Tre delat på en treåring?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare laroque32
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 939
L

laroque32

Jag har bara en fråga, . Är de bra eller dåligt att ha 3 delat på en tre åring som håller på att ridas in, eller han är inriden men lär sig fortfarande? är de mycket skarpare än ett vanligt tränsbett? Han är inte tjafsig utan vill därimot krulla ihop nacken , vilket han inte får ;) ...men frågan alltså..är de normalt att ha 3 delat på en bäbis :crazy: ..de är ju inget wow skarpt bett...men??

Sv: Tre delat på en treåring?

Jag är ingen expert på bett men de flesta brukar ju säga att ett tredelat oftast är mildare än ett "vanligt" tränsbett eftersom ett tränsbett kan vika sig uppåt i gommen. Jag skulle använt tredelat!

malu

Okej..de var de jag misstänkte :) ..Men han e en rackare på att krulla ihop nacken ..så de är lite kämpigt med att få han mer uppåt framåt..men han kämpar på..bara tre än..eller bara o bara :angel:

Det spelar ingen direkt roll om du har 2-delat eller 3-delat, ingen skillnad i skärpa. Vissa trivs bättre på det ena och vissa på det andra, så använd det som han verkar trivas bäst på! :)

Jag tycker ett tredelat bett är tio gånger mildare och bättre än ex. ett tvådelat.

Jo han verkar trivas bättre på det tre delade..ska skriva en ny tråd snart,..vänta :)

Rider alltid mina hästar med tredelat oavsett ålder. Tycker att dessa är mkt snällare då vanligt tränsbett viker sig "som en sax" i munnen.

Hmm, många hästar trivs bättre på ett 3-delat, eftersom det trycker på lanerna, det tandfria området i hästens mun, istället för upp i gommen. Vi har 3-delat på vår B-ponny och jag tkr inte det är skarpare än ett vanligt tränsbett.

Jag köpte min häst som 3-åring och då reds han med 3-delat. Jag har 3-delat på det ena tränset och 2-delat på det andra. Märker ingen skillnad mer än att han kanske gillar det 3-delade en aning bättre.

Kan inte låta bli att fråga om du är säker på att det är hästen som vill krulla ihop sig? Eller är det du som ber honom göra det, fast du inte är medveten om det? Jag tycker att det verkar som om unghästar oftast är mycket känsligare och lyhörda för hjälper, särskilt bettet, än äldre hästar som har hunnit bli avtrubbade och lärda "fel" beteende. Hoppas att du inte tar illa upp av kommentaren. Det är inte menat som kritik eller för att förstöra tråden. Bara som något att fundera på om du inte redan har gjort det?

Jag gillar 3 delat bra mycket bättre än 2 delat. Men kolla hur mittdelen ser ut på ditt 3 delade. Du bör ha en platta som ligger ned och INTE står på högkant. Tror Hööks bara har sådana som står på högkant. Står den på högkant så blir det ganska hårt tryck på tungan, men det säjer ju sig självt.

Håller med. Utan att ge för mycket synpunkter/råd som du inte bett om: det är mer naturligt att unghästen söker sig neråt/framåt om man inte stör den i mun eller genom att själv vara obalanserad.... bara en liten tanke alltså, i samma linje med Marans...Menar inte alls att du rider honom konstigt, men att man ska tänka på vikten av att lära unghästen bära upp sig själv och därmed hellre rida med "för lite" stöd i tygeln än för mycket.....särskilt på en 3 åring skulle jag vilja säga.

3 delade är jättesnälla och mycket bättre än ett tvådelat, som dels kan vika sig upp i gommen, och dessutom inte är jämn långt på bägge sidorna, alltså inte liksidigt i hästens mun, vilket det 3 delade ju är.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 217
Senast: Korekatten
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Líf
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025