Bukefalos 28 år!

Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Jag tror dock ändå att hundar kan se och förstå skillnaden på andra hundar och människor. Hunden har avlats fram av människan alltför länge för att det inte ska ha växt fram.
Klart den ser skillnad och beter sig annorlunda mot oss vs andra hundar, men den har inte fler sätt att uttrycka sig på för det.
 
Nej, jag räknar med (och hoppas!) att ni har isåfall stenkoll på era hundar.
Och det anser jag att alla hundägare ska ha men jag anser även att folk får ta lite ansvar själva med. Det blir som sagt otroligt märkligt att ha så extremt höga krav på ett djur som folk här i tråden har. En treåring är tydligen helt oskyldig oavsett - men en hund som inte direkt är på en högre "intelligensnivå" ska både stå ut med precis vad som helst eller agera på ett sätt som är naturligt för arten, för det är orimligt?
 
Det är ju just det där bete sig annorlunda som jag pratar om.
Ja, men därifrån till att tycka att hunden ska ha en åsikt om vilka kroppsdelar på en människa är okej att bita i är ju ett långt steg. Generellt så har ju hundarna verkligen försökt förmedla att de inte är nöjda i situationen, men människor ignorerar dem.
Jag har liksom sett folk skita i att hunden stöter till dem med stängd mun, vilket är en rejäl varning och hugger hunden ordentligt efter det man man inte lasta den för det.
 
Och det anser jag att alla hundägare ska ha men jag anser även att folk får ta lite ansvar själva med. Det blir som sagt otroligt märkligt att ha så extremt höga krav på ett djur som folk här i tråden har. En treåring är tydligen helt oskyldig oavsett - men en hund som inte direkt är på en högre "intelligensnivå" ska både stå ut med precis vad som helst eller agera på ett sätt som är naturligt för arten, för det är orimligt?
Absolut ska alla hundägare ha ansvar för sina hundar, det har jag också skrivit om. Att undvika såna situationer på alla möjliga sätt som möjligt.
Men om man råkar hamna i en situation där ett barn tränger sig in på en hund, då högst troligen de vuxnas fel, så tycker jag ändå att en hund bör endast markeringsbita (efter alla andra signaler givetvis). Jag tror att alla barn som råkar bli bitna, markeringsbett, då blir ledsna eller rädda - det borde innebära en möjlighet för hunden att ta sig därifrån. Om inte, markeringsbett.
Jag tycker helt enkelt att det är skillnad på bett och bett, och att den dödande sorten inte är okej oavsett.

Jag har krav på de vuxna i alla situationer, och krav på att barnet (om de vuxna lärt dem) tar det varsamt med djur, och slutligen krav på hunden att inte döda barnet. Jag tycker inte att det är särskilt högt krav på hunden i den situationen.
 
Ja, men därifrån till att tycka att hunden ska ha en åsikt om vilka kroppsdelar på en människa är okej att bita i är ju ett långt steg. Generellt så har ju hundarna verkligen försökt förmedla att de inte är nöjda i situationen, men människor ignorerar dem.
Jag har liksom sett folk skita i att hunden stöter till dem med stängd mun, vilket är en rejäl varning och hugger hunden ordentligt efter det man man inte lasta den för det.
Skillnad på bett och bett, om hunden i ditt exempel sedan biter så att det blir rött eller sår så kan jag inte lägga skulden på den. Den har uppenbarligen varnat.
Men där bör liksom gränsen gå, det är skillnad på att bitas och döda.

Tyvärr kan nog den skillnaden vara hårfin när det gäller små barn förstås, har man tillräckligt med otur så kan det bli illa av bara ett bett som råkar hamna på fel ställe. Men då är det otur, och sällskapshunden bör (tycker jag) släppa så fort det skriks.
(Brukshundar är ju förstås annorlunda iom de inte ska släppa i första taget.)
 
Och det anser jag att alla hundägare ska ha men jag anser även att folk får ta lite ansvar själva med. Det blir som sagt otroligt märkligt att ha så extremt höga krav på ett djur som folk här i tråden har. En treåring är tydligen helt oskyldig oavsett - men en hund som inte direkt är på en högre "intelligensnivå" ska både stå ut med precis vad som helst eller agera på ett sätt som är naturligt för arten, för det är orimligt?

Det är ju faktiskt ingen i tråden som har sagt att en 3-åring är oskyldig oavsett vad den gör. Det som sagts är att en hund inte bör bita ihjäl en 3-åring även om denne är odräglig (och detta vet vi ju inget om i sagda fall heller).
 
Det är ju faktiskt ingen i tråden som har sagt att en 3-åring är oskyldig oavsett vad den gör. Det som sagts är att en hund inte bör bita ihjäl en 3-åring även om denne är odräglig (och detta vet vi ju inget om i sagda fall heller).

Jag håller faktiskt med. Jag förstår till 100% att en hund kan bita ett odrägligt litet barn så att det blir skadat, men att det skulle vara rimligt att hunden skulle bita ett odrägligt litet barn så att det dör känns absolut inte som ett beteende man kan bortförklara. Såvida det inte är att varningsbettet tog oerhört illa. Hur många treåriga barn skulle fortsätta bete sig illa mot en stor hund som precis gett barnet ett varningsbett? Det känns så otroligt oprovocerat att fortsätta bita tills ett treårigt barn dör.
 
Jag håller faktiskt med. Jag förstår till 100% att en hund kan bita ett odrägligt litet barn så att det blir skadat, men att det skulle vara rimligt att hunden skulle bita ett odrägligt litet barn så att det dör känns absolut inte som ett beteende man kan bortförklara. Såvida det inte är att varningsbettet tog oerhört illa. Hur många treåriga barn skulle fortsätta bete sig illa mot en stor hund som precis gett barnet ett varningsbett? Det känns så otroligt oprovocerat att fortsätta bita tills ett treårigt barn dör.

Och då har jag en hund som är väldigt rädd för barn. Det skulle krävas EXTREMA saker för att han någonsin skulle bita ett barn. Det finns inte på kartan att han inte skulle kunna gå undan om ett treårigt barn började springa efter honom utomhus.

För att en hund skulle aktivt välja att bita ihjäl ett så pass litet barn så måste det finnas bakomliggande extrem aggressivitet som jag ärligt talat inte tycker att vi borde ha i våra sällskapsdjur.

Det är absolut skillnad på en hund som biter ihjäl ett jobbigt litet barn utomhus och en brukshund som anfaller någon som hotar dess ägare. Det går inte ens att jämföra.
 
Hela den är diskussionen blir lite överflödig eftersom dom hundar som faktiskt bitit ihjäl människor i nästan 100% av fallen är hundar av kamphundstyp som kommer från skitavel, har dålig mentalitet och i många fall dåliga ägare. Inte tjänstehundar, brukshundar med bra ägare eller grannes labbe.

Om länsstyrelsen omhändertar en hund som bitit någon illa görs en utvärdering av hundens mentalitet innan beslut om avlivning tas.
I andra fall är det djurägaren själv som väljer att avliva den bitande hunden.
 
En treåring är tydligen helt oskyldig oavsett - men en hund som inte direkt är på en högre "intelligensnivå" ska både stå ut med precis vad som helst eller agera på ett sätt som
Jo hunden är på en högre intelligensnivå än en treåring.
Den är på en 6-årings nivå och skall därför veta bättre.
 
En häst som bits ska tas bort?

Intressant. Om du är ute och rider så tycker du att folk får köra som idioter, skrämma, hota, slå och bete sig illa mot din häst utan att den försvarar sig?
En häst som anfaller människor skall antingen tas bort eller inte befinna sig bland människor.
Och nej, hästen skall inte försvara sig.
Det skall inte vara dödsstraff av typen få en hov i huvudet på att vara en idiot.
Människor som uppför sig som i ditt exempel skall lagföras för sina överträdelser.
Och ja, jag har haft hästar som stänger av i stället för att skada människor.
Människorna i fråga har fått sina fiskar varma på andra sätt.
I en hage kan hästar i stället springa undan om jag inte är där.
 
En häst som anfaller människor skall antingen tas bort eller inte befinna sig bland människor.
Och nej, hästen skall inte försvara sig.
Det skall inte vara dödsstraff av typen få en hov i huvudet på att vara en idiot.
Människor som uppför sig som i ditt exempel skall lagföras för sina överträdelser.
Och ja, jag har haft hästar som stänger av i stället för att skada människor.
Människorna i fråga har fått sina fiskar varma på andra sätt.
I en hage kan hästar i stället springa undan om jag inte är där.

Jag filmade när en kompis lekte med en av sina hästar för några år sedan. Hon sprang med den lös i ett ridhus och den följde lös bakom henne. Plötsligt surnade den till av någon anledning, vände upp och kickade mot henne. Eftersom min kompis fortsatt springa hade hon hunnit så långt framför att bakhoven missade hennes huvud med god marginal, men hon såg inte heller vad som hände. Jag var tvungen att visa filmen för att hon skulle förstå vilken farlig situation som uppstått.
Jag har bättre koll på hundar än hästar, men jag misstänker att det även dessa kan döda människor utan att det handlar om ett regelrätt anfall och/eller att djuret någonsin visat tecken på att vara farlig tidigare.
 
Jag filmade när en kompis lekte med en av sina hästar för några år sedan. Hon sprang med den lös i ett ridhus och den följde lös bakom henne. Plötsligt surnade den till av någon anledning, vände upp och kickade mot henne. Eftersom min kompis fortsatt springa hade hon hunnit så långt framför att bakhoven missade hennes huvud med god marginal, men hon såg inte heller vad som hände. Jag var tvungen att visa filmen för att hon skulle förstå vilken farlig situation som uppstått.
Jag har bättre koll på hundar än hästar, men jag misstänker att det även dessa kan döda människor utan att det handlar om ett regelrätt anfall och/eller att djuret någonsin visat tecken på att vara farlig tidigare.
Hästar skall inte sparka mot människor alls. Då har det gått fel på vägen.
Hästar som konkurrerar i rang med människor blir farliga hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp