaveln, hållt med dig.

Jag tycker att en del borde ta reda på lite mer fakta innan dom uttalar sig!!!:mad: :devil:

Men du... Du började ju så bra med ditt inlägg.

Vilka fakta menar du att jag ska ta reda på ? Jag ser väl det jag ser!
Och jag har redan förklarat vad jag funderade när det gäller utveckling av travet. Jag lägger ner det för all framtid jag lovar.:smirk: Bra va.

Förresten - hur definierar du egentligen "skräpston"? Är det ston som inte kommit till start du menar? För i så fall är du helt ute och cyklar. Oftast är det faktiskt så att ostartade ston lämnar bättre avkommor än de ston som har tävlat i eliten.

Föresten!
Såg att du hade bild från utställningen i örebro, ska du dit iår så kanske vi syns:D jag bor också i lekeberg.

/Linda, delar inte dina åsikter om trav men respekterar dig endå.

Om man nu gör en jämförelse med "din" ras, islandshästen så får man väl ändå säga att travaveln har lyckats ganska bra? Våra hästar kan gå ute hela sommaren utan kläder, behöver inte smörjas in och lider inte för att de kliar sönder sig själva. För du vet väl att kroniskt man och svans skorv (exem) är med på defektlistan? Dessutom verkar det väldigt vanligt med spatt, även det på defektlistan.

Vad är det för skräpmaterial som används i islandshästaveln egentligen?

Senast ändrad:

Om man nu gör en jämförelse med "din" ras, islandshästen så får man väl ändå säga att travaveln har lyckats ganska bra? Våra hästar kan gå ute hela sommaren utan kläder, behöver inte smörjas in och lider inte för att de kliar sönder sig själva. För du vet väl att man kroniskt man och svans skorv (exem) är med på defektlistan? Dessutom verkar det väldigt vanligt med spatt, även det på defektlistan.

Vad är det för skräpmaterial som används i islandshästaveln egentligen?

:bow: :bow: :bow:

Förresten - hur definierar du egentligen "skräpston"? Är det ston som inte kommit till start du menar? För i så fall är du helt ute och cyklar. Oftast är det faktiskt så att ostartade ston lämnar bättre avkommor än de ston som har tävlat i eliten.

Där håller jag faktiskt med. Syftar bl a på Ina Scot´s och Queen L.´s avkommor. Dom är inte mycket o "hurra" över.
Fast det finns elitston, som lämnat mycket bra hästar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 369
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
4 130
Senast: MayGrace
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 708
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 395
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd