travtränad 4 åring, inridning???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kallblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 625
K

Kallblod

Min kompis har ett 4aårigt varmblod som är regelbundet travtränad så han har mycket muskler och har en bra kondition, nu ska han ridas in och jag undrar om det här underlättar i inridningen, kan man gå fortare fram lr så?självklart ska man se till hur pass mogen hästen är men han är iaf helt underbar i all hantering. :)
tacksam för svar

Sv: travtränad 4 åring, inridning???

Fördelen med att rida in en travtränad häst jämfört med en helt "rå" unghäst är att den är välhanterad och van vid utrustning, drag och rörelser runt kroppen, styrning osv.

I övrigt är det bara att börja från början, den har ju inga muskler att bära ryttaren med, förstår inte skänkelhjälper osv. Uppbyggnad från början rekommenderas.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 129
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka