Tredelat syntetbett

jo7

Trådstartare
Vet ni några affärer som säljer prisvärda sådana? Har Eko några? Visst får man väl tävla på dessa bett i såväl dressyr som hoppning (stor häst) såvida det är metall inuti?

Sv: Tredelat syntetbett

Jag har ett tredelat ifrån Globus, där finns typ 3 olika att välja mellan.
Kolla in dom på www.globussport.se

..är ganska så säker på att Eko är återförsäljare till dom..annars ring dom på Globus och så kan dom kolla upp vem som är din närmsta återförsäljare..så gjorde jag när jag var osäker!!

Tack! :bow:
Kollade upp det och visst säljer Eko Globus så det ska jag kolla på nästa gång jag är där! Vad ligger de på för pris ungefär?

oj..bra fråga..kommer faktiskt inte ihåg!!

Förut fick man ju inte tävla dressyr på syntetbett... Får man det nu alltså? :confused:

Är inte helt 100..men jag tror det..? Har för mig att jag läst tidigare fr TR att det är ok så länge bettet har en metallkärna men nu hittar jag bara dessa paragrafer:

Tionde raden. Ett bett skall vara gjort av metall eller hård, oböjlig plast och
kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).
Ingen form av...etc.. Meningen tas bort.
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av
metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett
är inte tillåtna).

Någon som vet säkert??

Frågan är om syntet räknas som gummi.
Du får ha metallbett klätt med gummi och du får ha plastbett om plasten är hård, dvs inte går att böja. Men det står inte att du får ha metallbett klätt med plast (syntet är en sorts plast).

Bettet måste vara ledat som vanligt (förutom kandarstången då).

Hmm..jo jag blev åxå fundersam nu..men ledat är det ju och vanligt tredelat är ju ok i dressyr. Står ju iofs inte ordagrant att metall klätt med hårdplast är ok men principen är ju densamma, de fungerar ju likadant..och vad är det annars för hårdplast bettet kan vara gjort av?

Ingen som har koll på vad reglerna säger om syntetbetten och dressyrtävlingar??
Ska man köpa nytt bett så vill man ju helst att man får tävla på det åxå så får man det inte får jag nog inrikta mig på ngt gummibett istället för det ska ju iaf vara ok. men ja tycker alla gummibett verkar vara så tjocka, vill helst ha ngt lite tunnare. Tips?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 455
Senast: Edla
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 489
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur