TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

VinterdagJanuari2010p.jpg

Haha, vad är det med våra hundars öron?!:rofl:

Ja jag tyckte väl att den såg lite lång fram ;) Synd att det ska vara så svårt att hitta nåt som passar smalisar... Tror Glim får klara sig med dom täckena hon har nu, får se om hon kanske får nåt nytt nästa år :p

Fan, Glimma har INTE mask :( Hon har ju varit kass i magen rätt länge nu och jag hade verkligen lagt allt hopp till att det bara skulle vara mask, men idag fick jag svar på provet jag skickat in och det var negativt. BLÄ. Så till veckan blir det besök hos tant veterinären för skräphunden :crazy: Håll tummarna för att det är nåt snällt och lättfixat!

Har sånt jävla flyt just nu alltså, Glimma är sjuk och måste till veterinären, plånboken är tom och till råga på allt så har jag mjölbaggar i all min mat. Murphys lag...:cool:

Hihihi:bump:
Det är jätte många som undrar vad Miiko är för ras, när jag säger Whippet blir dom jätte förvånade eftersom öronen är helt fel:D Men jag tycker ärligt att det är finare, så jag är mycket glad över hennes öron:banana:

Hoppas det går bra med Glimma!

Det är inte så enkelt som fel foder?
Håller tummarna!

KL

Kan inte sluta tänka på den försvunna lilla fraggeln:( Så liten, så söt...

Ja jag tycker det är helcharmigt när de står:D
Står hennes öron HELA tiden? Eller lägger dom sig någon gång?

Söt valpkopia:love:, fast originalet är sötast;)

Jag sitter och kollar igenom vinthundstråden som jag inte glott i på länge. Så kom jag till dina bilder på sid 8 och tyckte hundrastgården kändes bekant. Visst är det vid Skatås i Gbg? Den som ligger precis vid de gula husen på Studiegången?

Jao, det är mest där och vid blå stjärnan vi hållt till. :)

Alla:

Kolla in den här artikeln om afghaner, från 1945. :laugh:

http://books.google.co.nz/books?id=...d=1#v=onepage&q=life foster florsheim&f=false

Börjar på sida 127. Har inte hunnit läsa hela själv ännu men tyckte det var lite kul. :p Särskilt att se att dom ändå är så pass lika hur dom ser ut idag. Pälsen är ju framavlad, plus att jag tror att man idag har mycket bättre produkter och sköter den på ett annat sätt vilket ju också gör att den blir längre och inte slits på samma sätt. Hur som helst, lite kul för den som är intresserad.

Hittade även min gamla bok "Vinthundar" av Bo Bengtsson nu när jag flyttade. Den är från 1974. :D

Hittade även min gamla bok "Vinthundar" av Bo Bengtsson nu när jag flyttade. Den är från 1974. :D

Då kan jag alltså komma över på fika och bokläsning senare :D

Hörde förövrigt att du fått tag på dagmatte nu! Utmärkt att du hittat någon som jag råkar vara vän med sen innan så att jag kan pussa på dem lite då och då även om jag inte har möjlighet att vara dagmatte själv :angel:

Senast ändrad:

Oj vad fina dom var när pälsen var så där kort!
Om dom såg ut så nu, skulle jag vilja ha en bums:bump:

Det är bara att borsta pälsen när den är smutsig osv så blir den garanterat kort. ;) Och det finns ju vissa hundar som fäller ur rätt rejält idag också. :) Så nu är det bara att skaffa afghan serru. :D;)

Vad flummigt :p Jag har varit i en hundrastgård en gång i hela mitt liv, och det var denna. Bara 10 min dessutom. Och så hittar jag den på bild här och dessutom känner igen mig. Jag tycker det var lite flummigt :o

well, mitt sk flyt är härmed officiellt slut. har haft en helt sjuk dag...

var ju till veterinären med glimma idag, för att kolla upp hennes återkommande diarréer. allt väl så långt, eller ja, de kom ju inte fram till vad det var men de tog blodprover osv. återbesök för det på onsdag.

men så lyssnade hon på hjärtat, och utbrast typ 'oj vilket blåsljud hon har!'. eh, jaha, det var ju inget jag visste om direkt :crazy: så hon skickade vidare oss till kardiologen för att kolla upp det. väl där lyssnades det lite mera, och så gjorde de ett ultraljud på hjärtat. visade sig att hon har ett medfött hjärtfel, pulmonalis stenos, vilket innebär att hon har en (måttlig till kraftig) förträngning i artären som går från hjärtat till lungorna. hjärtat måste alltså jobba alldeles för hårt, och som resultat är höger kammare förstorad. + då att klaffarna inte funkar som de ska vilket ger blåsljudet (blåsljud graderas på en 6-gradig skala, hennes blåsljud klassas som en 5:a...man kan t.o.m känna det om man håller händerna runt bröstkorgen :crazy:). när jag frågade hur det kommer påverka henne så veterinären typ 'ja hon ska ju undvika att anstränga sig, så helst ska hon inte springa. absolut inte röja runt med andra hundar'. :( fick iaf ur dom sen att hon antagligen inte mår dåligt av själva springandet, men att hon lätt kan bli överansträngd och i värsta fall dö knall fall. och även om jag håller henne i koppel och inte låter henne springa så kommer hon antagligen bli påverkad av hjärtat 'inom snar framtid', vad nu det betyder. men han sa också att det ju är grymt att hålla en vinthund kopplad, så han tyckte jag kunde låta henne vara lös själv, och försöka hålla henne någorlunda lugn.

jag har alltså en 18-månaders whippetgalning som inte ska springa och som kan dö vilken sekund som helst :crazy::cry: vafan ska jag göra?? :confused:

min lilla guldglimp :cry:

Men gud, vilket hemskt besked! :(
Jag hoppas hon får springa och vara lycklig ett tag till. En kopplad vinthund är ingen lycklig hund. Kanske inte rätt tillfälle, men tänk på att nämna detta för din uppfödare eftersom det går under dolda fel-försäkringen.

Lycka till!

Men what!? Nej, usch, sådant som inte bara får hända... Jag börjar nästan gråta här nu när jag försöker föreställa mig en ung, glad vinthund som inte får springa och "absolut inte med andra hundar"...

Hade jag varit du så hade jag nog låtit henne springa ändå, även med andra hundar om hunden varit en sådan som älskat det. Jag har hela tiden resonerat så att en vinthund som inte kan eller får springa inte lever ett värdigt liv och ser hellre att de springer och dör av något när de springer än att de aldrig får springa. Hade jag inte velat riskera att hunden dog (av hjärtfel) när den sprang så hade jag faktiskt avlivat.

Det går inte att fixa till det där på något vis, eller träna upp hjärtat på något sätt, som gör att hon kan få springa utan (eller med minimal) risk att helt plötsigt kollapsa?

nä en kopplad vinthund är ingen lycklig hund :crazy: jag funderade på det där med dolda fel-försäkringen, gäller den fortfarande trots att det inte var jag som köpte henne från uppfödaren (hon är ju en omplacering)?
ska fö självklart prata med uppfödaren så snart som möjligt iaf, eftersom det tydligen är ärftligt. måste bara hämta mig lite först :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 260
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 601
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka