Tredelat lockup med tungfrihet

dengra

Trådstartare
Är vad jag söker, men verkar helt omöjligt att hitta. Pessoa Magic stämmer utmärkt in på min beskrivning, förutom den lilla detaljen att jag behöver 9.5 och minsta storleken verkar vara 12.5. Är det någon som har ett förslag att dela med sig av? :)

Sv: Tredelat lockup med tungfrihet

Har du kollat på bombers bits? De går ju specialbeställa lite som man vill annars har jag för mig.

Jo, dom har man kikat lite på, det som egentligen sa emot lite där var plånboken. Men har man inget val så har man väl inte ;)

Är det något annat bett nu skulle kunna tänka er som skulle kunna fungera på liknande sätt? :)

Vilket trist bett, mittdelen är ju hur lång som helst så länkarna lär hamna på lanerna. Och för att det ska bli "tungfrihet" så måste ju mittdelen vara lång. Varför vill du ha ett sådant?

Man kan beställa dom betten precis efter hur ens egna häst ser ut i munnen.
Det gjorde jag och min häst bara älskar sitt bett.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, först var mittdelen lång, sen var mittdelen tvungen att vara lång för att ge tungfrihet? Jag måste ha tungfrihet då hon inte tål tryck på tungan och behöver mer plats för den.

Det blir väl till att skrapa ihop lite pengar till ett bombers tror jag, men isf deras raka med tungfriheten.

Det är den jag har då min häst inte klarar tungtryck.

Det är min hästs mun, tunga och gomtak som dom sen har använt till just den varianten då tillverkarens ena häst blev som förbytt och gick lugnt med stängd mun och stilla huvud när han testade det själv. Så nu är det enbart den varianten dom använder.

Lite häftigt tycker jag :D

14640559.jpg

det är 10.5 cm

Senast ändrad:

Vilket trist bett, mittdelen är ju hur lång som helst så länkarna lär hamna på lanerna.
De funderade jag oxå hur de tänkte med dom 3delade för de modellerna jag sett live har varit mkt långa mittendelar och inget jag skulle tänka mig köpa. Lika var de som en bricka istället för mjukt rundade.
http://www.bombersbits.se/Bett 10.08.07 028.jpg-for-web-normal.jpg

Föredrar när mittendelen är mer som på detta bettet
http://www.ruitersport-zadel-winkel...ge/product/sprenger_bit_wat_4b226b7b00f7a.jpg

Däremot såg jag raka och 2delade med lockup som såg riktigt bra ut från Bomber bits

3-delade bett med sk. "tungfrihet" är oftast ingen hit (det jag ville ha fram med att mittdelen är för lång, men den går ju inte att ha kortare för då blir det ingen tungfrihet...).

Sprengers bett är oftast bättre i konstruktion om du behöver 3-delat. Men ska du ha verklig tungfrihet bör du använda raka bett.

Jadu, det var faktiskt häftigt! :) Det känns som att den mundelen hade varit den bästa av dom, tror jag ska försöka få tag på ett med eggbettsdelen på bettet men lösa ringar, med sånna där hål i ringen ifall man ville ha det som kimblewick någon dag i framtiden. Men, tror jag ska ta ut en vet eller liknande och få dens åsikt också :)

feel: Då förstår jag, tack! :) Jo, de får nog bli rakt. Även om det känns som att man tappar känslan lite, men det kan samtidigt vara för att det raka jag har ridit med henne på har varit svagt böjt och ingen tungfrihet.

Funkar hästen på ett rakt, svagt böjt (mullen mouthed) bett så tycker det ju väldigt mycket om tungtryck, det är ju bettet som ger allra mest tungtryck?

Om du vill ha tungfrihet (annat än raka med just tungfrihet) så är det ju tvådelat som gäller. Med lock up effekt så slipper du de negativa bitarna med tvådelat (att de viker sig och slår up i gommen) samt att de blir lite stabilare.

Vill du ha just de tredelade med tungfrihet så be någon svetskunning att svetsa dit en låsning och putsa noga. Så löste vi min hästs kräsenhet, funkar prima :)

Ja, fast hon slår och skakar en hel del, går emot osv. Vilket hon har gjort på alla bett hittils, vilket bara varit de och det tredelade. Men utöver detta tyckerjag man tappade känslan av hästen som man får i ett tredelat, de var mer det jag syftade på :)

Det var inte heller en dum idé faktiskt, var det svårt att få det jämt böjt? Alltså att det låste sig på samma ställen på båda sidor. Jag är lite rädd att man inte skulle märka det och kanske ge hästen skador och sånt :)

Ah, då förstår jag vad du menade med det raka :)

Jag har ett tvådelat, mitt djur gillar inte tredelade. Det var ganska lätt tror jag, pojkvännen som svetsade. Jag köpte ett Pessoa Magic (innan virade jag tusen varv steksnöre om mittleden på hans favorittvådelade så det inte gick att böja ihop) men han tyckte inte riktigt om det. Antingen för smalt, för rakt eller så de stora lösa ringarna (använde dock bettskivor ändå pga dem). Hans favoritbett är ett anatomiskt (böjt) tvådelat med fasta ringar nämligen. Han började knapra på Magicbettet och då vågade jag inte använda det mer, ett beteende som helt försvann när jag bytte till vanliga och kom tillbaka när jag testade Magicbettet en gång till senare.

Men pojkvännen använde alltså bara Magicbettet som mall och svetsade dit en låsning på favoritbettet.

Ett annat tips är att testa en anatomiskt bett (mitt är från Shires curved serie, Sprenger har oxå och JP i England), har bara positiva erfarenheter av det. Känsliga/lite oroliga munnar vågar ta mjukt stöd istället för att växla mellan att släppa bettet/bita tag i det. För min häst blev det också bättre med anatomiskt men inte på långa vägar lika bra som med låsningen.

Ja, de där får jag ta och kolla närmare på! :) Det är dock synd att inte magicbetten finns i små storlekar, tjocklekarna brykar vara helt okej när storleken blir så liten. Det är sällan jag tycker tillverkare ändrar den, och blir munnen mindre så.

Ska ta och kolla lite på de anatomiska, finns säkert någon som har så man kan låna, hoppas jag :)

Ja, jättedumt med storlekar. Mitt är dock i 11.5, tror det är minsta storleken (iaf på det 2-delade tränsbettet med lösa ringar). Men det är ju fortfarande 2 storlekar för stort... Sprenger är väl oxå tur om de finns i 11.5 i vissa modeller, annars 12.5 tror jag. Shires minns jag faktiskt inte :o Men tror iaf det finns med små ringar i små storlekar.

Ja, jag har precis kommit fram till att hon nog behöver 8.5 ändå, så det känns ganska hopplöst. Hittade ett bett som såg väldigt lovande ut, som var tillverkat för islandshästar och därför bara fanns i en "islandsstorlek" som var 11.5. Känns som jag får starta mitt eget bettföretag för att få fram rätt storlekar. Bomber har visserligen mindre storlekar men problemet där tycker jag är priset. Ett bett går ju att beställa, men ska man följa råden och byta bett lite oftare så behöver man minst två, och då vet jag inte. Så svårt borde det inte vara för företag att göra 8.5 bett?
Vad brukar shettisar ha till exempel? :) Falabellor borde också vara mindre, dom kan man väl köra så bett borde det ju finnas, men vars är frågan.

åhå, lysande! Även om betten som fanns på de sidorna inte var exkat den modell jag vill ha, så är det bra att jag fick veta storlekens motsvarighet :) Är 3.5"ungefär 8.5 och 3.3/4" typ 9 eller 9.5?:)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Squie
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka