Tredelat bett - ett rent elände?

Sv: Tredelat bett - ett rent elände?

Isf borde min häst vara så gott som döende, så som han reagerar på raka bett. Men han är/har alltid varit ok enligt både vet, kiro, massör o flera tränare.

Men en poäng har hon kanske, men så är det ju lite med det mesta. Dra åt nosgrimman och hästen kan inte längre joxa med munnen för att avlasta ngt som gör ont osv.

Jag tror nog ändå den individuella hästen har sitt eget tycke och smak och det behöver inte nödvändigtvis bero på ngt som gör ont/inte. Men det tror jag inte du menade heller :)

/ Maran som efter kvällens hoppning gav upp med att lära sin häst gå på godkänt bett

Nej, det stämmer inte. Tredelat och rakt anses aw bla TL wara de bett som är skonsammast mot hästens mun. Rätt tillpassat förstås.

Kolla in djurtandvardskliniken.se, klicka på Betslingens grunder.

Nej, det stämmer inte. Tredelat och rakt anses aw bla TL wara de bett som är skonsammast mot hästens mun. Rätt tillpassat förstås.

Kolla in djurtandvardskliniken.se, klicka på Betslingens grunder.

Det är ju dock inte bara en fråga om skonsammast för hästen mun, snarare skonsammast för hästen i helhet.

Dvs trivs hästen inte med bettet och således inte går bra med bettet så spelar det ju ingen roll hur bra det är mot munnen, hästen kropp kommer ju ta betydligt mer styrk av att gå med spänningar konstant.

Jag tycker inte 3-delade bett borde in i många hästars mun, då ska man verkligen veta hur ett bett ska sitta innan man provar. Det är ett otroligt svårt bett att passa in så att det ligger perfekt. Det är allt för ofta man ser en häst gå med felanpassat 3-delat ofta för stort vilket resulterar i att lederna åker fram och tillbaks över tungkanterna och på lanerna.

Har man turen att ha en häst vars mun fungerar så bör man ändå se upp då det är rörligt och lederna far på tungan upp och ned och kan ge obehagliga tryck.
3-delat med tungfrihet i mittdelen är det som i mitt tycke är snällast i munnen av 3-delade.

Frågan är när den sidan uppdaterades för mig veterligen så är tänket från honom nu för tiden mer att det spelar ingen roll vilket bett så länge det passar hästens mun och den trivs med det. Att inget skulle vara så mycket bättre än ngt. annat.

3-delat med tungfrihet i mittdelen är det som i mitt tycke är snällast i munnen av 3-delade.

Men de betten har ju en jättelång mittdel och lederna ligger på lanerna hela tiden, oavsett om hela bettet är lagom långt. :confused:

Jo eller hur? mitten delen på dem är ju alltid jätte långa.

Tycker 3-delat bridong oftast funkar bäst. Har korta mitten delar (oftast beror ju på märke) och bettet tar inte så stor plats.

Men de betten har ju en jättelång mittdel och lederna ligger på lanerna hela tiden, oavsett om hela bettet är lagom långt. :confused:

Nja inte alltid, jag har ett som är droppformad mittdel på som också ger tungfrihet.
Mittdelen är jättekort på det bettet.

Åh, tusen tusen tack för alla svar!
Mkt att tänka på och grunna på, många åsikter som går åt olika håll. Men det är väl (och ju som också tagits upp här), viktigast att man anpassar utrustningen efter den häst som skall ha den.

Jag rider dock min egen häst på ett vanligt tvådelat bett. Prövade efter rekommendation att använda ett tredelat, men det blev katastrof. Nu är hästen visserligen åtgärdad i munnen efter detta, så möjligt är att jag skulle få en annan reaktion idag. Funkar det dock bra på mitt tvådelade så ser jag nog inte ngt vettigt skäl att byta ut det.

Tack igen för att ni delat med er av era åsikter och erfarenheter!

Det är bra att skifta bett-typ (och nosgrimma om man använder det), om hästen trivs ok med flera bettsorter. Då blir inte det negativa med just det bettet lika "betydande" liksom.

Tycker också att det är lite märkligt. När jag skulle köpa ett tredelat bett och bad om att få 10,5 till min häst så fick jag svaret " men det där är ju en shettisstorlek!" av h*n som jpbbade i affären. Visserligen har jag en liten häst, men ingen ponny (150 cm i mkh), och 10,5 passade utmärkt. Hade velat prova 9,5 också, bara för att se skillnaden, men det fanns inte.

JAg har också försökt hitta ett på 9.5 för att se om det passar bättre än det på 10.5 hon har, och så ville jag ha ett ganksa smalt och tredelat med fasta ringar, men det var ju omöjligt :(

Min dam är exakt samma storlek som din och arab, så är ju knappast nån stor häst men jag fattar inte varför det ska vara så svårt att hitta bett i mindre storlekar för!? Det är ju massor av småhästar där ute i världen och dom behvöer ju bett med...

Ang. 3delat så håller jag med de flesta här i tråden, precis oms alla andra bett gör som stor skada om dom inte passar bra, men det kan man ju säga om alla bett tyvärr.
Jag tänker på min okunskap när jag var yngre och min stackars ponny :( Tur att ajg var mjuk i handen, men ändå..:cry:

Jasså. Det jag har är inte långt och ligger inte alls på lanerna i lederna, finns fler varianter som har längre mittdel än det.

såg på hemsidan; det med fasta ringar såg trevligt ut men det med lösa ringar såg inte alls lika bra ut.

Nu är det ju svårt att bedömma när man inte vet vilken storlek det är på bettet de fotat, men visst sjutton har även muffbettet ganska lång mittdel?

Jämför med de med droppe, som jag tycker även de är på gränsen till vad som ryms mellan lanerna.

När jag var liten lekte vi med gamla prylar efter gammelfarfars arbetshästar, och där fanns bett med en liten 8-formad mittdel. Varför finns inte sådana idag? För de betten är tyvärr alldeles för stora för min häst... :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 152
Senast: supersonic
·
T
Utrustning Nu har jag fått bett i tankarna,. Såg ett klipp om hur bett påverkade hästar i munnen, detta var dock tvådelat bett och om ryttare som...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: Bison
·
Utrustning Hästen fick sina tänder kollade av tandläkare härom veckan. Han hade en del riktigt vassa kanter, hade bitit sig själv en aning i...
Svar
1
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket... 2
Svar
36
· Visningar
3 834
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V