Sv: TREDJE Vinthundstråden!
Nu har jag sammanfattat de 3 senaste sidorna i gamla tråden, så att ni som inte hängde med där eller kom av er och vill ha lite koll kan få en liten koll
SLD får snart hem ny valp och vi väntar med spänning på bilder!
Jag tog upp att SvVK (Svenska vinthundklubben) fått ny hemsida och undrade vad folk tycke om rasbeskrivningar samt en text av Göran Bodegård där han skrev om vad en vinthund är och vad som skiljer raserna åt.
Hannapirat sa att hennes Miiko kommer bli på tok för stor samt att hjorthundarna verkar vara på en början till delning mellan utställnings- och lure coursing-variant.
Josefiine sa att hennes whippet Donnie troligtvis blir för stor och frågade Hannapirat hur stor Viggo är (Viggo är en whippet som jag och Hannapirat känner).
Jag och
Niangi började diskutera salukins exteriör och tycker (vilket vi redan visste

) i stort sett exakt likadant om hur en saluki ska se ut, men tycker tillräckligt olika för att diskutera i evigheter.
Galathea sa att det finns två olika typer av afghan men att dessa "alltid funnits" i form av bergsafghan och slättafghan.
Jag nämnde att salukin ska ha mängder av olika typer av samma anledning men att det gått överstyr.
Hannapirat nämnde att hon hade en hundrasbok från 1960 som var väldigt intressant.
Jag skrev om att jag avskyr hur utställningar är uppbyggda när det kommer till hur man meriterar hundarna och hellre sett något liknande som inom tävlingslydnad där man meriterar genom att samla poäng osv.
(Nu fick jag heta "jag" istället för Red_Chili eller R_C, men det får lov att vara ok

)
Det skulle vara kul om även "icke-vinthundsfolk" hade lust att skriva i tråden ibland, om ni råkar ha någon fundering kring något eller vill kommentera vad som skrivs.