Travhistorier och anekdoter

Sv: Travhistorier och anekdoter

Den här har jag nämnt förut tror jag, men jag jobbade i Italien, och vi hade som regel att alltid ta av vagnarna utanför stallet. Hästarna var bekanta med detta. Några tjejer från Sverige med inriktning ridhäst hade gjort en snabb omskolning till trav (läs, sökt arbete i travstall) och började jobba.

En dag hör jag ilskna rop, och en av tjejerna verkar ha en häst som strular i duschhallen. Den verkar inte vilja gå in, och när hon äntligen fått in den är den svår att vända. Hon lessnar och går och hämtar ett grimskaft (får jag höra sen) för att få lite hävstångseffekt och drar tillslut runt hästen med krasch och bang. När jag kommer för att kolla vad det är som låter står hästen rättvänd i spolspiltan, med speedcarten upptryckt mot taket i bortersta övre hörnet, fortfarande fastselad i hästen.

:o
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Vi var till Gävle o skulle starta.U.O. skulle köra. Han kommer in i stallet o efter lite snack om hur han ska värma ,tar han tömmarna o ska köra ut. Varpå han lite diskret pekar på tömmarna o frågar om dom ska sitta så!?? :eek:
Jag hadde lyckats korsa tömmmarn på nacken på hästen!!??:crazy::crazy::eek: JA, svarade jag, vi brukar köra så hemma å trodde att jag var skit rolig. :angel::angel:
U.O. tittade på mig som om jag var ifrån en annan planet. Han tänkte nog typist amatörer.:eek::
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Stallets ponnyliknande lilla tvååringssto ska köras in. Hon selas på, sätts i långvagn och körs ut med en i vagn och en bredvid i långlina.
Ut ur stallet, och sedan väntar en 180 graders sväng upp mot banan. När skakeln petar henne i sidan är det som att luften går ur henne och benen viker sig. Brak, där ligger hon, och bra ligger hon också verkar hon tycka.

Sela av så gott det går utan att skada häst eller sele, in i stallet och sela på igen. På med vagn, och upp och ut igen. I svängen: Brak.
Folk som kör förbi tittar och skrattar, medan vi kunde hålla oss för skratt. Av med allting, in i stallet. På med allt igen och ut ur stallet och vips ligger hon där igen.

4 gånger lägger sig hästen, och folk som körde hem från träningsrundorna trodde antagligen att hon låg kvar sen första gången, så de såg lite konfunderade ut. Efter 4e gången knatar hon bara runt svängen och var sen gudasnäll att köra.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

KL

Va längesen jag skrattade så mkt! :bow: :bow:

Har inte några egna roligheter vad jag vet.. förutom alla oturligheter som hänt oss vid olika starter.. Två exempel är..

- En valack vi hade förut fick hästen framförs avtrampade sko i huvudet i ett lopp och galopperade bort sig.. Kusken hade ALDRIIIG varit med om något liknande.. självklart..

- En annan gång när vi skulle starta en annan valack så ser vi starten gå alla hästar går iväg utom våran som står och hoppar på stället i princip.. vi tänker: jaha, jävla hästdjävul, man är ju alltid lika glad när dom gör så där..
MEN det visar sig att funktionären har vinkat för omstart och våran kusk var den enda som såg det. Därför tog han upp hästen. Men av någon anledning så fortsätter loppet utan honom. Slutade iaf med att vi fick pengar värt ett fjärdepris..

Nån annan som haft mer otur än oss?
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Jag glömmer inte första gången jag skulle käka på en häst på Valla. Var grymt nervös, hästen var jättestrulig med huvudet så det var svårt att få på käken, men till slut fick jag på den innan kurvan och börjar gå av banan. Då hör jag kusken ropa "Käken är snurrad!" Jaha bara springa efter och ta av den igen och på. Hästen skakade på huvudet som den värsta headbangaren. Inte kunde kusken ta ner den i skritt heller nej han bara lät den trava vidare. Jag fick springa med genom hela kurvan och halva långsidan (publikplatssidan) innan jag fick på den.. usch. :o
Tränaren stod bredvid banan och asgarvade typ, sa sen att "Ja det såg ut som du behövde lite hjälp men det gick ju bra till slut."

Eller en annan gång då jag hade starthästar i lopp efter varandra och var lite stressad, skulle leda en som var bråkig och tyckte jag hörde kusken babbla om nåt medan jag ledde men orkade inte lyssna, skulle släppa hästen vid ingången till banan, men precis då hör jag att kusken ryter "Det där är utgången för FAAAN!!" det kom ingen som skulle ut från banan då som tur var.
Sen med samma häst hade jag inte fäst ena lindan bak ordentligt, i första sväng ser jag hur lindan går upp och typ virvlar runt bakbena på hästen medan kusken avancerar i fältet. Blir livrädd och tror 1 att hästen ska galoppera, 2 att den ska gå omkull. Inget av detta händer utan hästen blir trea i loppet, lindan gick av. Och tränaren märkte ingenting trots att han hjälpte till att sela av. :eek:

Sen en gång när jag skulle tömma en full skottkärra, den hade som en båge framtill som man kan ställa den på (nån som fattar?). Jag kör upp och tömmer den på gödselstacken, men när jag ska ner fastnar jag på nåt sätt i den där bågen med foten, och ramlar och rullar nerför gödselstacken. Tur att ingen såg mig!
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

En i min familj av det manlige släktet var ute o körde häst när han vart kissnödig,ville inte stanna o gå ur för hästen var inte riktigt att lita på att den skulle stå stilla o vänta.

Kom då på att det går lika bra att "hänga ut han" o släppa på trycket medans hästen travade...... Kära nån så jag skrattade när han berättade.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Återigen kommer jag att tänka på mitt ex. (Han som frågade Stig H om han inte tyckte att det var svårt att rycka huvan, som jag berättat om en annan gång...) Vi satt och körde långsamt med var sin unghäst på Axevallas långsamslinga en gång. Plötsligt stannar han och börjar kravla sig ur vagnen. "Vad i...", tänker jag och vänder tillbaka. Jag hojtar och frågar hur det är fatt. Jag tror såklart att utrustningen gått sönder eller något liknande. Svaret blir: "Jag måste pinka, vi får stå här ett tag". Jag fick mord i röst och blick och han kom sig mycket snabbt upp i vagnen igen, utan pissepaus.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Samma kompis som red fel häst fick en praktikplats på veterinärkliniken. Där jobbade en hel del människor som hon av olika anledningar ville imponera på, eller åtminstone inte skämma ut sig för.

Första dagen kommer, och hon ska få vara med och titta på en operation. Hästen sövs och läggs ikull, bordet åker upp och hästen ligger på rygg med hovarna spretande. Någon skyndar förbi och trycker två blåa prassliga skoskydd i händerna på henne och säger, "Ta på de här!"

Veterinären kommer in, ska börja skrubba rent, och upptäcker att hästen inte har några skydd över hovarna, som hänger och dinglar strax ovanför operationsområdet, "Varför har inte hästen några skydd?" frågar han strängt och ser sig omkring. Alla ser frågande ut, och en tjej säger, "Men, jag gav ju...." och alla blickar vänds mot min vän som är knallröd i ansiktet.

Hon ser ut som hon vill sjunka genom golvet där hon står i sina nya, fina, prassliga blåa skoskydd, som hon givetvis har satt på sig själv.
:rofl:
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Jag kom en gamal historia... Vi fick in en äldre genomsnäll hingst till stallet, men han var otroligt fet och såg närmast högdräktig ut, vi skämtade om det en hel del och en dag då veterinären var i stallet och gick igenom lite hästar så säger tränaren, "ja du förrestän kan du titta lite på den här, vi tror att den är dräktig" Varpå veterinären vänder sig om och kastar en snabb blick på hästen och säger att ja den där ska vi nog ta och känna på för det ser ju misstänkt ut, och tar ett par kliv nämrare för att kolla juvret och upptäcker att det är en hingst.. :D Han skrattade lite gott som vi andra! :rofl: Hingsten var en raring som tyvärr gick sönder ganska så snart, men vi hann rida in honom och ta ett par underbara skogspromenader ialla fall.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

En bekant till mig hade ett galet vbl sto.
En dag fick hon för sig att hon skulle tolka (åka skidor) bakom hästen.
Men problemet var att ingen annan ville rida hennes galna sto.:o:eek:
De löser jag tänkte hon, och tog ett rep som hon band runt midjan på sig själv. Den andra änden av repet band hon fast i selen på hästen.
Och ut på skidorna, det här går ju jätte bra tänkte hon tills hästen satte av i sken.Hästen skenar ut på en plöjd åker!!:o:o
Naturligtvis faller hon framåt,o repet glider under hennes kläder.
Hon får rep bränna från naveln till armhålorna o blir uppskrapad i ansiktet. Ingen vacker syn.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

:crazy: inte fullt så smart...

Känner inte att jag har så många pinsamheter... Ett par oväntade händelser dock...

En leasad 4-årig vallack som hade svårt m travet, skoddes med tyngd ifram bl.a tjockare sulor. I första starten slängde han av en framsko i värmningen :eek: katastrof. Snabbt överlagt togs den andra framskon av, det fick bära eller brista... Hästen travade ung lika illa men sprang i mål som 4:a och på nytt rekord :D

Min sambo och hans bror som är hyfsad bland hästar ägde en häst ihop under ett par år, den stod i träning hos sambon och brodern tog sig oxå en tur m hästen emellanåt... En dag som vi var bortresta en sväng under dan skulle brodern motionera sin häst, tog in den från hagen och satte på selen... Som tur var han lite sen så vi hann komma hem. I gången stod ett inackorderat 3-årigt fullblodssto med sele och brodern var på väg fram m vagnen typ...:eek: :D
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Här kommer en till!:banana::bump:
Skröna eller inte!?:cool:Men rätt så kul ändå.
En sur hästägare :Varför gick du inte i sista sväng?
C-e lind....:Nä ja ville inte lämna hästen.:smirk::crazy:
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

Och en till på samma tema:

Den glade medhjälparen/novisen/ryggsäcken till tränaren Stefan P Jansson har synpunkter på dagens styrning;

"Varför körde du inte bara fram direkt?"
Jansson svarar på sitt breda Örebro- (eller det är väl rätteligen Karlskoga-) mål:
"Köre fram å köre fram, ja´ kunne ju inte ens köre framåt där ja´ va!"

Den som såg loppet visste att hästen var så trög att den inte ens följde med i rygg på framförvarande ekipage.
 
Sv: Travhistorier och anekdoter

En till !:bump:
H.Erik.... körde galopp på en häst som aldrig brukar galoppera.:o
Häst ägaren :Varför hoppade hästen?:eek:
H.E.Hon fick ett hårstrå i ögat!???:cool::crazy:
Hur H.E. kunne se det, som satt bakom hästen det kan jag inte förstå.:o:o
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är politiskt aktiv men jag bryr mig mindre om ifall folk röstar på mitt parti än att de FAKTISKT RÖSTAR! ju färre soffliggare...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
4 987
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Tror jag har hamnat på magkatarr. Det bränner i magen och magen är lite...tokig. Ska på resa imorgon och skulle givetvis vilja må bättre...
Svar
19
· Visningar
509
Senast: clusia
·
Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Entourage
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 246
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp