Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Du ska givetvis göra ditt bästa avbryta slagsmålet så att ingen av de inblandade hundarna behöver sätta livet till, det kan väl ändå inte i någons hjärta kallas onödigt? Jag kan inte ens föreställa mig att någon hundägare bara skulle kunna stå och se på utan att försöka ingripa.
Förutom då kriminella avskum som medvetet anordnar slagsmål mellan djur, men det är ju väldigt OT.
Jag kallar naturligtvis in min hund om det är möjligt.
Men jag skulle aldrig utsätta mig för risken att bli skadad så jag kommer inte fysiskt att gå emellan.
Det kommer inte att hända.
Min säkerhet kommer före hundens och långt före främmande hundar som anfaller.
Om man ändå skall ta fighten själv, vad skall man då med skyddshunden till?
 
Jag kallar naturligtvis in min hund om det är möjligt.
Men jag skulle aldrig utsätta mig för risken att bli skadad så jag kommer inte fysiskt att gå emellan.
Det kommer inte att hända.
Min säkerhet kommer före hundens och långt före främmande hundar som anfaller.
Om man ändå skall ta fighten själv, vad skall man då med skyddshunden till?

Du anser alltså inte att en hund ska få freda sig över huvud taget och samtidigt tänker du själv aldrig hjälpa till att skydda din hund.

Dom flesta människor har ingen skyddshund. Det har inte du heller
 
Med risk för att skada sig?
Är det vad hundförare får lära sig?
Alltså. Blir en väktarhund/polishund/vadsom anfallen av en annan hund hoppas jag verkligen att föraren är instruerad att ingripa för att rädda såväl sin egen hund, samt den andra hunden. I värsta fall åsamka skada på den anfallande hunden för att rädda sin partner. Jag förstår liksom inte, skulle du bara korsa armarna, ta ett steg tillbaka och se på? Hjälp!
Vadå ta fighten själv, din hund är ju inte där för att skydda dig mot andra hundar... men även när det handlar om andra hot backar man upp varandra om man är ett team. Man släpper inte kopplet och springer åt andra hållet, det låter ju totalt hjärtlöst och ansvarslöst.
 
Naturligtvis inte.
Men jag skulle aldrig göra något där jag riskerade att bli skadad.
Det finns inte plats för det i mitt liv.
Okej. Wow. Fast så snart du blandar dig i finns det ju en risk att en av hundarna kommer åt dig, så med andra ord skulle du stå och se på.

Tillägg: förlåt, men det är verkligen helt obegripligt för mig, det var därför jag inte kunde låta bli att svara.
 
Alltså. Blir en väktarhund/polishund/vadsom anfallen av en annan hund hoppas jag verkligen att föraren är instruerad att ingripa för att rädda såväl sin egen hund, samt den andra hunden.
Hoppas, men du vet alltså inte.
Kan inte någon som vet svara på frågan?
 
Jag kallar naturligtvis in min hund om det är möjligt.
Men jag skulle aldrig utsätta mig för risken att bli skadad så jag kommer inte fysiskt att gå emellan.
Det kommer inte att hända.
Min säkerhet kommer före hundens och långt före främmande hundar som anfaller.
Om man ändå skall ta fighten själv, vad skall man då med skyddshunden till?

Du har inte en skyddshund, så jag förstår inte varför du använder det som argument för att bara stå och se på medan din hund riskerar sätta livet till.
 
Hoppas, men du vet alltså inte.
Kan inte någon som vet svara på frågan?
Klart jag inte vet, jag är ingen hundförare, men utbildade hundar är Värdefulla och jag har svårt att tänka mig att man bara skulle rycka på axlarna och låta ett hundslagsmål gå som det går.
 
Du anser alltså inte att en hund ska få freda sig över huvud taget och samtidigt tänker du själv aldrig hjälpa till att skydda din hund.

Dom flesta människor har ingen skyddshund. Det har inte du heller
Mot andra hundar får den freda sig men inte mot människor.
Människor går vad jag vet (i alla fall oftast) att tala till rätta.

Jag har en ras ur en avel som används som skyddshundar.
Den borde kunna klara sig själv.
 
Varför skulle en polis eller väktare stå och se på om deras hund hamnar i slagsmål? :confused: De är som alla oss andra hundägare som värnar om hundens väl och ve, givetvis går de emellan. Polishundar är få till antalet och dyra att utbilda.
De skulle akta sig från att bli skadade själva.
Det är inte samma sak som att passivt stå och se på.
Men samtidigt så skickas ju dessa hundar till att ensamma fånga bovar, så föraren finns ju inte alltid till hands.
 
Du har inte en skyddshund, så jag förstår inte varför du använder det som argument för att bara stå och se på medan din hund riskerar sätta livet till.
Jag har en ras ur en avel som används som skyddshundar.
Det är en stor och kraftfull hund.
Vad kan en skyddshund i det läget som min hund inte skulle kunna?
 
Givetvis aktar man sig, men emellan går man. Jag har själv avbrutit ett helt gäng hundslagsmål utan att bli biten.
Då så har du väl varit försiktig nog antar jag.
Jag antar att en lång stör att klappa på slagskämparna med i stället för att stoppa dit armarna kan vara en bra idé.
 
Jag har också avbrutit ett par slagsmål utan att bli biten. Enda gången jag blev det, var ironiskt nog mellan mina egna två hundar.
Det innebär ju inte att jag inte kunnat bli biten de andra två gångerna, men SJÄLVKLART gjorde det ändå. Något annat fanns inte på kartan.
 
Jag har en ras ur en avel som används som skyddshundar.
Det är en stor och kraftfull hund.
Vad kan en skyddshund i det läget som min hund inte skulle kunna?

En hund är inte automatiskt en skyddshund för att den råkar tillhöra en ras där flera individer går vidare till tjänst inom väktare och polis. Utbildningen till "skyddshund" (tjänstehund säger man nog desto oftare) är lång och utförs tillsammans med duktiga tränare med stor erfarenhet. Det är inte en utbildning som sker med en handvändning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp