Travhjälp!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Pilo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 212

Pilo

Trådstartare
Jag söker alla tips jag kan få på hur jag kan få ner min häst i låg form på rakt spår och stor volt... Gör jag serpentiner och böjer honom på böjt spår så går det ganska bra, förutom att han är väldigt pigg i traven.

(Jag vet att min sits är hemsk, men det är pga av sadeln, jag har så svårt att "komma om" honom med bomlös.)

29701717.jpg

Sv: Travhjälp!

Jag tycker inte att din sits är hemsk (trots sadeln)

Hur man får hästen att trava lugnt i låg form kräver mer än man kan ge via ett snabbt svar på Bukefalos.
Jag skulle rida mycke i öppna och sluta. Göra mycke tempoväxlingar och jobba mycke i skritten så att man får kontrollen på hästens alla delar innan jag ens försöker få kontroll i trav.

Mycke träning alltså. Har du en bra tränare?

Jag har en jättebra tränare och skritten går bra.

Jag vill mest få tips och ideér så jag kan få mer att jobba på när jag travar. :)

Jag har haft samma problem som du. Vad jag gjorde var att jag red serpentiner och mycket små volter och när hon sänkte huvudet och saktade ner farten fick hon som belöning trava ut på fyrkantspåret. Om hon ökade farten igen så gick jag snabbt tillbaks till volterna och så höll jag på i ca 1,5 tim tills hon fattade. När jag två dagar senare gjorde samma sak behövde jag endast rida i 10 min, hon fattade direkt vad jag ville och saktade ner farten och sänkte huvudet. Lycka till och glöm inte att andas och var lugn så löser det sig ska du se.:laugh:

Jo, jag försöker och vissa dagar är bättre än andra. Men hur gör du om ni är ute och rider på en smal grusväg?

När jag är ute och rider brukar jag inte bara rida rakt utan jag flyttar hästen i sidled, stannar och gör vändningar hela tiden. Hästen måste lyssna hela tiden på mig inte bara gå framåt. När jag gör detta får jag hennes uppmärksamhet och hon lugnar ner sig och traven blir lugn. Jag brukar inte fokusera så mycket på att hon skall gå med låg form när jag rider ut det tränar jag på i ridhuset eller på ridbanan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
894
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 240
Senast: Piaff
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka