Sv: Tredelat bett - ett rent elände?
Nej då kommer de över tungkanterna istället? Och det finns väl ingen häst som har tungan liggandes helt still tillplattad under bettet ett helt ridpass? Eller? (det är en fråga, jag är inte elakt ironisk här alltså

Min unghäst är fortf relativt orolig i munnen i den meningen att han itne håller allt hlet stilla utan smaskar på bettet lite då och då)
Var hos tandläkaren med pålle i måndags och självklart glömde jag fråga om avståndet mellan lanerna under tiden pålle hade stegen på men kom på det på väg ut. Tandis frågade vad jag trodde, jag chansade på 2-3 (skyller på att jag inte lyckats se tillräckligt långt in

), varpå tandis svarade att han aldrig hört ngn gissa på under 7 cm (

) de senaste åren nör han börjat fråga folket som kom dit vad de trodde. Pålle uppskattades till ca 4 cm. Jag mätte mina tredelade hemma, ett med halvrund mittdel/droppe i 11,5 cm - 4 cm mellan smalaste biten innan leden och ett annat jag fått låna med platta - 4,5 cm.
Tandis visade oxå att gommen var lite smått "takformad".
Min tandläkare är alltså teoretiskt sett för tvådelade och emot raka/tredelade men är MYCKET noga med att påpeka att - Fråga inte mig vad som är bäst för din häst, fråga hästen. Själv gillar jag konceptet med anatomiska tvådelade men är jag inte till 100 % nöjd testar jag tredelat och sedan rider jag på vad hästen trivs bäst med.