Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Och ja. Det finns otaliga klipp på hundar som utsätts för sånt och folk tycker det är gulligt att hunden är sååååå snäll med barn. Och ojdå, sen bet den visst från ingenstans
Men fy så hemskt.
Vilka förfärligt hänsynslösa människor.
Stackars hundar.
 
För litet för vaddå?
Allt går ju alldeles utmärkt, så vad skulle vara problemet?
Vilka misstag anser du att jag verkar disponerad till att göra?

För lite för att kunna greppa en bredare förståelse för hundars beteende, som nu ändå flera i tråden har försökt förklara för dig (läst ikapp). Man behöver inte vara utbildad etolog för att äga en hund, men en sådan inställning kan göra mer skada än nytta för att matte eller husse inte klarade av att läsa sin hund eller att ha förståelse för hundens reaktion, ur djurets perspektiv.

Jag håller givetvis tummarna för att det fortsatt går alldeles utmärkt för er.
 
Jag säger inte att I_U är okunnig eller en dålig hundägare, men:



En sådan naiv inställning tyder för mig på för lite erfarenhet och för liten inblick kring våra hundars reaktioner, känsloliv och vad som utlöser dessa. Det är ett rent farlig inställning att ha. Man kan aldrig lova att en hund aldrig biter.
Men exakt!

@Inte_Ung - för många år sedan var jag en dag ute och gick med min cocker spaniel. Hon var (faktiskt) mycket lyhörd samt ville alltid vara där jag var.

Min hund går lugnt löst vid min sida. Plötsligt kommer det två jack russels och hoppar på henne. En biter sig fast i Phaedras svans så hon inte kan fly, den andra attackerar henne framifrån och från sidan.

När jag försöker få bort den hund som attackerar hugger min hund efter mig och det är nära att jag blir ordentligt biten, men jag hinner undan.

Det här var inte Phaedras fel. Hon hade inga aggressiva tendenser över huvud taget och var verkligen otroligt tight med mig. Hon var ingen mes, men skulle aldrig starta ett slagsmål eller bita någon, allra minst mig. Ändå var det riktigt nära att jag blev rejält biten av henne. För att hon hamnade i en situation där hon blev otroligt trängd och då högg hon omkring sig i panik för att försöka försvara sig och jag kom nästan i vägen.

Jag hade min hund under full kontroll, men de två lösa terrierna stack från sin ägare och hoppade på min hund. Att det hände var verkligen inte mitt fel. Det var en situation som var helt utanför min och min hunds kontroll. Ändå hamnade vi i den och jag höll på att bli biten. För att hundar är djur.

(Som tur var blev Phaedra inte skadad. När jag återfann fattningen fick jag in en spark på en av de anfallande hundarna. Den for iväg och var inte så sugen på att fortsätta fighten och då var inte den andra heller så tuff längre.)
 
Inte jag.
Men "barn och dårar".
Det skall inte vara kroppsstraff på att vara korkad.
Den som inte begriper bättre skall inte få handen avbiten.
Samhället inklusive de hundar som vistas där skall vara säkrare än så.

Ingen har pratat om att hundar ska gå runt och bita av folks händer för att de är puckade och klappar den?

Det är skillnad att slåss på dig och att slåss bredvid dig.
Det skall både du och hunden tycka anser jag.

Isåfall så kommer ju inte min (eller @Wingates) hund ens komma åt dom. Missade du att hon från början skrev precis just det? Att de var tvungna att slåss i princip på hunden för att det skulle kunna hända.

Min hund är också otroligt godmodig och snäll med både vuxna och barn. Men jag är inte naiv nog att tro att hon inte skulle kunna bli arg om någon hotar eller slår oss. Vilket ett slagsmål i ens knä ändå är. Då får man skylla sig själv 🤷‍♀️
 
Jag håller givetvis tummarna för att det fortsatt går alldeles utmärkt för er.
Tack det var ju trevligt.
Vissa här verkar snarast önska att det skall gå dåligt därför att jag inte har förtjänat att det skall gå bra.
Som att jag inte har kämpat och offrat tillräckligt för det på något vis.
Det får inte bara vara lätt och enkelt.
Då så måste ju hunden ha något fel, typ.
 
Tack det var ju trevligt.
Vissa här verkar snarast önska att det skall gå dåligt därför att jag inte har förtjänat att det skall gå bra.
Som att jag inte har kämpat och offrat tillräckligt för det på något vis.
Det får inte bara vara lätt och enkelt.
Då så måste ju hunden ha något fel, typ.

Så läser inte jag inläggen och jag har även mycket svårt att tro att någon skulle hoppas på att det går dåligt för er.
 
Jag hade min hund under full kontroll, men de två lösa terrierna stack från sin ägare och hoppade på min hund. Att det hände var verkligen inte mitt fel. Det var en situation som var helt utanför min och min hunds kontroll. Ändå hamnade vi i den och jag höll på att bli biten. För att hundar är djur.
Eller för att du gick emellan i ett hundslagsmål.
Vilket du ju kunde välja att låta bli om du hade varit feg.
Det var inte du som var målet för attacken.
Har du berättat det här förut eller är det så vanligt att även andra kan ha skrivit om liknande händelser, jag tycker att jag känner igen den.
Det var ju för väl att din hund inte blev skadad.
Hoppas att inte du blev det heller.
 
Eller för att du gick emellan i ett hundslagsmål.
Vilket du ju kunde välja att låta bli om du hade varit feg.
Det var inte du som var målet för attacken.
Har du berättat det här förut eller är det så vanligt att även andra kan ha skrivit om liknande händelser, jag tycker att jag känner igen den.
Det var ju för väl att din hund inte blev skadad.
Hoppas att inte du blev det heller.
Om man ska vara korrekt var det inget hundslagsmål. Det var två andra hundar som attackerade min. Hon bara försökte försvara sig.

Poängen är att det inte går att tvärsäkert säga att vissa hundar inte bits, för alla hundar kan faktiskt bitas. Vi vet inte alltid vad som döljs bakom tidningsrubrikerna. Hundar som faktiskt bara försökte freda sig kan ha råkat bita någon och det kan vara väldigt snälla hundar. Som min var.
 
Om man ska vara korrekt var det inget hundslagsmål. Det var två andra hundar som attackerade min. Hon bara försökte försvara sig.
Sant.
Men för mig som har schäfer så är det nog så att hunden har bättre förutsättningar än jag att avvärja en attack.
Samt att risken för svåra skador på mig gör att jag inte skulle ingripa.
 
Förlåt, men

Jag tänkte verkligen inte svara, men förlåt vadå?! Självklart gör man det man kan för att avbryta en attack. 😲
Nej det gör man inte.
Det är bara dumt och visar avsaknad av självbevarelsedrift.
Om jag blir skadad så blir mitt liv kanske förstört.
Det finns inte plats för det.

Och vad skulle det egentligen då vara för mening med en hund för personligt skydd?
 
Nej det gör man inte.
Det är bara dumt och visar avsaknad av självbevarelsedrift.
Om jag blir skadad så blir mitt liv kanske förstört.
Det finns inte plats för det.

Och vad skulle det egentligen då vara för mening med en hund för personligt skydd?
Jag hoppas verkligen att du skojar nu. Samtidigt förstår jag nu hur vissa tänker när de anser att hunden får ta hand om sådant själv.
Att hunden inte får något stöd av sin människa i en sådan situation är att svika sin hund å det grövsta. Då ska man faktiskt inte ha hund. Inte bara för hundens skull utan för alla man kan tänkas möta med.
 
Jag hoppas verkligen att du skojar nu. Samtidigt förstår jag nu hur vissa tänker när de anser att hunden får ta hand om sådant själv.
Att hunden inte får något stöd av sin människa i en sådan situation är att svika sin hund å det grövsta. Då ska man faktiskt inte ha hund. Inte bara för hundens skull utan för alla man kan tänkas möta med.
Och jag förstår varför folk blir hundbitna i onödan.
En schäfer på 40 kg är nästan som en varg.
Den är oändligt mycket mera kapabel till att slåss än vad jag är.
Vad kan jag rimligen tillföra?

Och så kan ju du med flera förklara meningen med en skyddshund om ni anser att människan ändå skall skydda hunden?
Hur tänker ni där?
 
Och jag förstår varför folk blir hundbitna i onödan.
En schäfer på 40 kg är nästan som en varg.
Den är oändligt mycket mera kapabel till att slåss än vad jag är.
Vad kan jag rimligen tillföra?

Och så kan ju du med flera förklara meningen med en skyddshund om ni anser att människan ändå skall skydda hunden?
Hur tänker ni där?
Du ska givetvis göra ditt bästa avbryta slagsmålet så att ingen av de inblandade hundarna behöver sätta livet till, det kan väl ändå inte i någons hjärta kallas onödigt? Jag kan inte ens föreställa mig att någon hundägare bara skulle kunna stå och se på utan att försöka ingripa.
Förutom då kriminella avskum som medvetet anordnar slagsmål mellan djur, men det är ju väldigt OT.
 
Och jag förstår varför folk blir hundbitna i onödan.
En schäfer på 40 kg är nästan som en varg.
Den är oändligt mycket mera kapabel till att slåss än vad jag är.
Vad kan jag rimligen tillföra?

Och så kan ju du med flera förklara meningen med en skyddshund om ni anser att människan ändå skall skydda hunden?
Hur tänker ni där?
Självklart ska människan skydda hunden också? De är ju ett ekipage som samarbetar.
 
Nej det gör man inte.
Det är bara dumt och visar avsaknad av självbevarelsedrift.
Om jag blir skadad så blir mitt liv kanske förstört.
Det finns inte plats för det.

Och vad skulle det egentligen då vara för mening med en hund för personligt skydd?
Och här har vi anledningen till att jag tar till foten och sparkar till hundar REJÄLT, bara de kommer i närheten, redan innan den hunnit sätta tänderna i mina hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp